32 509 läst ·
91 svar
33k läst
91 svar
Hissbuller och annat oljud från tak (bor högst upp)
Just detta program räknar inte stomljud. Men stomljud blir luftljud innan du hör det i rummet och den nya väggen kommer skapa en resonansfrekvens i hålrummet. (nya hålrummet blir en fjäder och gipsen blir en massa i ett massa-fjäder system) Så bilden är mest för att illustrera just det. Nu tror jag iofs att effekten av resonansen i beräkningsprogrammet är lite översakttad.markaner skrev:
Häftigt program måste jag säga! Räknar detta program på stomljud då också då jag förmodar att effekten av väggen blir annorlunda om det är luftburet eller ej? Men som jag förstår det är skillnaden alltså väldigt liten för låga frekvenser? Slagljudet är inte bromsen som tidigare lät som en hammare på ca 45 dB. Nu är det relativt mörkt, men känns inte som under 100Hz (svårt att säga dock såklart utan utrustning och erfarenhet). Men om det är runt 200Hz så borde ju en rätt konstruerad vägg hjälpa?
Jag tror dock också som du säger att nyckeln är vibrationsabsorbenter. På grejen som gör slagljudet sitter hårda väldigt små tassar av hård svart plast (som möbeltassar). Jag hade ju tänkt att man skulle ha större gummibitar typ. Kanske en enda stor gummirektangel som fördelar vibrationerna?
Men man får iaf va lite försiktig och inte tro att det alltid är bättre att slänga på en till vägg även om det är fristående.
Om tassarna fyller sin uppgift får som sagt en expert kika på. ChristianBerner gör t.ex. bra grejjer och dimensionerar själva, men det finns såklart flera andra.
Okej, jag förstår! Resultatet har kommit in nu från gårdagens mätning, 42 dB. Detta vid mätning på samma plats som innan gav 32 dB. Jag hör dock ingen skillnad i ljudnivå och misstänker därför att mätningen på 32 dB inte alls stämde. Så sagan fortsätter med andra ord. Vidare ska ljudkonsulten konsultera med Schindler och försöka hitta lösningar man kan göra i hisschaktet uppfattade jag det som. Jag står å andra sidan inför dilemmat om jag vill att de ska slutföra väggen nu eller om jag vill riva den och få tillbaka de 9x550cm som väggen tagit upp. Detta sker ju kostnadsfritt för mig, men byggansvarig menar att "det kanske kan hjälpa i slutändan ändå". Vad hade du gjort? Jag kanske tycker att det förbättrats lite faktiskt trots att testerna visar på en ökning på 10 dB. Skillnaden är väldigt liten hursomhelst.G gos84 skrev:Just detta program räknar inte stomljud. Men stomljud blir luftljud innan du hör det i rummet och den nya väggen kommer skapa en resonansfrekvens i hålrummet. (nya hålrummet blir en fjäder och gipsen blir en massa i ett massa-fjäder system) Så bilden är mest för att illustrera just det. Nu tror jag iofs att effekten av resonansen i beräkningsprogrammet är lite översakttad.
Men man får iaf va lite försiktig och inte tro att det alltid är bättre att slänga på en till vägg även om det är fristående.
Om tassarna fyller sin uppgift får som sagt en expert kika på. ChristianBerner gör t.ex. bra grejjer och dimensionerar själva, men det finns såklart flera andra.
Det vågar jag inte svara på. Väggen blir bättre i stort. Och man brukar bygga fristående väggar mot hiss. Det är ju om frekvensen för problemljudet råkar sammanfalla med den nya dubbelväggens resonansfrekvens som den hade varit onödig.markaner skrev:
Okej, jag förstår! Resultatet har kommit in nu från gårdagens mätning, 42 dB. Detta vid mätning på samma plats som innan gav 32 dB. Jag hör dock ingen skillnad i ljudnivå och misstänker därför att mätningen på 32 dB inte alls stämde. Så sagan fortsätter med andra ord. Vidare ska ljudkonsulten konsultera med Schindler och försöka hitta lösningar man kan göra i hisschaktet uppfattade jag det som. Jag står å andra sidan inför dilemmat om jag vill att de ska slutföra väggen nu eller om jag vill riva den och få tillbaka de 9x550cm som väggen tagit upp. Detta sker ju kostnadsfritt för mig, men byggansvarig menar att "det kanske kan hjälpa i slutändan ändå". Vad hade du gjort? Jag kanske tycker att det förbättrats lite faktiskt trots att testerna visar på en ökning på 10 dB. Skillnaden är väldigt liten hursomhelst.
Sen vet jag ju inte hur mycket av stomljudet som går andra vägar. Får de bort stomljudet så blir ju den nya väggen bra. Om den eventuella nyttan är värd 0,5kvm.. det vet inte jag
Förstår, det blir ju en väldigt subjektiv bedömning! Det märkliga är ju att jag inte hör någon skillnad alls nu, så vet inte om det någonsin kommer kunna ha en påverkan. Och om det inte ens hjälper det minsta i slutändan så är det ju ingen ide att ha kvar den. Lägenheten är på 45 kvm så varje liten bit yta är av värde för mig och akustikern hade sagt att den lika gärna kan rivas efter att ha sett resultatet. Men jag har inte pratat med honom personligen och han har ju uppenbarligen haft fel förr. Får ta mig en rejäl funderar nog helt enkelt!G gos84 skrev:Det vågar jag inte svara på. Väggen blir bättre i stort. Och man brukar bygga fristående väggar mot hiss. Det är ju om frekvensen för problemljudet råkar sammanfalla med den nya dubbelväggens resonansfrekvens som den hade varit onödig.
Sen vet jag ju inte hur mycket av stomljudet som går andra vägar. Får de bort stomljudet så blir ju den nya väggen bra. Om den eventuella nyttan är värd 0,5kvm.. det vet inte jag![]()
Har varit med och byggt en ljudisolerande vägg mellan ett gym och ett trapphus. 3 våningar/2 lägenheter per plan, gymet låg på BV
Byggdes liknande din, men med en skillnad. Isoleringen var 30 mm som hängde i facken, det finns speciella självhäftande hållare för att hänga isolering. Förklaringen från akustikern var att det ska vara luft-isolering-luft.
Väggen fick även 3 lager gips.
Innan klagade alla 6 lägenheter i trappuppgången på ljud och musik från gymet, efter var det bara hyresgästen på plan 2 rakt över som hörde nått (hyresgästen på plan 1 var döv)
Byggdes liknande din, men med en skillnad. Isoleringen var 30 mm som hängde i facken, det finns speciella självhäftande hållare för att hänga isolering. Förklaringen från akustikern var att det ska vara luft-isolering-luft.
Väggen fick även 3 lager gips.
Innan klagade alla 6 lägenheter i trappuppgången på ljud och musik från gymet, efter var det bara hyresgästen på plan 2 rakt över som hörde nått (hyresgästen på plan 1 var döv)
Man kan väl sammanfatta det som att väggen inte hjälpte för det ljudet som är det som hörs mest nu. Men säg att om de skulle lyckas få bort det ljudet vid källan nu. Så kan det ju va så att det blir ett annat ljud som är det som är högst sen. Eftersom det är tyst i din lägenhet i övrigt så kan man ju störas på det. Och det ljudet kanske din nya vägg är bra mot.markaner skrev:
Förstår, det blir ju en väldigt subjektiv bedömning! Det märkliga är ju att jag inte hör någon skillnad alls nu, så vet inte om det någonsin kommer kunna ha en påverkan. Och om det inte ens hjälper det minsta i slutändan så är det ju ingen ide att ha kvar den. Lägenheten är på 45 kvm så varje liten bit yta är av värde för mig och akustikern hade sagt att den lika gärna kan rivas efter att ha sett resultatet. Men jag har inte pratat med honom personligen och han har ju uppenbarligen haft fel förr. Får ta mig en rejäl funderar nog helt enkelt!
Vem vet.
markaner skrev:
Du är inte långt ifrån! Rapporten visade på att 80HZ låg på 44 när gränsen är 40 under ett tillfälle vet jag. Men generellt verkar frekvenserna 63-100Hz vara de värsta. Men vara 80hz har legat över gränsvärdet.
Men hur kan man isolera bort slagljudet tror du? Tydligen är det någon grej som slår av och på i hissen som sitter på min vägg och låter 40dB i min lägenhet. Har de schabblat till det min tilläggsväggen eller gäller det bara att försöka avvibrera inne i hisschaktet ännu mer? Tänker utifall luftspalten på 10mm kan vara alldeles för kort för så låga frekvenser?
Erfarenhetsmässigt från att ha utfört ljudnivåmätningar på ett stort antal hissar genom åren som yrkesverksam akustiker brukar maxnivåerna vanligtvis härröra från följande delar/händelser:G gos84 skrev:Svårt att säga så mycket ner utan att få se lite mätdata i tersband.
Men om jag killgissar hejvilt:
Hissmotorn orsakar stomljud i den lägenhetsskiljande väggen pga nånn/några av anledningarna: fel dämpare/vek stålram/för få insättningar i väggen. Ljudet i lägenheten domineras av ljud i tersbandet 63Hz, den nya väggen gjorde den totala konstruktionen sämre (1-2dB) för ljudisolering i just 63Hz (bättre för alla frekvenser högre) och ljudnivån i lägenheten blir typ samma.
Lekv,dBA klarar kraven, Lekv,dBC och LAFmax klarar kraven på håret men folkhälsomyndighetens riktvärden för lågfrekvent buller inomhus klarar sig inte men det redovisas inte eftersom det inte står som krav i bbr så länge som Lekv,dBC är godkänt.
Jag kan såklart vara helt fel ute och cykla, jag ville bara gissa lite
(Nu bortser jag från slagsljudet för det borde de ju kunna isolera bort)
1) Dörrarna öppnas och stängs
2) Frekvensomriktaren ändrar driftläge
3) Hisskorgens broms släpper och låses
4) Slagljud orsakade av korgrörelser i sidled
Ekvivalentnivån som är medelvärdet av ljudnivån under den tid som en ljudhändelse pågår blir givetvis högre om hissinstallationen avger höga ljudnivåer vid passage av flertalet våningsplan hisskorgen befinner sig vid. I vissa fall sjunker ljudnivån ju längre bort från mätrummet som hisskorgen är.
I de fall där man har problem med stomljud från själva motorn brukar dock ljudnivån i rummet där mätningen utförs ej sjunka så mycket trots att hisskorgen kommer längre och längre bort från detta rum.
När man redovisar LAeq och LAFmax i (dB) samt ovägda ljudnivåer vid låga frekvenser (31,5-200 Hz) så avser dessa resultat en i Svensk Standard väldefinietad driftcykel där man kör hissen från plan till plan och hela vägen upp resp ner.
Man redovisar sällan LAeq och LAFmax för färd mellan enskilda våningsplan utom i de fall där man för sin beställare vill påvisa att det är just mellan enskilda våningsplan som hissinstallationen sannolikt behöver injusteras ytterligare.
markaner skrev:
Häftigt program måste jag säga! Räknar detta program på stomljud då också då jag förmodar att effekten av väggen blir annorlunda om det är luftburet eller ej? Men som jag förstår det är skillnaden alltså väldigt liten för låga frekvenser? Slagljudet är inte bromsen som tidigare lät som en hammare på ca 45 dB. Nu är det relativt mörkt, men känns inte som under 100Hz (svårt att säga dock såklart utan utrustning och erfarenhet). Men om det är runt 200Hz så borde ju en rätt konstruerad vägg hjälpa?
Jag tror dock också som du säger att nyckeln är vibrationsabsorbenter. På grejen som gör slagljudet sitter hårda väldigt små tassar av hård svart plast (som möbeltassar). Jag hade ju tänkt att man skulle ha större gummibitar typ. Kanske en enda stor gummirektangel som fördelar vibrationerna?
Gos84 är du akustiker? Ser att du räknat i ptogrammet Insul. Längst ner tv i bild ser ni att det står 42 Hz. Det är hålrumsresonansen som fås när den tilläggsisolerande väggen tillförts till den befintliga betongväggen.G gos84 skrev:Väggen är nog okej. Jag slänger in en liten bild nedan som visar vad jag menar kan bli ett problem:
[bild]
För att inte få en försämring i lågfrekvensen så får man öka utbyggnaden med en hel del. Men problemet är nog framförallt att de behöver avisolera det som orsakar ljuden bättre. Det är tyvärr inte inom mitt område. Men de som levererar vibrationsisolatorerna hjälper till att räkna på vad som behöver göras. Det beror vad jag förstår på vikten på det som vibrerar och frekvensen som ska bort. Det blir samma princip för både motorn och för den grejjen som orsakar slagljudet.
Sen en annan killgissning jag har för hissar är att kudden som motorn står på är dimensionerad för hissens maxlast vilket aldrig händer och då kanske är för hård.
Mineralullen i denna tilläggsisolering har som syfte att dämpa denna resonans.
Om man ökar avståndet mellan insida gipsen och betongväggen förskjuts denna resonansfrekvens neråt och det omvända sker om avståndet minskas.
Det kan mycket väl vara så att det dova slagljudet fortfarande är bromsarna. Efter att väggen tilläggsisolerats ser man av bilden att förbättringen av luftljudsisoleringen ökar med frekvensen. Det tidigare mer högftekventa slagljudet kan då upplevas väsentligt dovare till sin karaktär eftersom dess spektrum i din lgh numera innehåller väsentligt mindre högfrekventa tonkomponenter och mer eller mindre oförändrade lågfrekventa tonkomponenter.
Så är det, rätt dålig koll på hissar dock. Jag skriver alltid att hissleverantören har ansvaret att hissen uppfyller kraven med vald stomme. Vanligtvis om det krånglar så brukar det ju lösa sig efter injustering.N nomoD2 skrev:
Fick dock intrycket att också motorn kanske va bov i det här fallet. Men det brukar ju hända om det hade varit tunnare betongvägg. 1cm luftspalt och 45regel tyckte jag lät lite smalt?
Vill bara säga att jag är väldigt tacksam för alla tips, hjälp och svar som jag får. Stort tack!
UPPDATERING: Idag var en tekniker från Schindler här och skulle fixa frekvensomriktaren som är den som gjort mest ljud ifrån sig (42dB). Nu hade han varit och köpt någon vanlig gummikloss från affären som han fästen mellan vägg och frekvensomriktaren. Detta har nu faktiskt sänkt ljudnivån från 42dB till kanske runt 34dB (mätt med telefon). Jag hade ju dock föredragit att de köpte någonting specifikt framtaget för syftet. För visst borde det ge ett betydligt bättre resultat för relativt lite pengar?
Hursomhelst, skönt med en förbättring efter mycket om och men. Men nu är det istället så att det värsta ljudet kommer från hisskorgens broms när den släpper och låser som nomoD2 skrev om. Denna verkar låta runt 35dB och teknikern menar att de inte kan vibrationsisolera den då den måste sitta stumt uppfattade jag det som. Så han verkar mena att det inte finns nått han kan göra åt det.. Har ni några tankar om detta och vad som går att göra? Konstigt är också att detta ljud känns betydligt mer högfrekvent än de andra ljuden men ändå INTE blivit bättre i och med isoleringen.
Kan tillägga att de även sänkt hastigheten på hissen pga att den brummar på hela tiden när den går. Detta har hjälpt men nu är hissen nere på säkert 60% av standardhastighet. Är detta ljud från gejdrarna och uppstår av att hissen rör sig, eller är det motorn tro? Och skulle det gå att vibrationsisolera isådanafall? Tror nämligen den ekvivalenta ljudnivån ligger på 24-26dB. Så även där är ljudnivån precis på gränsen till godkänt.
UPPDATERING: Idag var en tekniker från Schindler här och skulle fixa frekvensomriktaren som är den som gjort mest ljud ifrån sig (42dB). Nu hade han varit och köpt någon vanlig gummikloss från affären som han fästen mellan vägg och frekvensomriktaren. Detta har nu faktiskt sänkt ljudnivån från 42dB till kanske runt 34dB (mätt med telefon). Jag hade ju dock föredragit att de köpte någonting specifikt framtaget för syftet. För visst borde det ge ett betydligt bättre resultat för relativt lite pengar?
Hursomhelst, skönt med en förbättring efter mycket om och men. Men nu är det istället så att det värsta ljudet kommer från hisskorgens broms när den släpper och låser som nomoD2 skrev om. Denna verkar låta runt 35dB och teknikern menar att de inte kan vibrationsisolera den då den måste sitta stumt uppfattade jag det som. Så han verkar mena att det inte finns nått han kan göra åt det.. Har ni några tankar om detta och vad som går att göra? Konstigt är också att detta ljud känns betydligt mer högfrekvent än de andra ljuden men ändå INTE blivit bättre i och med isoleringen.
Kan tillägga att de även sänkt hastigheten på hissen pga att den brummar på hela tiden när den går. Detta har hjälpt men nu är hissen nere på säkert 60% av standardhastighet. Är detta ljud från gejdrarna och uppstår av att hissen rör sig, eller är det motorn tro? Och skulle det gå att vibrationsisolera isådanafall? Tror nämligen den ekvivalenta ljudnivån ligger på 24-26dB. Så även där är ljudnivån precis på gränsen till godkänt.
Som jag skrev i inlägg#15 så går det att justera slaget på bromsarna, åtminstone på det fabrikatet som jag har jobbat med i drygt 40 år. Att det inte skulle gå på en Schindlerhiss betvivlar jag. Att sedan sänka hastigheten är bara en nödlösning ingen permanent.Det finns massor med parametrar att justera i frekvensstyrningen för att få en tyst drift, klarar inte teknikern på plats detta så har dom teknisk support att vända sig till som bör kunna tala om vad som skall justeras.markaner skrev:
Vill bara säga att jag är väldigt tacksam för alla tips, hjälp och svar som jag får. Stort tack!
Jag återkommer till frågan hur hissarna låter i de andra trapphusen, har det utförts några jämförande mätningar i motsvarande lägenheter?
/Hälsningar Claes
Du har säkerligen rätt i vad du säger. Vet att akustiker, byggföretag, representant från Schindler och någon mer ska ha ett möte kommande vecka om vad de kan göra. Att sänka hastigheten verkar de tycka får vara en permanent lösning även om man tycker att de borde åtgärda bullret istället.C clabbe skrev:Som jag skrev i inlägg#15 så går det att justera slaget på bromsarna, åtminstone på det fabrikatet som jag har jobbat med i drygt 40 år. Att det inte skulle gå på en Schindlerhiss betvivlar jag. Att sedan sänka hastigheten är bara en nödlösning ingen permanent.Det finns massor med parametrar att justera i frekvensstyrningen för att få en tyst drift, klarar inte teknikern på plats detta så har dom teknisk support att vända sig till som bör kunna tala om vad som skall justeras.
Jag återkommer till frågan hur hissarna låter i de andra trapphusen, har det utförts några jämförande mätningar i motsvarande lägenheter?
/Hälsningar Claes
Vad jag förstått är det en annan lägenhet där man klagat på hissljudet. Även denna var högst upp. Där har man justerat hissen tills att den nått kraven och sen lagt ner ärendet. Hur det låter nu vet jag inte annat än att personen accepterade testet och verkar ha slutat klaga. Klart är iallafall att det låter ovanligt mycket i min lägenhet.
Den tilläggsisoleriing som byggts i din lgh förbättrar luftljudsisoleringen och kan till viss del dämpa det ljud som skulle ha avstrålats från den befintliga betongväggen som ju husenns geidrar och motor förankrats mot.markaner skrev:
Du har säkerligen rätt i vad du säger. Vet att akustiker, byggföretag, representant från Schindler och någon mer ska ha ett möte kommande vecka om vad de kan göra. Att sänka hastigheten verkar de tycka får vara en permanent lösning även om man tycker att de borde åtgärda bullret istället.
Vad jag förstått är det en annan lägenhet där man klagat på hissljudet. Även denna var högst upp. Där har man justerat hissen tills att den nått kraven och sen lagt ner ärendet. Hur det låter nu vet jag inte annat än att personen accepterade testet och verkar ha slutat klaga. Klart är iallafall att det låter ovanligt mycket i min lägenhet.
För att komma tillrätta med den ljudstörning som du upplever räcker det ej att endast bygga en tilläggsisolering såsom nu skett i din lgh. När ljudstörningar uppstår från hissar så är det alltsom oftast stomljud som är problemet.
Följande delar bör beaktas när man funderar över vilka åtgärder som bör utföras:
- Prio 1 bör alltid vara att vibrationsisolera hissmotorn
- säkerställa god linjaritet hos geidrarna som hisskorgen löper längs
- säkerställa att styrhjulens lager är välsmorda
- säkerställa att hisskorgens bromsar rör sig så mjukt som möjligt
- Säkerställa att spåret som hissdörren löper i hålls rent, eftersom grus i denna del kan skapa otrevliga skrapljud.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
tveksam om det är rullställ på hissen. Tror inte det... är ovanligt nu förtiden.N nomoD2 skrev:Den tilläggsisoleriing som byggts i din lgh förbättrar luftljudsisoleringen och kan till viss del dämpa det ljud som skulle ha avstrålats från den befintliga betongväggen som ju husenns geidrar och motor förankrats mot.
För att komma tillrätta med den ljudstörning som du upplever räcker det ej att endast bygga en tilläggsisolering såsom nu skett i din lgh. När ljudstörningar uppstår från hissar så är det alltsom oftast stomljud som är problemet.
Följande delar bör beaktas när man funderar över vilka åtgärder som bör utföras:
Lycka till!
- Prio 1 bör alltid vara att vibrationsisolera hissmotorn
- säkerställa god linjaritet hos geidrarna som hisskorgen löper längs
- säkerställa att styrhjulens lager är välsmorda
- säkerställa att hisskorgens bromsar rör sig så mjukt som möjligt
- Säkerställa att spåret som hissdörren löper i hålls rent, eftersom grus i denna del kan skapa otrevliga skrapljud.
Då motorn med stor sannolikhet är fast monterad i gejder eller schaktvägg går det inte att isolera den i praktiken. Det går inte att frångå montaget på det sättet.
Parkeringsbromsens slag går till viss del att justera Men de brukar leva om rätt mycket oavsett :/
maskinrumslös hiss... skulle själv inte vilja bo vägg i vägg med den hissmotorn.
Är det oisolerade schaktdörrar så kan ljud såklart färdas betydande långt :/
förövrigt så vet jag inte varför du skriver de där tipsen åt ts. Tror inte du är hisstekniker först och främst samt så vad tror du att ts ska göra med den infon du ger?