Byggahus.se

Hitta matning till en grupp från centralen

1. S
    Medlem · 379 inlägg

Stabbsson

Medlem
    Hej forumet!

Jag skall få hjälp utav min farbror som är auktoriserad elektriker och egen företagare med att tråda om huset med nya matningar och skyddsjord då det inte finns i förutom där det är krav.

Men han är precis som alla andra elektriker och är fullproppad med jobb och tiden är knapp. Men han sa till mig att "du gick ju el i skolan du kan ju leta upp första punkten så sparar det massor av tid!" Ja jag gick el i skolan och vet riskerna men detta är 15 år sedan jag gick ut skolan och i min 70 tals kåk så finns det inte en enda kopplingsdosa uppe på väggarna som det gör i vanliga hus, vilket gör det lite jobbigare..

Så ni erfarna här vad skulle ni göra om ni försöker leta upp första punkten till en grupp? Jag fick ett tips om att ta bort alla vägguttag som tillhör gruppen och sätt dit Wago-221 på nollorna och faserna och helt enkelt "Disconnecta" nollan i ett och se vilka uttag före som fortfarande har spänning och leta mig fram på det viset.
    Visst sålänge man inte rör båda trådarna så skall det lugnt men om det finns ett säkrare sätt så mottages det gärna!

2. Z
    Medlem · inget · 132 inlägg

zwanzig

Medlem
    Det kan vara takdosor vid lampor som är kopplingspunkt.
    Du vill inte koppla bort nolla om fas fortfarande är ansluten, koppla bort båda eller bara fas.
    Finns ritningar kvar?

• Laddar…
  3. blackarrow
    Elektroniktokig · 5 289 inlägg
    Börja med att skruva ur en propp i taget och se var det blir strömlöst.
    Även om man skulle ha en gruppförteckning så kan man bli lite förvånad av hur det är draget.

Ikläd dig stålmannens superkrafter, inte för att börja pilla isär kablar varken med eller utan strömmen på, utan använd röntgenblicken och föreställ dig hur rören dragits kortaste vägen från proppskåpet.

Öppna och se hur många rör det går till varje apparatdosa, taklampa, strömbrytare, eluttag etc. Var kommer de ifrån och vart tar de vägen sedan?

En annan aha-upplevelse kan man få genom att bara räkna antalet nollor och jord-kablar till utgående grupper i centralen. Kanske blir det en överraskning redan där.

4. S
    Medlem · 379 inlägg

Stabbsson

Medlem
    Har bara ritning över vattenstammar men inget på el tyvärr.

Ang takdosor så matar några enstaka takdosor i huset ett fåtal vägguttag då gruppschema knappt existerade så gjordes det en undersökning. Ex en grupp försörjer uttag i alla sovrum och hallen och ett annat försörjer vardagsrum och gillestuga. Men ja den researchen har jag gjort vilken säkring som täcker vad, så nu är det steg 2 så att säga.

Okej så ta bort fasen istället för nollan noterat

5. S
    Medlem · 379 inlägg

Stabbsson

Medlem
    Som svarat i tidigare så är det första redan gjort, där hittade jag att vardagsrummet och gillestugan var samma matning fast det inte stod i schemat alls :crysmile:

Alla mina vägg uttag har 2 rör som kommer nerifrån, därav mycket jobbigare. Takdosorna är mer eller mindre färdiga då jag helt enkelt räknade antalet kablar i dem och använt "flest kablar = matningen" uteslutningsmetod

6. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 21 864 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Vad "hitta matningen" innebär i detta fall torde vara, förutom att identifiera säkringen, hitta alla dosor som finns på vägen till de uttag och kopplingspunkter som ska skyddsjordas. Det framgår inte, men jag antar att det handlar om FK i infällda rör. Då behöver man hitta rören hela vägen från elcentralen och ut till uttagen.

Grejen jag tror din elektriker skulle uppskatta är, förutom att hitta alla dosor, se om de befintliga trådarna går att röra, ifall det finns chans att få igenom en dragfjäder eller byta ut samtliga ledare mot tre nya. Är det stumt överallt tror jag din elektriker kommer att se sig förhindrad att ta detta jobb om han inte får lov att rocka lös med motorsågen ;) Att dra lite i dem är ju också ett kvitto på att man har hittat andra änden av detta rör.

Börja lämpligen från centralen och jobba dig utåt. De tips som finns i #2 och #3 bör räcka, dvs det bör inte vara svårare än så, såvida det inte finns dolda kopplingsdosor. Man kan försiktig föra in en dragfjäder (med smalt huvud) och böka lite och lyssna var den tar vägen. Men huvudsakligen kan man gissa. Får du problem, ta bilder och en enkel planritning så kan vi gissa var de satt kopplingsdosor.

7. Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Jag tänkte skriva ledningssökare men då kostar det pengar. Men sedan kom jag ihåg att denna (som jag faktiskt själv äger :oops:) både är billig och gör jobbet: https://www.bauhaus.se/kabelprovare-schneider-multi
    Den kan t.ex anslutas i ett uttag mellan fas och nolla (med säkringen bruten) och därefter kan man följa ledningen.

8. S
    Medlem · 379 inlägg

Stabbsson

Medlem
    Vill du förklara lite mer hur exakt denna apparat fungerar? hur kan man följa ledningen :D

9. S
    Medlem · 379 inlägg

Stabbsson

Medlem
    Lutar åt att göra som zwanzig nämde i #2 att jag tar bort fasen från ett vägguttag (isolerar änden med en Wago) och stoppar i säkringen igen och se vilka uttag som blir spänningslösa. Centralen sitter i källaren och gillestugan är på andra sidan väggen så börjar där. Den gruppen matar som sagt gillestuga, ett gästrum intil och ett vardagsrum på övervåningen som är lika stort som gillestugan + gästrummet

10. H
    Medlem · 604 inlägg

halj

Medlem

Varför skulle flest kablar vara lika med matning? Om det är ojordat är väl matningen bara 2 ledningar? De kan ju även innehålla en massa ledningar som inte har med matningen att göra, t.ex. tändtråd och trappkoppling.

11. S
    Medlem · 379 inlägg

Stabbsson

Medlem
    Använde exemplet när jag letade efter matning för en grupp som har belysningen i sovrummen och köket, vilket resulterade i att det i köket hade flest kablar och sista sovrummet hade mindre, och ja självklart så finns ju tändtrådar osv men om du enbart räknar de "nödvändiga" så resonerade jag så.

Vägguttagen är dock en helt annan story då som du säger det är bara svarta och vita kablar i mina dosor

12. Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Den består av en tonsändare som kopplas in galvaniskt mot ledare i den ledning man vill söka efter.
    Sedan finns en trådlös mottagare som piper när den närmar sig ledningen.
    Det liknar lite en beröringsfri spänningsdetektor, men är exaktare och känsligare.
    Med denna kan du kanske hitta dolda kopplingsdosor.

Vad försöker du uppnå med den metod du beskriver i #9? Det är mer meningsfullt om du drar i ledarna och ser om de rör på sig, och vart de tar vägen. Att kartlägga hur uttag är kopplade sinsemellan gör man huvudsakligen i huvudet. Då en skyddsledare ska dras i alla rör från centralen och utåt så handlar det om att hitta alla dosor, och se om ledarna där rör på sig eller inte. Jag tycker du gör detta mer svårt än vad det är. Försök ta in de råd som ges i tråden.

13. S
    Medlem · 379 inlägg

Stabbsson

Medlem
    Absolut kommer jag testa allt ni säger här! Men försöker hitta lämpligaste metoden för en solo person och speciellt de grupper som sträcker sig över 2 våningsplan. Annars hade jag tänkt göra som ni har sagt att dra i trådarna och se vart det rör sig

14. E
    Medlem · jämtland · 23 249 inlägg

elmont

Medlem
    En mycket säker metod är att när man börja byta tråd i en grupp börja ute i anläggningen och arbeta sig mot centralen. Då brukar det vara enkelt att "lista ut" vart trådarna tar vägen, själv skulle jag aldrig be en kund att hitta "första dosa" det skulle troligen bara ställa till med en än större förvirring.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.