Storsockret
Jag vet inte riktigt om det här är ett vettigt ställe att placera den här frågan, men jag vet inte vad som skulle vara bättre heller.

Tillbaka med mer dumheter iallafall. Jag har en väldigt tydlig bild på vad jag vill uppnå, men jag verkar ha fantasi och sökförmåga som en påse vetekli ungefär. Det borde egentligen vara tämligen enkelt.

Jag har ett fäste för dragkroken som ser ut så här

Metallfäste för dragkrok med fyra monteringshål och central bult, del av ett bilprojekt för att skapa en avtagbar ramp för hundtransport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På andra sidan är den platt, och jag har satt en bräda rakt över för test av koncept

Träbräda monterad på en bils dragkrok bak, visar ett koncept för att skapa en avtagbar ramp för hundar.

Fäste för dragkrok med stor bult monterad på en platta. En träbräda sitter nedanför som testplacering för en ramp.
Skapa konto

Det jag nu vill uppnå, kort och gott, är att snabbt kunna lyfta av brädan utan att behöva ta loss hela kroken. Detta för att slippa köra runt med den, men ändå snabbt kunna peta dit den igen vid behov.

Jag vill inte att det som sitter kvar på bilen sticker ut åt något håll mycket mer än själva fästet, och jag vill att när brädan är på plats måste den kunna belastas 30kg på ena halvan utan att väga över och trilla loss så att säga. Den ska vara stabil.

Hur gör jag detta på ett smidigt och relativt billigt sätt? Jag har tänkt mig att det skulle gå med någon typ av skena, så man trär i från sidan, eller ovanifrån. Typ samma princip som ett gardinfäste, men kanske något mer robust. Men mina sökningar sviker mig, jag kan inte komma på vad jag ska leta efter. Hade jag bara kunnat banka ihop någon typ av skena med hakar som kan gå runt hela fästet så hade det väl varit vettigt kanske.

För den som är nyfiken är det till för att ha ett snabbt och stabilt sätt att ställa upp ramp åt hundarna, ingen färdig ramp jag hittat har känts bra (eller så har dom varit jättedyra) så jag hittade på eget. Konceptet funkar kanon men det här är en av detaljerna som jag gärna hade löst, om det går. Annars får den väl bara sitta där :)

Bräda placerad på dragkrokens fäste bak på en bil, används för att testa en ramp för hundar.
Skapa konto

Storsockret Storsockret skrev:
Jag vet inte riktigt om det här är ett vettigt ställe att placera den här frågan, men jag vet inte vad som skulle vara bättre heller.

Tillbaka med mer dumheter iallafall. Jag har en väldigt tydlig bild på vad jag vill uppnå, men jag verkar ha fantasi och sökförmåga som en påse vetekli ungefär. Det borde egentligen vara tämligen enkelt.

Jag har ett fäste för dragkroken som ser ut så här

[bild]

På andra sidan är den platt, och jag har satt en bräda rakt över för test av koncept

[bild]

[bild]

Det jag nu vill uppnå, kort och gott, är att snabbt kunna lyfta av brädan utan att behöva ta loss hela kroken. Detta för att slippa köra runt med den, men ändå snabbt kunna peta dit den igen vid behov.

Jag vill inte att det som sitter kvar på bilen sticker ut åt något håll mycket mer än själva fästet, och jag vill att när brädan är på plats måste den kunna belastas 30kg på ena halvan utan att väga över och trilla loss så att säga. Den ska vara stabil.

Hur gör jag detta på ett smidigt och relativt billigt sätt? Jag har tänkt mig att det skulle gå med någon typ av skena, så man trär i från sidan, eller ovanifrån. Typ samma princip som ett gardinfäste, men kanske något mer robust. Men mina sökningar sviker mig, jag kan inte komma på vad jag ska leta efter. Hade jag bara kunnat banka ihop någon typ av skena med hakar som kan gå runt hela fästet så hade det väl varit vettigt kanske.

För den som är nyfiken är det till för att ha ett snabbt och stabilt sätt att ställa upp ramp åt hundarna, ingen färdig ramp jag hittat har känts bra (eller så har dom varit jättedyra) så jag hittade på eget. Konceptet funkar kanon men det här är en av detaljerna som jag gärna hade löst, om det går. Annars fedår den väl bara sitta där :)

[bild]
Fästa brädan i fästet med bult och vingmutter?
edit: alt. en aluprofil isf bräda?

Storsockret
BengtH BengtH skrev:
Fästa brädan i fästet med bult och vingmutter?
edit: alt. en aluprofil isf bräda?
Det är ett spår jag funderat på, hade varit skönt att slippa lösa delar i den mån det går dock. Profil istället för bräda är absolut godtagbart. Med alla skenor och profiler måste det väl finnas nåt som bara "hakar i" varandra?

Jag skulle bara bocka till byggvinklar. Två över fästet och två vid sidorna för att låsa i sidled/motverka att det välter.
Det går att göra elegantare lösning.

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret
Jag valde att helt enkelt använda hålplattor för att komma i rätt nivå och sen skjuta in över fästet, och sen två vinkeljärn som stopp.

Hålplattor och vinkeljärn på träbit monterad på en metallstång, för nivåjustering och fixering.
Skapa konto

Träbit med fastskruvad hålplatta och vinkeljärn, bergt i metallfäste.
Skapa konto

Man ser lite bättre på den här bilden som jag tog när jag testade, innan jag bytte till vinkeljärn istället för en platta uppepå

Hålplattor och vinkeljärn håller en träbit i nivå på en metallfäste, sett ovanifrån på en asfaltsyta.
Skapa konto

Inte det vackraste som skådats men jag tror det kommer göra jobbet. Kanske ett handtag uppepå också :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.