6 038 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Historiskt luftkanalsystem i bottenplattan - hur avveckla permanent?
Jag tror inte att kanalerna gör någon skada bara genom att finnas där. Luktar det unket tror jag att lösningen snarare är att hindra luftutbyte med rummet än att ordna en forcerad ventilation.
Det finns hygrometrar med loggfunktion. Om du lägger in en sådan i kanalerna så kan du se hur luftfuktigheten där varierar över tid. I husgrunder brukar man vilja hålla sig under 70% RH för att inte träet skall mögla. Det problemet borde vara mindre här i och med att det inte finns något som kan mögla.
Det finns hygrometrar med loggfunktion. Om du lägger in en sådan i kanalerna så kan du se hur luftfuktigheten där varierar över tid. I husgrunder brukar man vilja hålla sig under 70% RH för att inte träet skall mögla. Det problemet borde vara mindre här i och med att det inte finns något som kan mögla.
Det är väl ganska väl belagt att golvvärme orsakar en högre energiförbrukning än radiatorer. I synnerhet vid dåligt isolerade bottenplattor som man kan förutsätta att ett hus byggt på 50-talet har. Jag vill minnas att skillnaden i någon undersökning var 12% vid 50 mm isolering i plattan. Sedan kan man alltid diskutera vad som är stora energiförluster.Oldboy skrev:
Jag är heller inte alls övertygad om att det blir några stora energiförluster. Ända tills någon gör en vetenskaplig empirisk studie som entydigt visar hur stora förlusterna blir i jämförelse med andra alternativ kommer jag att framhärda att förlusterna är måttliga. Sedan får man väga ev merkostnader mot de fördelar som systemet har.
Jag träffade på systemet då vi sökte ett nytt boende 1982. Det var en änka som ägde huset som vi tittade på och hon hade bott där sedan 1951 då huset byggdes, hon var helt lyrisk över värmesystemet !!Oldboy skrev:
Det bästa vore högst sannolikt att använda systemet så som det en gång var tänkt.
Då bör man få en varm och torr grund, varma och goa golv, samt en bra ventilation.
Jag är heller inte alls övertygad om att det blir några stora energiförluster. Ända tills någon gör en vetenskaplig empirisk studie som entydigt visar hur stora förlusterna blir i jämförelse med andra alternativ kommer jag att framhärda att förlusterna är måttliga. Sedan får man väga ev merkostnader mot de fördelar som systemet har lite iaf (luften).
Med 3 barn sedan länge utflugna, berättade hon att man aldrig behövde städa då luften från golvlisten förde dammet till frånluftsventilen i varje rum och sedan ner till källaren där den stora lågvarviga radialfläkten sög luften genom en filterkasset som man enkelt en gång i veckan spolade baklänges med en vattenslang.
Alla har väl sett hur mycket damm det svävar i luften när solen sänder en stråle genom rummet.
Systemet ur denna synpunkt var mer överlägset än vad folk förstår idag.
Tänk aldrig behöva damma och dammsuga.
Så du slår ett slag för att förhindra luftutbyte dvs plugga igen alla hål till systemet? Det är iaf enklaste åtgärden.A Avemo skrev:Jag tror inte att kanalerna gör någon skada bara genom att finnas där. Luktar det unket tror jag att lösningen snarare är att hindra luftutbyte med rummet än att ordna en forcerad ventilation.
Det är väl ganska väl belagt att golvvärme orsakar en högre energiförbrukning än radiatorer. I synnerhet vid dåligt isolerade bottenplattor som man kan förutsätta att ett hus byggt på 50-talet har. Jag vill minnas att skillnaden i någon undersökning var 12% vid 50 mm isolering i plattan. Sedan kan man alltid diskutera vad som är stora energiförluster.
Jag skulle gissa att huvudkanal och rör tillsammans utgör 1-2 kubikmeter utrymme med luft i plattan totalt. Det blir då helt utan luftutbyte. Följdproblem?
Och som sagt vad gäller golvvärme så blir det ingen sådan i det här huset.
Dammsugare och uppvärmning i ett! Ja det är ju en poäng. Nåja, det är ändå inte tillräckligt för att jag ska konvertera tillbaka.L Leif i Skåne skrev:Jag träffade på systemet då vi sökte ett nytt boende 1982. Det var en änka som ägde huset som vi tittade på och hon hade bott där sedan 1951 då huset byggdes, hon var helt lyrisk över värmesystemet !!
Med 3 barn sedan länge utflugna, berättade hon att man aldrig behövde städa då luften från golvlisten förde dammet till frånluftsventilen i varje rum och sedan ner till källaren där den stora lågvarviga radialfläkten sög luften genom en filterkasset som man enkelt en gång i veckan spolade baklänges med en vattenslang.
Alla har väl sett hur mycket damm det svävar i luften när solen sänder en stråle genom rummet.
Systemet ur denna synpunkt var mer överlägset än vad folk förstår idag.
Tänk aldrig behöva damma och dammsuga.![]()
Det där huset verkar ha haft lite mer ventiler. Här fanns bara en enda stor rackare.
Koppla systemet till en lågvarvig evakueringsfläkt så håller du ett svagt undertryck i systemet och slipper gå in någon lukt i huset. Samt att det borde hålla sig torrt i kanalerna och vara i stort sett underhållsfritt. Tycker jag, med dom flesta, verkar vara överens om att du ska undvika att bygga igen och glömma bort det.
Plugga igen på ett sätt så att det håller tätt för unken lukt men är tillräckligt lätt att åter öppna för en annan åtgärd om det skulle visa sig att det blir följdproblem. Mitt förslag är alltså bygga igen utan att för den sakens skull glömma bort.BigR skrev:
Om man går på det här spåret så blir igentäppningen av kanalerna vid yttervägg permanenta. Man kan ju hyfsat lätt fylla, men inte komma åt och avlägsna. Det blir alltså inte rimligt att öppna dom igen. Huvudkanalen som går centralt i plattan kan man nog sätta en lucka till för att ha fuktmätare i.A Avemo skrev:
Vill man (senare) ventilera som Magnus Larsson föreslår ovan kanske det räcker med två hål i huvudluftkanalen för ventilation? Man ventilerar då iofs inte de mindre kanalerna särskilt väl..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden