P
kisumisu kisumisu skrev:
Okej, då måste ts kolla noga hur spisen är.

Är för övrigt märkligt att man har bara 1 fas indraget och på så stor säkring. Det normala för lägenheter är väl 3*16 i huvudsäkring?
Äldre lägenheter har enfas

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Men då är det en enfasspis per definition, sen spelar det ingen roll hur många enfas anslutningar som används
2-fas och 3-fas är ansluten mellan faser
1-fas är ansluten mellan fas och nolla
Den är bygg med tre fasanslutningar. Jag är inte så säker på att det interna kablaget på nollan är dimensionerat till 3*16A enfas. Det bör vara olika faser då.

P
D Daniel 109 skrev:
Den är bygg med tre fasanslutningar. Jag är inte så säker på att det interna kablaget på nollan är dimensionerat till 3*16A enfas. Det bör vara olika faser då.
Kolla elementspänningen som står på utsidan av spisen

Det är som jag skrev tidigare en 3*230V spis. Men jag skulle inte mata den med 3*16A enfas (från samma fas) även om jag haft tillgång till det.

En spis med med 230 V elementspänning kan mycket väl vara trefasansluten där olika plattor och ugn är fördelade enfasbelastningar mot neutralledaren.

D Daniel 109 skrev:
Om kopplingsschemat på spisen visar att den kan kopplas för "400 V 3N~", "400 V 2N~" samt "230 V~" så är alla interna kopplingar gjorda för att klara alla variationer.

Visar kopplingsschemat "400 V 3~" och/eller "400 V 2~" så måste den anslutas till två/tre faser UTAN nolla.

No kan sluta diskutera min spis. Jag har full koll på hur den är kopplad och kan kopplas. Det är en spis med 230V elementspänning. Ansedd att anslutas med tre faser. Nu är den ansluten med tre faser. Men jag har kört den på enfas 230V 10A.

P
M MagHam skrev:
En spis med med 230 V elementspänning kan mycket väl vara trefasansluten där olika plattor och ugn är fördelade enfasbelastningar mot neutralledaren.
men det är ingen trefasspis

P
D Daniel 109 skrev:
No kan sluta diskutera min spis. Jag har full koll på hur den är kopplad och kan kopplas. Det är en spis med 230V elementspänning. Ansedd att anslutas med tre faser. Nu är den ansluten med tre faser. Men jag har kört den på enfas 230V 10A.
Till tre faser... inte med

Nej, det är en spis med tre fasanslutningar.
Jag kunde absolut ha utryckt mig tydligare.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det är en spis med tre fasanslutningar.
Jag kunde absolut ha utryckt mig tydligare.
Men jag tänkte du sa att du körde på 10 amper? Gick proppen nån gång förut? För det ser ut som jag inte kan uppgradera det pga både kostnad och liknande.

För som sagt jag bryr mig inte om jag köper en stor spis och bara kan använa ugnen och plattorna separat eller 2 åt gången. medans de andra är på låg värmen .Men jag vet inte när det drar över så skulle vilja veta hur det funkar? Vill inte propen ska gå en gång i veckan för man glömmer bort hur mycket det är.

Nej, säkringen gick inte sönder någon gång. Men det var inte så under någon längre period och var väldigt medveten om att det inte gick att köra spisen hårt. Men det gick att använda till normal matlagning och att grädda bröd i ugnen. Men jag försökte inte att göra det samtidigt.

electroluxaren skrev:
men det är ingen trefasspis
Det är väl som dom flesta andra nuförtiden; Valbart en en- två eller trefasspis.
Men många tänker autonomt att trefasanslutning alltid innebär att man tar ut något från huvudspänningen.

P
M MagHam skrev:
Det är väl som dom flesta andra nuförtiden; Valbart en en- två eller trefasspis.
Men många tänker autonomt att trefasanslutning alltid innebär att man tar ut något från huvudspänningen.
Du kan inte på en trefas-spis använda nollan då elementspänningen är 400V.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Du kan inte på en trefas-spis använda nollan då elementspänningen är 400V.
Hur är en trefasspis märkt på märkskylten?
"400 V 3N~"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.