32 539 läst ·
91 svar
33k läst
91 svar
Hissbuller och annat oljud från tak (bor högst upp)
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
norrbottenssnickaren skrev:
Med "akustikern" menar du mig eller yrkesgruppen akustiker?norrbottenssnickaren skrev:
Lika lite som vi "akustiker" tror att ni "snickare" drömmer ihop hur ni bygger ihop ett hus eller löser de svårigheter som ligger inom ert kompetensområde, lika lite "drömmer" vi "akustiker" när vi utarbetar åtgärdsförslag på ljud- och vibrationsproblem som efter vår inblandning faktiskt löser grundproblemen.
De åtgärdsförslag som vi levererar till våra kunder är underbyggda av avancerade byggnadsakustiska beräkningar och lång erfarenhet av kontrollmätningar av ljudnivåer och vibrationer från den installation som utredningen avser.
Givet din tråkiga inställning till "akustiker" antar jag att du känner att du fått stå till svars för att åtgärdsförslag angivna av en "akustiker" ej givit tillräckligt stor förbättring av ljudmiljön i ett utrymme som åtgärdats enligt "akustikerns" anvisningar?
Problemet är snarare att gemene man har dålig koll på vad en "akustiker" egentligen tillför ett projekt.
Alla yrkesgrupper med deras respektive expertis får (inför sina respektive beställare) stå för de lösningar som de föreslår och argumentera för varför just deras lösning bör genomföras.
De flesta som arbetar som yrkesverksamma "akustikkonsulter" har en gedigen högskoleutbildning motsvarande Civilingenjör.
Jag har stor respekt för de olika yrkesgrupper som jag samarbetar med i de uppdrag jag utför. För att tillsammans kunna komma fram till de för beställaren och för de som bor i en bullerstörd byggnads bästa möjliga lösning måste alla yrkesgrupper på ett prestigelöst sätt lyssna in inblandade parters kompetenser och erfarenheter och väga in detta vid val av slutgiltig lösning av ett problem.
Min erfarenhet är att gott samarbete brukar generera de bästa lösningarna.
Hur kan du ens bedöma huruvida en lösning som presenteras av en "akustiker"?
Att "gubb-googla" kring ett ämne kan vara skoj men det är tyvärr många som lyssnar till "gubb-goolgare" och utföra åtgärder som i vissa lägen kan förvärra ett ljud och vibrationsproblem.
Eftersom du har mod att såga en "akustiker" så kanske det är på sin plats att du berättar vad du själv har för yrkeskompetens som ger dig rätt att klanka ner på en yrkesgrupp.
Redigerat:
Flertalet yrkesverksamma "akustiker" har mångårig yrkeserfarenhet av att ha arbetat som snickare innan de vidareutbiltat sig till "akustiker". Denna yrkeserfarenhet är guld värd både för oss övriga akustiker såväl som för våra kunder eftersom man därigenom har bättre förståelse för båda yrkesgruppernas behov och kompetenser.norrbottenssnickaren skrev:
Redigerat:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Då du uppenbart har noll insikt i hur en hiss fungerar och dessutom inte ser några problem med att utföra åtgärder som hissen inte godkänts för så....... ja vad ska man säga. lämnar dig åt ditt öde men går för guds skull inte omkring och ge goda råd när du inte har insikt i hissens uppbyggnad och vilka åtgärder som rimligen går att genomföra.
Är du hissexpert nu också?norrbottenssnickaren skrev:
Då du uppenbart har noll insikt i hur en hiss fungerar och dessutom inte ser några problem med att utföra åtgärder som hissen inte godkänts för så....... ja vad ska man säga. lämnar dig åt ditt öde men går för guds skull inte omkring och ge goda råd när du inte har insikt i hissens uppbyggnad och vilka åtgärder som rimligen går att genomföra.
Lika snabbt som du sågar andra yrkesgruppers kompetens och erfarenheter lika enkelt borde vara för dig att för oss alla berätta vad du själv har för yrkeskompetens.
Men det är bevisligen en svår uppgift.
För de hissar som har möjlighet att styras från hisskorgens tak kan det vara klokt att åka med hissen och styra den därifrån.
Genom ett sådant förfarande vara kan man tillsammans med hissteknikern köra hissen och tillsammans lyssna efter varifrån missljuden härrör ifrån.
Vad har du själv för dokumenterad erfarenheter av hur en hiss bör installeras och åtgärdas om ljud och vibrationsproblem uppstår?norrbottenssnickaren skrev:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
återigen fel. Och jag arbetar med hissar för övrigt.N nomoD2 skrev:Är du hissexpert nu också?
Lika snabbt som du sågar andra yrkesgruppers kompetens och erfarenheter lika enkelt borde vara för dig att för oss alla berätta vad du själv har för yrkeskompetens.
Men det är bevisligen en svår uppgift.
För de hissar som har möjlighet att styras från hisskorgens tak kan det vara klokt att åka med hissen och styra den därifrån.
Genom ett sådant förfarande vara kan man tillsammans med hissteknikern köra hissen och tillsammans lyssna efter varifrån missljuden härrör ifrån.
servicekörning kan du inte göra på högfart. De flesta missljud kommer du inte upptäcka när du kör på taket med mycket få undantag.
Och det enda jag vänder mig mot är dig. Du har uppenbart inte kunskapen att sitta här och ge råd om hissar till trådskaparen. du bör hålla en tekniker i handen som kan förklara för dig vad som är möjligt och inte möjligt att genomföra... vilket jag misstänker är exakt så det brukar gå till. Du ensam har inte kunskapen.
så sluta trolla nu.
Jag är medveten om att jag inte ensam har kunskapen.norrbottenssnickaren skrev:
återigen fel. Och jag arbetar med hissar för övrigt.
servicekörning kan du inte göra på högfart. De flesta missljud kommer du inte upptäcka när du kör på taket med mycket få undantag.
Och det enda jag vänder mig mot är dig. Du har uppenbart inte kunskapen att sitta här och ge råd om hissar till trådskaparen. du bör hålla en tekniker i handen som kan förklara för dig vad som är möjligt och inte möjligt att genomföra... vilket jag misstänker är exakt så det brukar gå till. Du ensam har inte kunskapen.
så sluta trolla nu.
Varför sa du inte tidigt i tråden vad du har för yrkeskompetens?
Jag trollar inte.norrbottenssnickaren skrev:
återigen fel. Och jag arbetar med hissar för övrigt.
så sluta trolla nu.
Jag är medveten om att endast vissa problem uppdagas vid körning i lågfart.
Felsökning utförs givetvis i nära samarbete med hissteknikern.
Jag har aldrig hävdat att jag ensam har kunskapen. Jag lär mig gärna av dina erfarenheter.
Likväl som övriga medverkande i denna tråd så bidrar jag med de erfarenheter jag har av kontrollmätningar och felsökningar av ljud- och vibrationsproblem från hissar.
Har ett liknande problem med lägenhet högst upp, fick du någon lösning på problemet?markaner skrev:
Du har säkerligen rätt i vad du säger. Vet att akustiker, byggföretag, representant från Schindler och någon mer ska ha ett möte kommande vecka om vad de kan göra. Att sänka hastigheten verkar de tycka får vara en permanent lösning även om man tycker att de borde åtgärda bullret istället.
Vad jag förstått är det en annan lägenhet där man klagat på hissljudet. Även denna var högst upp. Där har man justerat hissen tills att den nått kraven och sen lagt ner ärendet. Hur det låter nu vet jag inte annat än att personen accepterade testet och verkar ha slutat klaga. Klart är iallafall att det låter ovanligt mycket i min lägenhet.
Jisses vilken tråd om hissar och ljud.
Vi har en gammal Graham Brothers hiss från 1924 (tror det va så, eller 1934) den skramlar och vibrerar som ett ånglok. Hela drivet sitter uppe 2meter från ytterdörren. Poängen är att när kontaktorerna slår till hör vi ett klick, när motorn startar eller stannar hör vi maskinen. Dock som jämförelse, på sommaren är skåpet där kontaktorerna öppet pga värme, när den dörren stäng (plåtskåp 198x årsmodell) då hör vi bara hissmaskinen. Så det är hårfint vad som kan hjälpa eller ska jag kanske kalla det avhjälpa ljud. Sen är det sedan länge en del av ljudbilden här hemma, likt folk som slår i sina dörrar eller skriker ute på gatan. Vill man bo tyst är det koja i skogen som gäller. I staden är det allt annat än tyst, spelar ingen roll om det är huvudstaden eller valfri småstad.
Vi har en gammal Graham Brothers hiss från 1924 (tror det va så, eller 1934) den skramlar och vibrerar som ett ånglok. Hela drivet sitter uppe 2meter från ytterdörren. Poängen är att när kontaktorerna slår till hör vi ett klick, när motorn startar eller stannar hör vi maskinen. Dock som jämförelse, på sommaren är skåpet där kontaktorerna öppet pga värme, när den dörren stäng (plåtskåp 198x årsmodell) då hör vi bara hissmaskinen. Så det är hårfint vad som kan hjälpa eller ska jag kanske kalla det avhjälpa ljud. Sen är det sedan länge en del av ljudbilden här hemma, likt folk som slår i sina dörrar eller skriker ute på gatan. Vill man bo tyst är det koja i skogen som gäller. I staden är det allt annat än tyst, spelar ingen roll om det är huvudstaden eller valfri småstad.
Jag har bott i en lägenhet där varje morgon nån kvinna med vassa klackar lyckades köra en riktig riverdance-ljuduppvisning. Samt bott i en lägenhet högst upp där en hiss lät rätt regelbundet. Båda ställena vande jag mig efter några veckor. Värre om man bor på hotell och hamnar i ett sådant rum. Då har jag normalt svårare att sova, ofta trött pga resan plus att man ju oftast bara bor en natt eller två...
Man skall inte behöva acceptera dessa oljud från en modern hiss med pulsstyrt maskineri. Du borde ta upp detta med bostadsföreningen som i sin tur borde diskutera med byggbolaget. Har de slängt in ett gammalt maskineri eller är det något östatatsbygge?
Moderator
· Stockholm
· 56 246 inlägg
Behöver inte vara öststatsbygge. Kan vara något modernt Italienskt skräp också.