Tjena.
Jag har en horisontell stång på 5 meter som jag vill kunna hissa upp och ner vertikalt med hjälp av en enfasmotor.
Stången måste vara helt plan under hissningen.
Jag tänker mig att teater och scen världen bör ha någon färdig lösning för att hissa stänger med tex tyg eller belysning på scen?
Har ni några förslag?
Jag vet inte ens vad jag skall googla på för att hitta något vettigt.
Är det alldeles för otydligt vad jag menar så kan jag rita en bild.
Jag har en horisontell stång på 5 meter som jag vill kunna hissa upp och ner vertikalt med hjälp av en enfasmotor.
Stången måste vara helt plan under hissningen.
Jag tänker mig att teater och scen världen bör ha någon färdig lösning för att hissa stänger med tex tyg eller belysning på scen?
Har ni några förslag?
Jag vet inte ens vad jag skall googla på för att hitta något vettigt.
Är det alldeles för otydligt vad jag menar så kan jag rita en bild.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Inomhus eller utomhus?
Varför, vad är syftet?
Och vad spelar det för roll om motorn är en-, två- eller trefas?
Varför, vad är syftet?
Och vad spelar det för roll om motorn är en-, två- eller trefas?
Ok.
Uppebart är det dags för en komplettering till trådstarten.
Det som skall hissas är en stång med 5 st lampor på.
Stång inkl lampor kanske väger totalt 30 kg.
Jag vill ha en enfas motor med fram och back likt en markis, spänning in på brun tråd så går motorn åt ena hållet, spänning in på svart tråd så går motorn åt andra hållet. DC kan även funka det genom att kasta om + och -. Styrningen och spänningen på motor är i det stora hela oväsentligt, bara det går att styra framåt och bakåt stoppa på något sätt. Skall styras med KNX.
Sträckan som det hela skall hissas är väl kanske 4-5 meter.
Hastigheten skall vara så pass låg att start till ändläge tar ca 30 sekunder kanske.
Det hela skall monteras inomhus.
Uppebart är det dags för en komplettering till trådstarten.
Det som skall hissas är en stång med 5 st lampor på.
Stång inkl lampor kanske väger totalt 30 kg.
Jag vill ha en enfas motor med fram och back likt en markis, spänning in på brun tråd så går motorn åt ena hållet, spänning in på svart tråd så går motorn åt andra hållet. DC kan även funka det genom att kasta om + och -. Styrningen och spänningen på motor är i det stora hela oväsentligt, bara det går att styra framåt och bakåt stoppa på något sätt. Skall styras med KNX.
Sträckan som det hela skall hissas är väl kanske 4-5 meter.
Hastigheten skall vara så pass låg att start till ändläge tar ca 30 sekunder kanske.
Det hela skall monteras inomhus.
Du nämner själv en markis, och om du 1 handlar en fet jäk... markis av en specialistfirma och hänger din stång i ytterkanten av tyget då har du motor etc i ett stycke. alternativet är ju två linor som dras av sammankopplade linhjul, sammankopplade antingen mekaniskt eller med elektronisk synk, typ 2 stegmotorer.
Vill du kolla hur proffsen gör, så kontakta Christoffer på www.eventljus.se. Dom har nog stött på alla möjliga riggar med belysning som ska höjas/sänkas/vridas och så vidare. Där kan du nog få inspiration till ett enkelt hemmabygge.
Klicka här för att svara

