Bor i ett hus byggt 1966 där det verkar som jordkabeln är röd. Jag har en nyinstallerad jordfelsbrytare i anläggningen.Har en kopplingsdosa med följande färger på kablarna:
Röd
Blå
Gul
Svart
När jag mäter mellan dessa får jag följande resultat:
Röd och blå -230v
Röd och gul -230v
Röd och Svart -230v
Blå och gul -0
Blå och svart-0
Gul och svart -0
Hur ska jag egentligen tolka detta resultat?
Har begränsad behörighet men det var ju inte igår man tänkte i eltermer precis...
Kollar man på elcentralen i rummet bredvid verkar det vara en nobrainer att röd är jord men man vet ju aldrig vad folk hittat på.
Röd
Blå
Gul
Svart
När jag mäter mellan dessa får jag följande resultat:
Röd och blå -230v
Röd och gul -230v
Röd och Svart -230v
Blå och gul -0
Blå och svart-0
Gul och svart -0
Hur ska jag egentligen tolka detta resultat?
Har begränsad behörighet men det var ju inte igår man tänkte i eltermer precis...
Kollar man på elcentralen i rummet bredvid verkar det vara en nobrainer att röd är jord men man vet ju aldrig vad folk hittat på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Man kan tolka det som t.ex
- Röd är fas eller spänningssatt tändtråd och blå/gul/svart är olika former av N, PE, bruten tändtråd med ansluten belastning.
- Röd är N, PE eller bruten tändtråd med ansluten belastning medan blå/gul/svart är fas, tändtråd, mellantråd etc.
- Den blå kan vara felaktigt inkopplad eller vara bruten.
Du behöver mao titta dig omkring i andra dosor för att reda ut vad det är du ser, och varför det inte verkar finnas en nolla. Det går inte att blint mäta sig fram till vad dessa ledare har för funktion, du måste åtminstone ha en referens.
- Röd är fas eller spänningssatt tändtråd och blå/gul/svart är olika former av N, PE, bruten tändtråd med ansluten belastning.
- Röd är N, PE eller bruten tändtråd med ansluten belastning medan blå/gul/svart är fas, tändtråd, mellantråd etc.
- Den blå kan vara felaktigt inkopplad eller vara bruten.
Du behöver mao titta dig omkring i andra dosor för att reda ut vad det är du ser, och varför det inte verkar finnas en nolla. Det går inte att blint mäta sig fram till vad dessa ledare har för funktion, du måste åtminstone ha en referens.
Klicka här för att svara