T Thomas_Blekinge skrev:
Tror jag inte. Om felet är en lokal högohmig troligen skarv/koppling så kan ett stötdon inte uträtta något. Stötdon hittar dålig isolering.
Det är inte en dålig koppling utan det är en skada i kabelns mantel som medfört att den koncentriska ledaren oxiderat av. I skadestället har PENledaren kontakt med jord. Ett stötdon har både så stor effekt och spänning att det borde generera ett ordentligt "gnista" mellan jorden och penledaren.
Det stötdon vi talar om är en rejäl pjäs som sitter i typ en minibuss och inget man kan bära omkring.

E
E elmont skrev:
Det är inte en dålig koppling utan det är en skada i kabelns mantel som medfört att den koncentriska ledaren oxiderat av. I skadestället har PENledaren kontakt med jord. Ett stötdon har både så stor effekt och spänning att det borde generera ett ordentligt "gnista" mellan jorden och penledaren.
Det stötdon vi talar om är en rejäl pjäs som sitter i typ en minibuss och inget man kan bära omkring.
Helt korrekt, det kan många gånger att hitta dylika fel med Stötdon.
Men det går emot tillverkarens anvisningar, det gäller att ha i huvudet att stötspänningen ska egentligen inte gå genom koncentriska skärmen då denna ska agera återledare vilket kan skapa höga stegspänningar som kan vara farliga för djur.

Nu är det ju förvisso den ungefärliga principen för mantel felsökning, men dessa apparater genererar lägre energi i fel stället och ofta finns en jordlina med vid sidan av kabeln.

Och är skärmen borta längre sträckor kan det även vara svårt, men så verkar det inte vara i detta fall, vid komplett avbrott mäts stället upp med TDR/pulsekometer.

Som Michael är inne på är det kanske ingen dålig idé att planera in ett byte av kabeln ifall det planeras för lite högre laster i bortre änden.

N1XE AR 4 eller 5 G25 kan ligga bra i pris här annars om det behöves mer i framtiden. 4G50 ALU .

Vill Michael tvungen ha TN-S i de areorna finns 4x50/15 till ett betydligt högre pris förstås.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Först, i starten, var huvudhypotesen att det var en (1) dålig skarv på en fasledare. Men det var innan jag fick en mer fullständig bild över det hela.
Nu är det konstaterat att fasledarna är bra, PEN dålig samt har kontakt med sann jord (mark).

Mikael_L Mikael_L skrev:
Skulle det kunna vara en lösning att sätta en D-kopplad transformator i vardera änden och köra en trefas överföring utan nolla, sen lokalt jordtag... :thinking:

Känns ärligt talat som en fööör jobbig lösning. :sweat:
Egentligen skulle det räcka med en D/Y-0 - kopplad trafo i yttre änden för att bryta "jorden"/PEN-ledaren.

Men den tillför ännu mer serieresistans - så bryttiderna blir ännu svårare.

Med en trafo i var ände skulle man kunna höja spänningen på själva kabeln (krypa upp närmare märkspänningen) och då få lite kortare utlösningstider.

Men jag håller med, en rätt jobbig lösning, som också har tomgångsförluster. Inget att gå på som förstahandsval.

Som jag fattade inledningen var den normala utrustningen "vid kabelns ände" enfasig, medan det sitter ett 3-fasuttag "av bekvämlighet" för diverse arbeten där.

Om man lägger om kabeln till 2 faser + PEN i ledarna kanske det går att köra grundfunktionen i yttre änden ett tag till. "Diverse arbeten" får hålla sig med dieselelverk om 3-fas är ett absolut krav.

För som Du skriver, det är ett lite större jobb att gräva upp och byta kabeln, även om kanske kyrkogården har egen grävare och den tillsammans med lämplig elfirma (dig?) kan fixa förläggningen med rör "bit för bit" (så att reglerna om vem som får lägga rör är uppfyllda...), så blir det ju att ta sig under muren och att fixa vägen mm. Kort sagt behöver de nog budgetera fram lite pengar och spara grävjobbet till ett annat år om inte "oförutsett" är tillräckligt stor i årets budget.

Skall man misstänka sprucken mantel kanske vägen är lite av "första gissning" - där rör sig marken mer vid fordonstrafik, kanske är kabeln lite grundare om det är ett dike brevid etc.

Jo förresten: Om vi hade varit riktiga "affärsmän" så hade man givetvis satsat på att göra en "up-sale" också.

Övertyga förvaltningen om att de "behöver" belysning samma sträcka, sälja på dem en kabel till, 10 parkstolpar, styrning, ...

(Och om de redan har belysning är den säkert gammal och en ren tidsfråga tills ...)

Om fasledarna är bra, kan man inte dra en separat PEN-ledare 300 m på marken parallellt med kabeln? Alltså inte gräva ner den nya PEN-ledaren, eller endast gräva ner mycket grunt. PEN ledaren ska väl inte ha någon nämnvärt spänning gentemot jordpotential. Givetvis ska den nya PEN skyddas lika bra som en nergrävd kabel, ledas i metallrör. Inte läggas oskyddad lös på marken. Alltså inte använda den koncentriska PEN-ledaren(mantelfläta) på skadade kabeln.

Redigerat:
PEN-ledaren är en del av funktionen, och omfattas av samma regler för kabelförläggning som fasledarna - dvs samma krav på förläggningsdjup.

Och ärligt talat: det är väl rimligt. Om PEN skulle ligga i ytan, och bli avhuggen av snöplogen om en vinter eller 2, så skulle anläggningen i kabelns bortre ände få flytande nolla, med risk för upp emot 400V över enfasgrupper etc.

PEN är lika viktig, och skall vara lika skyddad, som faserna!

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett annat skäl till att det vore bra att byta ledningen tycker jag är att denna anläggning producerar med stor sannolikhet en hel del vagabonderade strömmar.
Då slutet på kabeln matar en del olika skyddsjordade föremål som har god kontakt med marken (t.ex. några uttagslådor på stålstolpar) och kabeln har kombinerad skyddsjord och neutral (PEN) så kommer ju returströmmen i nollan kunna välja att att ta vägen genom skyddsjord och marken. Och kommer göra det, det är inte bara en möjlighet, det är ju realitet.

Och sen tror jag att sådana här vagabonderade strömmar hjälper till att ärga av den koncentriska ledaren i kabeln genom spänningskorrosion.

Så jag tycker ju att denna drygt 50 år gamla kabel som är skadad, som är för klen och tyvärr dessutom bara 4-ledare (och även där för klen för dagens regler) borde bytas mot t.ex. en AXQJ 4x35/15.

Men ... problemet är alltså inte bara 275 meter grävning och 275 meter kabel. Kabeln passerar under en mur samt under 2 asfalterade vägar och under en plattsatt yta också.
Vore allt bara rätt över gräsmatta längs gatukanten så hade det varit ett mycket enklare beslut.
en lottolösning kan ju vara att bryta upp kabeln innan hindren. Har du riktig tur är den hel under hindren och en grävning och byte av kabeln fram dit går att rädda funktionen i matad ände ett tag.

etapp två blir väl att samla kraft och finanser att passera vägar och mur, och skarva ihop resten så är det ny kabel hela sträckan. Jag hade alltså lagt femledare. Och lagt en stund på att dokumentera denna lite udda lösning för eventuell framtida stackare som ska förstå tänket.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vad kostar det att borra horisontellt under hinder?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Då slutet på kabeln matar en del olika skyddsjordade föremål som har god kontakt med marken (t.ex. några uttagslådor på stålstolpar)
Måste de ha trefas där ute? Enfas 230 V kanske räcker?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Först, i starten, var huvudhypotesen att det var en (1) dålig skarv på en fasledare. Men det var innan jag fick en mer fullständig bild över det hela.
Nu är det konstaterat att fasledarna är bra, PEN dålig samt har kontakt med sann jord (mark).
Då kan man hitta felet med en Murray-brygga. En sådan använder vi vid felsökning av långa sjökablar.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
En fördel med att skjuta upp inköpen är att kopparn just nu verkar vara hysteriskt dyr.
Man kan ju i alla fall hoppas att den skall gå ner lite.

(En bekant som skrotade ett ställverk fick till och med riktigt bra betalt för skrot-kilot!)

När jag kollar priser verkar väl någon N1XE-AR 4 x 16 eller 4x25 ligga väldigt bra till! (Utan koppar...)

Och som redan tidigare sagt - och kombinerat med det jag skrev först: Om man kapar på mitten och lägger halva sträcka ena året så kan den kabeln skarvas rakt mot befintlig.
"Mitten" kanske bestäms kostnadsmässigt - dvs vägen och muren gör att det är 100 m på ena benet och 175 på det andra.

Det finns inget egenvärde i 5-ledare på huvudledningen.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Har jag missat något - ÄR det dålig isolation mantel - sann jord, eller är det en "teori" här på listan?

Om det är överledning så kanske din generator vid TDR-mätningen inte kom upp i tillräcklig spänning för att "slå"?

Byt generator, ta en elstängselapparat! (Och kör med probe på oscilloscopet - kolla specarna så Du inte bränner upp ingången...)

E
S Soltorp40 skrev:
En fördel med att skjuta upp inköpen är att kopparn just nu verkar vara hysteriskt dyr.
Man kan ju i alla fall hoppas att den skall gå ner lite.

(En bekant som skrotade ett ställverk fick till och med riktigt bra betalt för skrot-kilot!)

När jag kollar priser verkar väl någon N1XE-AR 4 x 16 eller 4x25 ligga väldigt bra till! (Utan koppar...)

Och som redan tidigare sagt - och kombinerat med det jag skrev först: Om man kapar på mitten och lägger halva sträcka ena året så kan den kabeln skarvas rakt mot befintlig.
"Mitten" kanske bestäms kostnadsmässigt - dvs vägen och muren gör att det är 100 m på ena benet och 175 på det andra.

Det finns inget egenvärde i 5-ledare på huvudledningen.
Jag håller med här, gräv fram där kabeln är som värst, kanske är den helt acceptabel på bägge hållen därifrån, och laga lokalt.

Förstärk med ett lokalt jordtag vid huset och testa kabeln om ett halvår igen.

Men kabeltypen i sig kanske har för nött skärm efter alla år i marken och därför fordrar byte, då kan detta planeras in i lugn och ro.

Detta ser Michael då hen skalar upp kabeln. Kanske är det en gammal tejpsjarv som gjort sitt bara och skärmen faktiskt är i gott skick någon meter från felstället.

Sen gäller ju att fundera över framtida belastning då det grävs så långt.
Är kostnaden av intresse så pratar vi ju aluminiumkablar.
4-5G16-50.

Alternativ att lägga i rör är ju alltid bra men en merkostnad.

50 eller 110 mm. Helst det senare givet bgdeb.

E El-Löken66 skrev:
Detta ser Michael då hen skalar upp kabeln. Kanske är det en gammal tejpsjarv som gjort sitt bara och skärmen faktiskt är i gott skick någon meter från felstället.
Väldigt god teori - en gammal skarv eller en gammal grävskada. Eller en gammal sten som nött hål på manteln till slut så att fukt gått in.

Och det stod väl inget i början av tråden om att man tänkte bygga ut klockstapeln, så jag har inte uppfattat något behov av "effekthöjning" - Sedan bör det väl säkras ner till 3 x 16A med dagens krav på utlösningstid, och så får man se till att inte ta ut mer där ute.

Det blir med andra ord en reducerad kapacitet, men det får ägaren väga mot pengen att lägga nytt. Som "Elare" kan man ju inte veta vad de har för långsiktiga planer, så beslutet bör överlämnas tillbaka med ett "elmässigt" underlag som bilaga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.