Byggahus.se

Hindra granne att bygga hus?

1. D
    Medlem Nivå 9

Re: Hindra granne att bygga hus?

La märke till denna debatttråd och kände blodtrycket öka markant. Sedan såg jag att de flesta redan sagt vad jag kände. Vill du inte ha grannar så köp granntomterna, annars **** the **** up. Kan du ändå inte det så gå till grannen och gör upp med nävarna/vapen och låt inte oss skattebetalare betala dina fighter. Jag kan sponsra er med några moraknivar.

mvh
    David (som nog skrivit sitt argaste inlägg hittills under mina två år på detta forum)

2. kalleanka70
    Medlem Nivå 9

Blev inte lika arg som David angående tråden men jag håller med dig till 100%. You are so ******* right!

;-) ;-)

3. P
    Medlem Nivå 6

Tror att det är svårt att få stöd här på forumet om man vill hindra någon att bygga. Vi har kanske grannen i en annan tråd som spyr galla över att han har problem med en granne som vill hindra honom.

Själv har vi grannar som vill bygga carport och jag hade kanske helst sett att det inte byggdes, men man ska hålla sej väl med grannarna. Ibland vill man ju själv göra något. Mitt recept är istället att hjälpa fysiskt hjälpa till, komma med idéer och på så sätt få det att bli så bra som möjligt för alla parter. Då kan man påverka läge och utseende samtidigt som man stärker gransämjan.

plexi

4. Immobil
    Medlem · Nivå 17

:D Mycket bra recept, hade alla följt detta så hade kanske inga dåliga grannar funnits. ;)

5. M
    Medlem Nivå 7

Kan bara hålla med David & CalleAnka, grannar som lägger sig i borde det vara skottpengar på !!
    Så köp tomten eller bit ihop, det är mitt råd !!

6. F
    Medlem Nivå 5

bra sagt David!

7. B
    Medlem · Nivå 15

Men vad säger sällskapet om att bli granne med en 3G-mast? Eller ett parkeringsdäck? Eller en högbro?

Ska vad som helst få hända på grannens tomt, bara för den goda sakens egen skull?

8. D
    Medlem Nivå 9

Jag tror inte att ett parkeringsdäck eller högbro ingår i detaljplanen för en villa. 3G-master behöver vi inte ens diskutera då de sätts upp i vilket fall som helst.

Om vi släpper extremfallen så tror jag att överklaganden för vanliga villor kostar väldigt mycket pengar och det i onödan. Jag anser att håller man sig inom detaljplanen så bör man få bygga som man vill. Jag anser också att eventuella överklaganden som inte går igenom bör bekostas av den överklagande. På detta sätt slipper man dessa okynnesöverklaganden som bara görs för att fördröja byggandet. Detta är inget som jag är villig att subventionera med min skatt.

mvh
    David

9. C
    Medlem Nivå 6

Det finns ju planbestämmelser, lagar o. dyl. som reglerar hur man får bygga.
    Att försöka sätta sig över dessa och träta, det tjänar ingen på - i synnerhet inte om det gäller med blivande granne ;).

10. Z
    Medlem Nivå 1

Som sagt, det beror på detaljplanen. Om detaljplanen säger "villaområde" skulle jag bli mkt förvånad och upprörd om det plötsligt började anläggas industrier eller parkeringsdäck på granntomten, annars inte.

Lite OT: 3G-master bidrar inte mer än en minimal ökning av den bakgrundsstålning man får i sig, som kan variera oerhört mycket beroende på t.ex. var i landet man bor (berggrund), föroreningar, matvanor etc. Om man är rädd om sin egen hälsa vid mobiltelefonianvändning är det _bättre_ ju närmare 3G-masten man bor, eftersom mobiltelefonen då inte behöver signalera lika starkt (med lika hög effekt) för att kommunicera med masten. En sista sak för teknikintresserade är också att ju närmare masten man bor, desto högre överföringshastighet kan man få via mobilen (i den nära framtiden)...

11. S
    Medlem Nivå 2

Har ni tänkt på att han som startade tråden "Pastorn" har slutat att lägga inlägg undrar vad det beror på!!
    Håller med de flesta här inne tycker det är dålig stil att förstöra för andra som ska förverkliga en dröm !!!

Jörgen och Sanije

12. B
    Medlem · Nivå 15

De flesta överklaganden gäller byggen som avviker från detaljplan. Antingen på så vis att en byggare vill avvika från planen, eller också genom bygget inte alls omfattas av detaljplan ö h t.

Överklaganden av rena okynnet brukar komma i kölvattnet av slarviga planförändringar. Typfall: Folk som bott intill ett grönområde blir tjuriga när ungarnas lekplats förvandlas till villaområde. Eller skärgårdsbönder som alla är släkt med varandra tappar social kontroll när stan breder ut sig.

Folk är frustrerade och blir dumma, vilket oförskyllt drabbar tredje man istället för den byggnadsnämnd som borde lyssnat bättre för flera år sen.

13. A
    Medlem Nivå 4

Jag blev ytterst förvånad när jag började läsa denna länken.  :(
    Så otrevliga ni är, de flesta av er! Ska ni tala någon tillrätta eller slå någon på fingrarna så gör det åtminstone utan att ta till mobbingmetoder!  >:( >:(

14. D
    Medlem Nivå 9

Vad är du förvånad över? Att man blir upprörd över att någon vill sabotera en annan persons bygge bara för att han inte vill att någon ska bygga där? Det är väl mobbing om något? Dessutom en form av mobbing som kostar den utsatte 10.000-tals kronor.

mvh
    David

15. D
    Medlem Nivå 9

I Stockholmsområdet är överklaganden vanligare än man tror. Min uppfattning är att överklagandefrekvensen verkar öka i takt med att värdet går upp i området. Skulle vara kul att se statistik på hur mycket detta kostar oss skattebetalare.

mvh
    David