25 971 läst ·
122 svar
26k läst
122 svar
Hitta skada i 300 meter lång kabel i mark
jag är dock lite osäker på hur har gjort, det går nämligen till klockstapeln (bl.a) så det finns risk att de låtit koppla in den igen för att inte tysta klockringningen.
Men jag vet inte, och det är inte heller mitt ansvar.
Men jag vet inte, och det är inte heller mitt ansvar.
Nu tänkte jag bara fråga de här som kan mer än mig.
Jag har ju nämnt detta om vagabonderade strömmar, och där är jag rätt säker på att det uppstår i denna anläggning, då det är PEN-ledare ut till klockstapeln och där sitter det skyddsjordade metallföremål i marken, dvs det blir såsom jordspett helt enkelt.
Jag kan inte tänka mig annat än att det blir åtminstone en viss mängd vagabonderande strömmar, dvs neutral som tar vägen genom marken tillbaka till transformatorstationen.
Men sen har jag påstått att det kan påskynda korrosion av PEN-ledaren i kabeln, så fort den inte har ett 100% fullgott isolerande hölje, jag tänker mig spänningskorrosion.
Men här gissar jag dock lite, går min gissning att bekräfta eller dementera?
Jag har ju nämnt detta om vagabonderade strömmar, och där är jag rätt säker på att det uppstår i denna anläggning, då det är PEN-ledare ut till klockstapeln och där sitter det skyddsjordade metallföremål i marken, dvs det blir såsom jordspett helt enkelt.
Jag kan inte tänka mig annat än att det blir åtminstone en viss mängd vagabonderande strömmar, dvs neutral som tar vägen genom marken tillbaka till transformatorstationen.
Men sen har jag påstått att det kan påskynda korrosion av PEN-ledaren i kabeln, så fort den inte har ett 100% fullgott isolerande hölje, jag tänker mig spänningskorrosion.
Tycker det går nästan alltid vagabonderande strömmar i gamla TN-C kablar. Nu tänker du säkert på dessa från kabeländen och bakåt.Mikael_L skrev:
Nu tänkte jag bara fråga de här som kan mer än mig.
Detta är i mångt och mycket en teoretisk fråga så detta är kanske inte av så mycket intresse för dig men vi kan ju börja någonstans.
De symmetriska 3-faslasterna orsakar inga problem utan det är obalansen från lasterna med returledare. Dessa måste ta vägen någonstans, är tänkt väg genom skärmen igenkorkad kommer en större andel vagabondera om detta är möjligt.
Skärmens resistans varierar säkert i detta läge ordentligt under ett dygn men vi vet ju inte hur bra lokalt jordtag du har i bortre änden.
Det kan även komma från mantel felet, men troligen ganska högohmigt om kabeln ligger i torr grus eller rör.
Hur pass detta påskyndar skärmens korrosion finns det säkert en formel för, kan du pedagogiskt förklara detta @GK100?
Att höljet behöver vara isolerande ser jag som osannolikt, jämför med föregångare där PEN, blymantel och armering förbands. Men kanske ifall korrosionsrisk föreligger.
Förlåt, men här håller jag inte med. Du har varit där i egenskap av elektriker, då tänker nog knappast beställaren att du lämnat en potentiellt farlig anläggning efter dig.Mikael_L skrev:
Du hade minst 3 olika alternativ från min sida för att ta bort dessa risker .
Har du tagit kabel ur drift med mätningar konstaterat att PEN är på vippen att ge med sig så tar givetvis inte en elektriker, elinstallatör den i drift igen.
Om du sett att den i centralen bara hängde på en sönderärgad kardel hade du väl gjort någon åtgärd först? Ingen skillnad.
Som det sades tidigare: Klockringningen drivs enfasigt.
Om man drifttar kabeln 3-ledare + (abvruten skärm) med de 3 ledarna som Fas, Nolla och Jord, samt jordar skärmen i båda ändar så får man en säker anläggning som är ok att använda "i en mellantid".
Om kabeln är minst 10 mm² kan den också köras som L1, L2, PEN, men jag har för mig det skrevs något om 6 mm² i tråden.
Tillägg: Och så säkrar man ner till 16A som det också skrevs om tidigare.
Om man drifttar kabeln 3-ledare + (abvruten skärm) med de 3 ledarna som Fas, Nolla och Jord, samt jordar skärmen i båda ändar så får man en säker anläggning som är ok att använda "i en mellantid".
Om kabeln är minst 10 mm² kan den också köras som L1, L2, PEN, men jag har för mig det skrevs något om 6 mm² i tråden.
Tillägg: Och så säkrar man ner till 16A som det också skrevs om tidigare.
Jag TROR att denna matning även används på något vis för att tina mark när gravar ska grävas vintertid. Jag är inte alls säker, men centralen "där ute" matar ju alltså uttagsposter på stolpar med en CEE16A och en schucko, på ett par tre ställen i närheten.
Och vad kan de annars behöva trefas till? Ja möjligen ifall de har ett eldrivet grävaggregat (typ minigrävare, men som går på el https://elgoplus.se/springer-e/ )
Jag kan väl också kolla vad som händer, men samtidigt tycker jag nog att elfirman och kunden får sköta det i fred. Jag tror att jag kommer få veta så småningom ändå, när någon åtgärd väl görs/gjorts.
Och vad kan de annars behöva trefas till? Ja möjligen ifall de har ett eldrivet grävaggregat (typ minigrävare, men som går på el https://elgoplus.se/springer-e/ )
Jag kan väl också kolla vad som händer, men samtidigt tycker jag nog att elfirman och kunden får sköta det i fred. Jag tror att jag kommer få veta så småningom ändå, när någon åtgärd väl görs/gjorts.
Lite grovt kan du börja i spåren av en annan framstående Uppsalabo förutom TS dvs Svante Arrhenius. Både hans prisbelönta dissociationsteori och Arrhenius ekvation kan komma till pass för lite handviftande innan man gräver ner sig onödigt långt.E El-Löken66 skrev:
Tänk också på att salterna och oxidskikten ger viss likriktarverkan så elektrokemin får en liten extra kick trots i huvudsak vagabonderande AC. Genomsläppligheten i olika typer PVC är ju också intressant och beroende av årsmodell, tillverkare. Samma med flätans uppbyggnad som tunna trådar, trådar och band, trådar och motspiral.
Det är ju avsett för Löken om han vill kolla lite. Jag antar att han har en hel del praktisk erfarenhet av diverse kabelfel av olika slag.
Givetvis har du rätt i att spänningsfallet i strömbelastade koncentriska ledare vid tex EKKJ o.dyl kan ställa till det. Både med och utan skador på manteln och oberoende om det är belastnings- eller vagabonderande ström. Med rätt förutsättningar är ofta den vagabonderande större och utsträckt över tid.
Synd att du inte mätte lite mer på felet. Men som sagt det fanns och finns ju många skäl till att det inte alltid går som man kanske vill.
Givetvis har du rätt i att spänningsfallet i strömbelastade koncentriska ledare vid tex EKKJ o.dyl kan ställa till det. Både med och utan skador på manteln och oberoende om det är belastnings- eller vagabonderande ström. Med rätt förutsättningar är ofta den vagabonderande större och utsträckt över tid.
Synd att du inte mätte lite mer på felet. Men som sagt det fanns och finns ju många skäl till att det inte alltid går som man kanske vill.
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Utan att kunna någonting så vill jag också kommentera.GK100 skrev:
Lite grovt kan du börja i spåren av en annan framstående Uppsalabo förutom TS dvs Svante Arrhenius. Både hans prisbelönta dissociationsteori och Arrhenius ekvation kan komma till pass för lite handviftande innan man gräver ner sig onödigt långt.
Tänk också på att salterna och oxidskikten ger viss likriktarverkan så elektrokemin får en liten extra kick trots i huvudsak vagabonderande AC. Genomsläppligheten i olika typer PVC är ju också intressant och beroende av årsmodell, tillverkare. Samma med flätans uppbyggnad som tunna trådar, trådar och band, trådar och motspiral.
Det nämndes spänningskorrosion. I min värld har den inget med elektrisk spännng att göra utan med mekaniska spänningar.
Vad gäller korrosionsformler så har vi i firman under decennier försökt hitta passande modeller utan att lyckas något bra. Arrhenius-formeln har också försökt användas. Samt en del externa forskningsinstitut.
Beräkningarna stämmer sällan bra med verkligheten. Jag har sett kablar som knappt fanns kvar, samt andra som har legat i otäckt Nordsjövatten i decennier och ser ut som nya.
Ordet spänningskorrosion tidigare har säkert bara rätt användning ihop med mekanisk spänning. Jag tolkar som vanligt välvilligt och försöker undvika näsknäppar eller BW när det ändå är begripligt.T Thomas_Blekinge skrev:Utan att kunna någonting så vill jag också kommentera.
Det nämndes spänningskorrosion. I min värld har den inget med elektrisk spännng att göra utan med mekaniska spänningar.
Vad gäller korrosionsformler så har vi i firman under decennier försökt hitta passande modeller utan att lyckas något bra. Arrhenius-formeln har också försökt användas. Samt en del externa forskningsinstitut.
Beräkningarna stämmer sällan bra med verkligheten. Jag har sett kablar som knappt fanns kvar, samt andra som har legat i otäckt Nordsjövatten i decennier och ser ut som nya.
Samma med enkla teoretiska modeller och för all del även mer utvecklade. De ger en riktning åt i vilket härad man hamnar det är bra för att öka förståelsen. Sen i de enskilda verkliga fallen är ju variationen i omgivande miljö och förutsättningar så stora att det lätt halkar snett.
Har du inte försökt att i efterhand vid skador etc få en bild av de verkliga förhållandena i just det fallet? Att du skriver att du inte kan något här är nog fel det ligger ju inom som jag förstår det ditt specialintresse.
Jordlinor (vanliga blanka, typ 50 mm² klarar vist ca 50 år, sedan är det bara ett blått saltstreck kvar.T Thomas_Blekinge skrev:Utan att kunna någonting så vill jag också kommentera.
Detta gäller vid vanlig markförläggning i Falun.
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Att gräva ner en 350 m kabel tar bara några timmar om man slipper berg och stora stena!
För några år sedan var det en nybyggd fritidsstuga som byggdes med extra allt modernt kök VVB, L/L värmepump. All belysning med dimmers.
Där var en gamma jaktstuga tidigare, sjötomt som matades med 3x6+6 mm² 390m
Nya hyres gäster kommer om några dagar och när man testade elen så blinkade ljuset i takt med belastningen.
Snabba beslut, hämta en trumma 4x16mm² jordkabel samt en kunnig kabelläggare i en HUDDIG grävare!
Han började att sätta den kraftiga klon i marken kopplade en kraftig länk till grävarens dragkrok för att inte fresta tiltrotatorn, och körde en ränna i mitten av vägen 60cm djup ner till stugan, var där stora stenar 3-4 st bröt han upp och lade till sidan sedan tillbaka i samma ränna. Bytte till kabelplog samt en trumhållare och plöjde ner kabel + varningsband. Allt gick i långsam promenadtakt. hela jobbet tog en förmiddag inklusive inkoppling i båda ändar.
Hela jobbet kostade med kabel under 30`000:-
Efteråt slätade han till med skopan samt körde med hjulen på ränna, efter några veckor syntes inget på vägen.
För några år sedan var det en nybyggd fritidsstuga som byggdes med extra allt modernt kök VVB, L/L värmepump. All belysning med dimmers.
Där var en gamma jaktstuga tidigare, sjötomt som matades med 3x6+6 mm² 390m
Nya hyres gäster kommer om några dagar och när man testade elen så blinkade ljuset i takt med belastningen.
Snabba beslut, hämta en trumma 4x16mm² jordkabel samt en kunnig kabelläggare i en HUDDIG grävare!
Han började att sätta den kraftiga klon i marken kopplade en kraftig länk till grävarens dragkrok för att inte fresta tiltrotatorn, och körde en ränna i mitten av vägen 60cm djup ner till stugan, var där stora stenar 3-4 st bröt han upp och lade till sidan sedan tillbaka i samma ränna. Bytte till kabelplog samt en trumhållare och plöjde ner kabel + varningsband. Allt gick i långsam promenadtakt. hela jobbet tog en förmiddag inklusive inkoppling i båda ändar.
Hela jobbet kostade med kabel under 30`000:-
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efteråt slätade han till med skopan samt körde med hjulen på ränna, efter några veckor syntes inget på vägen.
Redigerat: