Makitas små 1.5 Ah går inte att montera på effektslukande maskiner som vinkelslip och cirkelsåg.

Har själv ingen erfarenhet av slagskruvdragare så kommentarerna gäller inte dessa.

Angående skruvdragarna:
Slagborrfunktion tycker jag man kan skippa om det inte är bättre pris med än utan. Fungerar hjälpligt i tegelvägg men inte till betong.

Makitan är säkert skönare att hålla i om du har mindre händer, Hitachin har grövre handtag och passar bättre för större händer.

Makitan är lättare & smidigare men har lägre vridmoment och bara halva batterikapaciteten så det beror ju på vad du har för behov/föredrar.

Angående kvalitén på hitachi så upplever jag den som väldigt bra. Den har tex. en fantastiskt bra chuck (helmetall från jacobs) och är robust byggd.
Har också upplevt att servisen var bra den gång jag behövde en Hitachireservdel (till en tigersåg visserligen).

Ja ett paket med 1,5Ah batterier är egentligen inte att föredra.
Har kört lite med en cirkelsåg och jag tycker att 3Ah batteriet ger sig nästan fort. Visserligen är det bra mycket mer effektslukande än en dragare men när du väl ger dig in i LXT-serien så vill man bara ha fler maskiner. Då är det dumt att starta med 1,5Ah, batterierna är ju nästan dyrare än de flesta maskinerna.

Kanske lika bra att beställa med ett eller två 3.0A batt när jag ändå beställer. Kostar c:a 500kr/st.
Kommer beställa från Amazon.com.

Det låter klokt, du vinner på det när ett arbete väl ska göras.
Men framförallt så blir ju batterierna mer användbara till andra maskiner än bara dragare.

Hur får du tag i grejerna från Amazon? Tidigare har de inte levererat verktyg och maskiner till adresser utanför USA.

Oftast är det relativt billigare att köpa en maskin till batteriet.

Lite udda att beställa från amazon.com då det är helt uteslutet att vinna på moms o tull lotteriet därifrån. Mao å måste du lägga på ung 30% på deras priser. Sedan behöver du ju även skaffa en 230->110V omvandlare.

Jag har bra erfarenheter av att köpa via en dansk grossist handlade 2st 18volts slagskruvdragre otroligt starka, samt några batterier och en tigersåg.
http://prishammeren.dk/shop/frontpage.html de har pressat ner priserna på alla stora märken av aku vertyg

Jag har en bekant i USA som köper grejjorna, packar om dom och sedan skickar dom som begagnade till mig, och vipps så slipper jag tull och moms.. :D

"Professorn" Det var en bra länk. Riktigt bra priser för att vara i Europa.

Redigerat:
pellepite skrev:
Jag har en bekant i USA som köper grejjorna, packar om dom och sedan skickar dom som begagnade till mig, och vipps så slipper jag tull och moms.. :D.
Förutsätter att inte tullen kollar ditt paket för då sitter du där med Tull&Moms&"adm avgifter".

vipps så blir ditt :D ett jättelikt :(

pellepite skrev:
Jag har en bekant i USA som köper grejjorna, packar om dom och sedan skickar dom som begagnade till mig, och vipps så slipper jag tull och moms.. :D
Jag har "en kompis" som har gjort det där. Jag, förlåt, -"han" kollade upp vad som gäller för att det skall vara tullfritt.

Det räcker inte med att grejerna skall vara begagnade för att det skall bli tullfritt. Endast gåvor till ett värde understigande 500 SEK är tullfrittt. På tulldeklarationen skall det stå gift och under värdet skall det stå 50 USD. Tänk på att paketet då endast är försäkrat till 50 USD. Det kan bli riktigt surt om paketet försvinner.

Edit: Jag glömde påpeka att detta förfarande inte är tillåtet

Ja visst finns det ju en risk, men dom har gjort detta vid ett flertal tillfällen och aldrig haft problem.
Och självklart vet jag att det inte är tillåtet, men om man kan köpa en svensktillverkad huskvarna motorsåg och inkl, moms,tull och frakt få den billigare än på den lokala butiken så tycker jag att det är ett stort fel någonstans....

Det är ju inte att privatimportera som är otillåtet. Det är att fuska med tulldeklarationen för att slippa tull och moms som inte är tillåtet.

pellepite skrev:

"Professorn" Det var en bra länk. Riktigt bra priser för att vara i Europa.
Om du tycker det där är bra priser tycker jag du ska kika lite på england, kolla den klistrade englandstråden.

Jo, visst är det billigt i england åxå, men ändå om jag lägger på 40% på priset inkl. frakt, så är det ändå billigare från Amazon.com. Så det blir nog att beställa snart.. Det blir nog Makita iaf.

// Per

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.