9 797 läst ·
54 svar
10k läst
54 svar
Hindra granne att bygga hus?
La märke till denna debatttråd och kände blodtrycket öka markant. Sedan såg jag att de flesta redan sagt vad jag kände. Vill du inte ha grannar så köp granntomterna, annars **** the **** up. Kan du ändå inte det så gå till grannen och gör upp med nävarna/vapen och låt inte oss skattebetalare betala dina fighter. Jag kan sponsra er med några moraknivar.
mvh
David (som nog skrivit sitt argaste inlägg hittills under mina två år på detta forum)
mvh
David (som nog skrivit sitt argaste inlägg hittills under mina två år på detta forum)
Produkter som diskuteras: "moraknivar"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Blev inte lika arg som David angående tråden men jag håller med dig till 100%. You are so ******* right!
;-) ;-)
;-) ;-)
Tror att det är svårt att få stöd här på forumet om man vill hindra någon att bygga. Vi har kanske grannen i en annan tråd som spyr galla över att han har problem med en granne som vill hindra honom.
Själv har vi grannar som vill bygga carport och jag hade kanske helst sett att det inte byggdes, men man ska hålla sej väl med grannarna. Ibland vill man ju själv göra något. Mitt recept är istället att hjälpa fysiskt hjälpa till, komma med idéer och på så sätt få det att bli så bra som möjligt för alla parter. Då kan man påverka läge och utseende samtidigt som man stärker gransämjan.
plexi
Själv har vi grannar som vill bygga carport och jag hade kanske helst sett att det inte byggdes, men man ska hålla sej väl med grannarna. Ibland vill man ju själv göra något. Mitt recept är istället att hjälpa fysiskt hjälpa till, komma med idéer och på så sätt få det att bli så bra som möjligt för alla parter. Då kan man påverka läge och utseende samtidigt som man stärker gransämjan.
plexi
pleximaster skrev:
Men vad säger sällskapet om att bli granne med en 3G-mast? Eller ett parkeringsdäck? Eller en högbro?
Ska vad som helst få hända på grannens tomt, bara för den goda sakens egen skull?
Ska vad som helst få hända på grannens tomt, bara för den goda sakens egen skull?
Jag tror inte att ett parkeringsdäck eller högbro ingår i detaljplanen för en villa. 3G-master behöver vi inte ens diskutera då de sätts upp i vilket fall som helst.billy_baver skrev:
Om vi släpper extremfallen så tror jag att överklaganden för vanliga villor kostar väldigt mycket pengar och det i onödan. Jag anser att håller man sig inom detaljplanen så bör man få bygga som man vill. Jag anser också att eventuella överklaganden som inte går igenom bör bekostas av den överklagande. På detta sätt slipper man dessa okynnesöverklaganden som bara görs för att fördröja byggandet. Detta är inget som jag är villig att subventionera med min skatt.
mvh
David
Som sagt, det beror på detaljplanen. Om detaljplanen säger "villaområde" skulle jag bli mkt förvånad och upprörd om det plötsligt började anläggas industrier eller parkeringsdäck på granntomten, annars inte.billy_baver skrev:
Lite OT: 3G-master bidrar inte mer än en minimal ökning av den bakgrundsstålning man får i sig, som kan variera oerhört mycket beroende på t.ex. var i landet man bor (berggrund), föroreningar, matvanor etc. Om man är rädd om sin egen hälsa vid mobiltelefonianvändning är det _bättre_ ju närmare 3G-masten man bor, eftersom mobiltelefonen då inte behöver signalera lika starkt (med lika hög effekt) för att kommunicera med masten. En sista sak för teknikintresserade är också att ju närmare masten man bor, desto högre överföringshastighet kan man få via mobilen (i den nära framtiden)...
Har ni tänkt på att han som startade tråden "Pastorn" har slutat att lägga inlägg undrar vad det beror på!!
Håller med de flesta här inne tycker det är dålig stil att förstöra för andra som ska förverkliga en dröm !!!
Jörgen och Sanije
Håller med de flesta här inne tycker det är dålig stil att förstöra för andra som ska förverkliga en dröm !!!
Jörgen och Sanije
De flesta överklaganden gäller byggen som avviker från detaljplan. Antingen på så vis att en byggare vill avvika från planen, eller också genom bygget inte alls omfattas av detaljplan ö h t.
Överklaganden av rena okynnet brukar komma i kölvattnet av slarviga planförändringar. Typfall: Folk som bott intill ett grönområde blir tjuriga när ungarnas lekplats förvandlas till villaområde. Eller skärgårdsbönder som alla är släkt med varandra tappar social kontroll när stan breder ut sig.
Folk är frustrerade och blir dumma, vilket oförskyllt drabbar tredje man istället för den byggnadsnämnd som borde lyssnat bättre för flera år sen.
Överklaganden av rena okynnet brukar komma i kölvattnet av slarviga planförändringar. Typfall: Folk som bott intill ett grönområde blir tjuriga när ungarnas lekplats förvandlas till villaområde. Eller skärgårdsbönder som alla är släkt med varandra tappar social kontroll när stan breder ut sig.
Folk är frustrerade och blir dumma, vilket oförskyllt drabbar tredje man istället för den byggnadsnämnd som borde lyssnat bättre för flera år sen.
Vad är du förvånad över? Att man blir upprörd över att någon vill sabotera en annan persons bygge bara för att han inte vill att någon ska bygga där? Det är väl mobbing om något? Dessutom en form av mobbing som kostar den utsatte 10.000-tals kronor.Webe skrev:
mvh
David
I Stockholmsområdet är överklaganden vanligare än man tror. Min uppfattning är att överklagandefrekvensen verkar öka i takt med att värdet går upp i området. Skulle vara kul att se statistik på hur mycket detta kostar oss skattebetalare.billy_baver skrev:De flesta överklaganden gäller byggen som avviker från detaljplan. Antingen på så vis att en byggare vill avvika från planen, eller också genom bygget inte alls omfattas av detaljplan ö h t.
Överklaganden av rena okynnet brukar komma i kölvattnet av slarviga planförändringar. Typfall: Folk som bott intill ett grönområde blir tjuriga när ungarnas lekplats förvandlas till villaområde. Eller skärgårdsbönder som alla är släkt med varandra tappar social kontroll när stan breder ut sig.
Folk är frustrerade och blir dumma, vilket oförskyllt drabbar tredje man istället för den byggnadsnämnd som borde lyssnat bättre för flera år sen.
mvh
David