Hej!
Jag behöver hitta utanpåliggande elluttag för mina kuloledningar (aka EKRK-kabel), vill ha svarta och retrostil helst typ bakelit. letar även strömbrytare för väggen samma stil. Någon som vet var jag kan hitta? Hittar bara jordade och/eller infällda

Renova + förhöjningsramar

snaggletooth snaggletooth skrev:
Ok, så köper jag dessa kan jag köra utanpå och slipper fräsa in i väggen?

Ojordat+utanpå förhöjningsram är det den enda retrovarianten jag sett. Ojordade kulouttag finns annars "standard vit" men alla utanpåliggande retro svarta blir jordade.

Redigerat:
H Hufsa skrev:
Ok, så köper jag dessa kan jag köra utanpå och slipper fräsa in i väggen?
Ja

Jo, de är skitsnygga, men jag fick uppfattningen att de behövde vara ojordade?

Purre
Fotografen Fotografen skrev:
Hmm ja så verkar det vara dessvärre. Bara göra om till jordat då :D

Ja. Ojordade.

Purre Purre skrev:
Hmm ja så verkar det vara dessvärre. Bara göra om till jordat då :D
Hehe ja. Men det får bli om nåt år. Om vi inte lyckas charma ngn elektriker…

Ojordat+utanpå förhöjningsram är det den enda retrovarianten jag sett. Ojordade kulouttag finns annars "standard vit" men alla utanpåliggande retro svarta blir jordade.
Ja jag vet. Kanske får köra på vita men så jäkla tråkigt.

Ojordat finns i svart också.
[länk]
Ok! Men en fråga då: blir det lika snyggt med den där bakomliggande dosan som ”vanliga” utanpåliggande, eller kommer det sticka ut mer eller se off ut på ngt sätt? Monteringen lika enkel?

Purre
H Hufsa skrev:
Hehe ja. Men det får bli om nåt år. Om vi inte lyckas charma ngn elektriker…
Om det ska göras om om något år, är det då ens värt att lägga ner tid och pengar på det nu för att sedan köpa nya saker igen?

Purre Purre skrev:
Om det ska göras om om något år, är det då ens värt att lägga ner tid och pengar på det nu för att sedan köpa nya saker igen?
Nä, men de gamla är i bedrövligt skick och var tvungna att monteras loss då vi rev alla väggskivor. Så vill köpa nya. Men nej, vill inte lägga förmögenhet då vi kommer dra om (och köra jordat) i hela huset om ngt år. Men man vill ju inte att ögonen blöder varje gång man tittar på uttagen heller 😅
Har även kollat på den här: https://qvesarum.se/products/stromb...54520&pr_ref_pid=8176173088984&pr_seq=uniform
Men vet inte om den är jordad eller ej, det står inte? Kan jag koppla den med min kulo?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.