Martin_B
Ja, vad tror ni? Är det värt att satsa på en Hitachi borrhammare med borstlös motor med specsen 22 joule, 11 kg, för ca. 9800 kr?

Eller är det en Makita med 19,1 joule11,8 kg med prislappen ca. 9000 kr som gäller?

Nedanför: Hitachi DH52MEY
DH52MEY-H1.jpg

Nedanför: Makita HR5212C
makita_hr5212c.jpg

Martin_B
Priset är ju skit samma, några kronor hit eller dit. Frågan är vilket val som är bäst när det kommer till kvalité och ergonomi (man vill inte skaka sönder), hållbarhet, osv.

Enligt specsen ser ju Hitachi bättre ut, men vad säger verkligheten?

Vad tror ni?

Tja, jag vet inte vad "borstlös" betyder när det handlar om nätdrivna maskiner .. När det gäller batterimaskiner så behövs det ju nån form av elektronik för att snurra den borstlösa motorn ... Är det samma här så känns det lite onödigt.... Luktar lite "marketing wank" tycker jag....

Martin_B
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, jag vet inte vad "borstlös" betyder när det handlar om nätdrivna maskiner .. När det gäller batterimaskiner så behövs det ju nån form av elektronik för att snurra den borstlösa motorn ... Är det samma här så känns det lite onödigt.... Luktar lite "marketing wank" tycker jag....
Ja, alltså det är inga kol som ligger an mot axeln för strömöverföring. Det är ju de som slits och som man får byta efter ett tag. Men borstlösa motorer har andra fördelar också. Detta är också en AC borstlös motor.

brushless.jpghttp://www.hitachi-koki.com/powertools/products/demolish/dh52mey/brushless.jpg

800 prislapp och 2.9J skillnad är inte så mycket att jämnföra visst vänder man på pengarna tar man ju den biliga. och man ser inte skillnad på joulen när det är så höga märks mest om man jämnför 1.0 och 5.0 ^_^

så det är upptill vad du skall använda till och dess tillbehör och garanti som för avgöra... vad jag kan säga om makitas garantiservices är jag mycketnöjd 8dagar från inlämning till full servad levererad till trappan =)

Martin_B
HogeN HogeN skrev:
800 prislapp och 2.9J skillnad är inte så mycket att jämnföra visst vänder man på pengarna tar man ju den biliga. och man ser inte skillnad på joulen när det är så höga märks mest om man jämnför 1.0 och 5.0 ^_^

så det är upptill vad du skall använda till och dess tillbehör och garanti som för avgöra... vad jag kan säga om makitas garantiservices är jag mycketnöjd 8dagar från inlämning till full servad levererad till trappan =)
Jag har själv många Makita maskiner och är nöjd med alla de jag har. Aldrig krånglat. Hitachi har jag betydligt mindre erfarenhet av.

2,9 joule känns ju rätt mycket ändå, inte minst när det nästan är 1 kg skillnad (på vissa ställen står det att Makitan väger 11,9-12 kg). Dvs. 2,9 j mer i slagenergi och lägre vikt, låter ju fantastiskt till Hitachin's fördel, om det är sant det vill säga.
Men så har Hitachin också högre vibrationer enl. specs, och det är ju en nackdel.

Och så den stora frågan, borstlös eller icke borstlös motor :). Makita gör ju iofs jäkligt fina grejer.

Här är en som gillar sin Makita mer än sin Hilti:

Tja . . Kalla mig gammaldags, men elektronik och vibrationer är ju sällan en bra kombination ..

Vad är det för garantier på dem? Ska du använda den professionellt eller privat? Vad kostar motsvarande Hilti?

Martin_B
Tja . . Kalla mig gammaldags, men elektronik och vibrationer är ju sällan en bra kombination ..

Vad är det för garantier på dem? Ska du använda den professionellt eller privat? Vad kostar motsvarande Hilti?
Hitachi har 3 år om jag inte har missuppfattat. Makita skall ha 2 år om jag inte har fel.

Skall använda den privat. Motsvarande Hilti ligger på 21 379,20 SEK enl. deras hemsida. Och det är då en TE 80-ATC/AVR. Den har dock endast 11,5 joule slagenergi och väger 9.7 kg, så det är ju en mindre maskin. Tyvärr den största de har verkar det som, så jämförelsen är inte rättvis.
Man får ju ENORMT mycket mer maskin för pengarna med både Makita och Hitachi, för att inte nämna övriga märken som blå Bosch etc. Den där Hiltin är ju grymt dyr och en maskin av annat märke med motsvarande prestanda ligger väl på runt 6-7000 kr gissar jag. Så Hiltin är mer än 3 gånger så dyrt. SÅ mycket bättre lär den inte vara.

Och ang. elektronik och vibrationer så tänker jag också i de banorna vad gäller Hitachi. Den har ju mer elektronik p.g.a borstlös motor. Mer som kan krångla med andra ord.

Redigerat:
Martin_B
En bra video ang. Makitas AVT (Anti Vibration Technology) ...tror jag det står för iaf.

Och så en spännande follow up på Hilti vs Makita

• Gilla
Zeppe
  • Laddar…
Det står ett automatvapen och dräller bland verktygen i den sista videon. Varför har man det? Det är ju helt efterblivet. Jag bestämde mig för att han som gjort videon saknar all form av gott omdöme och stängde av.

Martin_B Martin_B skrev:
Jag har själv många Makita maskiner och är nöjd med alla de jag har. Aldrig krånglat. Hitachi har jag betydligt mindre erfarenhet av.
Jag tror inte du behöver oroa dig för kvalitén, Hitachi gör också otroligt fina maskiner. Du kan läsa om deras ikoniska cirkelsåg c6bu2 tex, tydligen outslitlig.
Den enda gång jag haft med service att göra var för en äldre modell av tigersåg men den reservdelen (saknade sågfot) togs snabbt hem av en lokal firma trots att modellen utgått.

Den 3-åriga garantin gäller, även för tex batterier, utan att det krävs registrering.
För skruvdragarna är borstlös verkligen att föredra, gissar att det gäller även för nätdrivet (jag har dock ingen nätdriven m borstlös). Angående robustheten för borstlös så ska de väl klantat sig rejält om de byggt elektroniken så den skakar sönder, och i övrigt borde en borstlös drivlina istället vara robustare (mindre känslig för damm, inga kol att byta).

Det enda som talar emot Hitachin är väl vibrationsvärdena om de siffrorna skiljer mycket?

mattiasp mattiasp skrev:
Det står ett automatvapen och dräller bland verktygen i den sista videon. Varför har man det? Det är ju helt efterblivet. Jag bestämde mig för att han som gjort videon saknar all form av gott omdöme och stängde av.
Jag blev ju tvungen att kolla nu, och det ser ju väldigt "ditplacerat" ut... Tittar man på verktygen så verkar ju karln knappast pedantisk, men vapnet (om det inte är någon form av replika) är ju skinande .. Det borde det inte vara om det stod där jämt...
Tror nog den här karln gillar att provocera helt enkelt...

Martin_B Martin_B skrev:
Hitachi har 3 år om jag inte har missuppfattat. Makita skall ha 2 år om jag inte har fel.

Skall använda den privat. Motsvarande Hilti ligger på 21 379,20 SEK enl. deras hemsida. Och det är då en TE 80-ATC/AVR. Den har dock endast 11,5 joule slagenergi och väger 9.7 kg, så det är ju en mindre maskin. Tyvärr den största de har verkar det som, så jämförelsen är inte rättvis.
Man får ju ENORMT mycket mer maskin för pengarna med både Makita och Hitachi, för att inte nämna övriga märken som blå Bosch etc. Den där Hiltin är ju grymt dyr och en maskin av annat märke med motsvarande prestanda ligger väl på runt 6-7000 kr gissar jag. Så Hiltin är mer än 3 gånger så dyrt. SÅ mycket bättre lär den inte vara.

Och ang. elektronik och vibrationer så tänker jag också i de banorna vad gäller Hitachi. Den har ju mer elektronik p.g.a borstlös motor. Mer som kan krångla med andra ord.
Vad ska du borra, och hur ofta tror du att du kommer att använda verktyget? Jag tror ju på att hyra större borrhammare, snarare än att äga ... :)

Det man bör vara medveten om när det gäller alla maskiner (eller allt som man kan köpa öht. nuförtiden) är att det är ytterst få tillverkare som gör maskiner för att du som användare ska ha en maskin så länge som möjligt. De tillverkas med en specifik kvalitet, till en viss prispunkt, till en viss målgrupp. Att göra "bästa möjliga verktyg" är enkelt, men dyrt. Därför är det få tillverkare i det segmentet (HIlti, Festool, etc.). Att göra maskiner som går sönder så fort garantin gått ut är betydligt svårare, men i det här segmentet hittar man ju betydligt fler tillverkare, marginalerna är mindre och konkurrensen högre. Därför ser man reklamfilmer som ovan. Det tredje segmentet är "billigast möjligast". Här sparar man in på allt, inkl. kvalitetskontroll och räknar med ett större antal reklamationer under garantitiden, som oftast är kortast möjligast. Och jämför man Hilti tex. med både Hitachi och Makita, så kan man konstatera att Hilti inte har maskiner i olika segment. Man riktar sig till professionella användare, och företag som betalar. Hitachi och Makita har maskiner i de två "lägre" segmenten, men har de verkligen maskiner i segmentet "bästa möjliga kvalitet"? Jag tror det är svårt att nå "hela marknaden" med ett varumärke, så letar du "bästa möjliga" är det nog rimligt att vara skeptisk .. :)

Vad ska du borra, och hur ofta tror du att du kommer att använda verktyget? Jag tror ju på att hyra större borrhammare, snarare än att äga ... :)

Det man bör vara medveten om när det gäller alla maskiner (eller allt som man kan köpa öht. nuförtiden) är att det är ytterst få tillverkare som gör maskiner för att du som användare ska ha en maskin så länge som möjligt. De tillverkas med en specifik kvalitet, till en viss prispunkt, till en viss målgrupp. Att göra "bästa möjliga verktyg" är enkelt, men dyrt. Därför är det få tillverkare i det segmentet (HIlti, Festool, etc.). Att göra maskiner som går sönder så fort garantin gått ut är betydligt svårare, men i det här segmentet hittar man ju betydligt fler tillverkare, marginalerna är mindre och konkurrensen högre. Därför ser man reklamfilmer som ovan. Det tredje segmentet är "billigast möjligast". Här sparar man in på allt, inkl. kvalitetskontroll och räknar med ett större antal reklamationer under garantitiden, som oftast är kortast möjligast. Och jämför man Hilti tex. med både Hitachi och Makita, så kan man konstatera att Hilti inte har maskiner i olika segment. Man riktar sig till professionella användare, och företag som betalar. Hitachi och Makita har maskiner i de två "lägre" segmenten, men har de verkligen maskiner i segmentet "bästa möjliga kvalitet"? Jag tror det är svårt att nå "hela marknaden" med ett varumärke, så letar du "bästa möjliga" är det nog rimligt att vara skeptisk .. :)
Den stora skiljelinjen är nog ändå om produktlinjen inriktas mot professionell användning eller inte. B&D är ett bra exempel där det sedan länge bara säljs skräp men som tidigare var built-to-last (den som ifrågasätter det är välkommen att prova min magnetborrmaskin).
För näringsliv är total-cost-of-ownership (där även ergonomi indirekt ingår) det viktigaste. Många traditionella leverantörer av produkter rör sig nu mot att istället sälja tjänst och dit kan väl både Hilti och Festool sägas vara på väg för även om de ännu inte(?) är riktigt där så fostrar de kunderna mot långsiktiga avtal eller systemtänk. Långsiktigt bör det leda till både bättre kvalitet och och ett hållbarare resursutnyttjande då det är billigare för tjänsteleverantören att bygga hållbart än att byta ut.
När det gäller Hitach så har de visserligen en del billigare maskiner, i form av batteriskruvdragare, och det enda negativa jag läst om märket har gällt dessa. Deras mer påkostade skruvdragare skulle jag påstå är marknadsledande både i teknik och kvalitet.

Martin_B
mattiasp mattiasp skrev:
Inte för att försvara honom, men vapenlagarna är ju helt annorlunda i USA än här i Sverige. Så medan vi tänker att det är helt sjukt att han har något sådant där hemma, något som t.o.m skulle ge straff i Sverige, så är det något ganska vanligt och normalt i USA, eller åtminstone vissa delar av USA.

Så att döma honom med bara hänvisning till det där är ju lite väl att förenkla det tycker jag.

Sedermera så menar han väl bara på att Makitan är mer värd pengarna än vad Hiltin är. Det är ju inte så att han klankar ner på Hiltin och allt är dåligt. Han nämner ju flera saker som är bättre på Hiltin. Men tillägger att han inte tycker att de få sakerna är värda hela $1000.

Och jag kan ju inte annat än hålla med honom. Prisskillnaden är ju ännu större här i Sverige, och man kan väl få nästan 3 maskiner (men minst 2) i samma klass prismässigt, till priset av 1 Hilti.

Makitan har dessutom 2 års garanti, liksom Hilti. Hitachin har väl 3 år om jag inte har missuppfattat det.

Så inte för att börja bråka och starta en diskussion, men vi får nog tänka lite bortom bara det lilla vi ser i videon :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.