David skrev:
Vad är du förvånad över? Att man blir upprörd över att någon vill sabotera en annan persons bygge bara för att han inte vill att någon ska bygga där? Det är väl mobbing om något? Dessutom en form av mobbing som kostar den utsatte 10.000-tals kronor.

mvh
David
Helt OK att bli upprörd. Däremot fanns det absolut ingen som helst anledning att bemöta "Pastorn" på ett så otrevligt sätt.
 
Webe skrev:
Helt OK att bli upprörd. Dock inte OK att att mobba ut någon, även om den personen ställer en fråga som "inte passar". Jag ogillar personligen grannöverklaganden men än värre ett otrevligt bemötande.
Anser inte att personen blev utmobbad. Däremot resulterade det i en hel del berättigat upprörda svar.
Får jag välja mellan ett otrevligt bemötande eller ett överklagande som tar år och 10.000-tals kronor att klara ut så vet jag vad jag väljer. Jag ser från ditt val att du inte råkat ut för en överklagan än.

mvh
David

Edit: När jag tänker efter så blir jag hellre påkommen med att burna med en Puch-moped på grusplanen utanför det lokala Hells Angels kontoret till och med.
 
Stopp nu snälla vänner! :D
"Pastorn" har nog förstått vad dom flesta av oss tycker om hans sätt att behandla sina blivande grannar. (Jag har svårt att tro att han skulle vinna mot dom i en ev. strid). Men han har säkert fått sig en tankeställare genom dom svar han har fått här. Man kan ju alla fall hoppas det. Kan till viss del förstå hans reaktion eftersom det är släkten som vill bygga dessutom....
 
Webe skrev:
Jag blev ytterst förvånad när jag började läsa denna länken.  :(
Så otrevliga ni är, de flesta av er! Ska ni tala någon tillrätta eller slå någon på fingrarna så gör det åtminstone utan att ta till mobbingmetoder!  >:( >:(

Kan inte du tala om vad som var mobbing i denna tråden för jag vet faktiskt inte och är nyfiken, för jag har ingen avsikt att mobba någon.
När man blir arg så är det väl bättre att man säger vad man tycker... man måste ju få ha en åsikt.
Dalta med personer som vill ha tips för o j...vlas med andra är inte min stil.
Om ´Pastorn´ seriöst menar att förstöra för sin granne eller om han bara vill skapa en debatt.... så måste han ju inse att han inte bara sticker ut hakan utan hela huvudet...
 
Inger.P. skrev:
Jag håller med dig till fullo Webe!

Jag tycker tyvärr att "tonen" överlag har blivit mycket hårdare i detta forum. Smockor, förolämpningar och oförskämdheter delas ut dagligdags... Så snart första smockan har delats ut, hänger resterande "mobb" på. Ju elakare inläggen blir desto mer hysteriska blir applåderna från vissa forumister...

Numera verkar det vara legalt med gruppmobbing här på forumet. Det är VI mot DE.
Mentaliteten verkar tyvärr vara
"-Nykomlingar ska inte komma här och sticka upp".
Hade en storskrivare på forumet skrivit samma inlägg hade säkerligen svaren varit i en annan ton...

Den tiden verkar vara förbi när man började inläggen med "Hej alla trevliga forumister".
Snart vågar inga nykomlingar ställa frågor är, om de överhuvudtaget vågar bli medlemmar...  När de bemöts med spott och spe över en "felaktigt" ställd fråga?

Kanhända skulle någon "besserwisse" starta en kurs här på forumet, lära ut vad som är "rätt och fel" att fråga om.
Varna nykomlingar för tabuämnen som man riskerar att bli arkebuserad för... Eller i vart fall lära ut rådet "-Ställ inga kontroversiella frågor förrän du skrivit minst några hundra inlägg...

Somliga av Er här på forumet borde lära Er att "VETA HUT" !

Mina besök här på forumet tenderar att bli mer och mer sällsynta. Tonen här på forumet har spårat ur totalt!

Inger Petersen
Har svårt att förstå hur du kan leda detta till att det handlar om gamla forumister mot nya. Det handlar om en reaktion mot en person som ville ha förslag på sätt han kunde förstöra för sin granne. Att använda kryphål i lagen för att jävlas med någon är i min mening inte OK.
Min reaktion hade i alla fall blivit likadan om det varit en gammal medlem.

Kom gärna med en närmare utpekning av vilka som ska "VETA HUT!". Skrivet i versaler och inte så värst trevligt.

mvh
David
 
DragonLady skrev:
Kan inte du tala om vad som var mobbing i denna tråden för jag vet faktiskt inte och är nyfiken, för jag har ingen avsikt att mobba någon.
När man blir arg så är det väl bättre att man säger vad man tycker... man måste ju få ha en åsikt.
Jag blev illa till mods när jag läste denna tråden och därför reagerade jag så hårt. Läs igen, eller märker du inte hur hårt ni går åt "Pastorn"? Jag tycker han blev utdömd för snabbt och för hårt, vi vet faktiskt inte alla detaljer i frågan. :-/
 
Såsom ganska ny i detta forum så vill jag bara säga att jag har inte uppfattat någon nedsättande ton mot nykomlingar. Att sedan just den här tråden säkert upprört en del är ju ganska lätt att inse (och frågan är om ursprungsfrågan verkligen var seriös).

De enda 2 trådar jag kan påminna mig har den här upprörda tonen är den här och "varning för Eksjöhus".
 
Nu har jag läst denna tråd ett antal gånger. Jag börjar nästan dra slutsatsen att Pastorns inlägg vara ett skämt.

mvh
David
 
Tycker som så många andra att du ska släppa iden med att hindra någon från att bygga hus. Följer dom detaljplanen/instruktioner från kommun så är det inte din sak att avgöra frågan.

Och jag tycker verkligen inte att denna tråd har "mobbningstendenser" folk har skrivit vad de tycker och gjort det på för det mesta ett sakligt sätt.
Om man är så dum att man går in på byggahus.se för att STOPPA ett bygge får man ju skylla sig själv!
 
Om man är så dum att man går in på byggahus.se för att STOPPA ett bygge får man ju skylla sig själv!
Helt rätt ! Som att gå fram till damen i systemkassan och fråga om hon kan köpa ut två flaskor !!
 
MrMagic skrev:
Helt rätt !  Som att gå fram till damen i systemkassan och fråga om hon kan köpa ut två flaskor !!
Haha, klockren liknelse!
 
Jag tror de flesta står bakom David i denna frågan!

Pastorns inlägg var nog ett skämt, vi glömmer det hela och fortsätter diskutera vettiga saker istället.

/ PJ
 
Lägga ner diskussionen? Jag har ju inte varit med?!!! ;D

Oavsett pastorer och alla andra så finns det massor med tillfällen då man vill motsätta sig en förändring i NÄROMRÅDET där man bor. Närområdet kan ju vara den idyllen man har vuxit upp vid. Viken, fruktträdgården, sölnedgången och istället får man insyn rätt i sovrummet.

Frågan från början var om det var möjligt att stoppa ett bygge, oavsett om man skall det eller ej.

Först och främst så kan man fördröja byggstart i många, många år. Anledningarna kan vara många. Allt ifrån samhällsskäl, (vvs, , trafik, skola, omsorg, etc.) till fornminnen och naturskydd. Störande, utsikt och kraftfullt skapa värdeminskning kan troligen vara andra skäl.

Min uppfattning är att många av undersökningarna måste även markägaren bekosta för att få det till byggklar tomt.

Till exempel, Bara för några dagar sedan lyckades en kille i Kullavik stoppa ett pågående parhusområdesbygge tack vare några vatten salamandrar. 6 parhus står nu och funderar över om dom skall bli iordningsställda. Samt dess ägare som vill flytta in.... Och det är betydligt fler hus som skall byggas bredvid.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=762&a=201643

Visst är det tråkigt för dom som spekulerade i marken men......

Så som svar till alla som undrar, klart det går att jävlas, stoppas och fördröja samt överklaga. Folk gör ju det varje dag! Oavsett skäl.

Nu j-vlar lär det väl bli svar?! ;D
 
Hemmakatten
Haft en långtråkig dag, OLHA?? :)
 
Haft en långtråkig dag, OLHA??
Nåt så djävulskt! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.