4 263 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Hinner fasadbrädorna bli sneda om de ligger länge?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Min erfarenhet är att de lär kupa sig, jag grundade bara mina och lät torka i nåt dygn, sen staplade jag väl ca 7 st på varandra och sen ströade, men de låg nog max från tidigt på våren till sent på hösten som mest...
Edit, de som har läggning för det blir lite bananformade oxå upp till några cm...
Edit, de som har läggning för det blir lite bananformade oxå upp till några cm...
Redigerat:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
tror inte det har så mycket med målningen att göra, mina brädor var spontade, och hade typ varannan kärnan på framsidan och varannan på baksidan, så de slog ju sig åt olika håll, och spikade man upp varannan av var sin sort, så tog liksom böjningarna ut varandra...Dalbotös skrev:
Hade alla haft kärnan utåt så hade de varit perfekta till att binda tunnor med...
Mycket mer jobb att måla all fasad och trava.....jag spikar upp först och målar på plats.....
De gånger jag haft virke liggandes länge, nu senast lärk, har jag spänt ihop bunten hårt med 4-5 rejäla spännband (skydda brädorna med lite masonit och spänn tills det knakar). Då har det hållit sig rakt. Inga propellrar eller bananer.
Vill man att det ska torka bra så kan man lägga ströläkt mellan varje lager, se bara till att brädorna inte får en chans att röra sig år något håll.
Vill man att det ska torka bra så kan man lägga ströläkt mellan varje lager, se bara till att brädorna inte får en chans att röra sig år något håll.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden