38 639 läst ·
102 svar
39k läst
102 svar
Highflower bygger bastuvagn
Inredare
· Västra götaland
· 176 inlägg
Skorsten fortsättning
Kragen markerades, allt plockades ner och det punktades fast. Det blev ett antal turer upp och ner med delarna innan det blev tillräckligt bra, det var svårt att spänna upp grejerna exakt rätt så punktsvetsarna fick flyttas ett par gånger. Till slut kändes det dock som att det låg tajt mot takplåten. Det helsvetsades därefter och även om det slog sig lite så lyckades jag banka tillbaka det till en hyfsad passform
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svetsning av kragen
Det grova aluminiumröret kapades till längd
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör trimmat!
Även det smala aluniniumröret kapades till längd, 10 mm längre än det inre rostfria röret och de extra millimetrarna böjdes in över kanten. Nu fanns det ingen risk alls för att vatten skulle kunna ta sig in i isoleringslagret. Men det skulle fortfarande kunna regna rakt ner i skorstenen in i kaminen och det skulle ju heller inte vara bra om den rostade bort inifrån. En regnhuv skulle behövas över skorstenen som släpper ut röken fritt men hindrar vatten, snö och is att ta sig in.
För att vatten effektivt ska kunna hållas borta vill jag att huven ska gå ner en bit nedanför toppen på rökröret. Men det var då viktigt att inte strypa tvärsnittsarean på rökens väg ut så att den ska kunna ta sig ut obehindrat. En enkel beräkning visade att diametern på ”hatten” skulle behöva vara minst ca 170 mm i diameter.
Skulle jag kunna hitta en färdig huv vore det både snabbare och snyggare än att valsa och svetsa ihop en egen. Efter lite letande hittade jag att en kastrull för stormkök har exakt rätt dimensioner
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stormkök blir regnhuv
Jag svetsade fast tre plåtremsor i botten på kastrullen och lät dem sticka ner runtomkring röret. Med en rostfri slangklämma runt dem kunde sen hatten låsas på olika positioner. Tanken är att testa oss fram till en bra höjd på den för att minimera risken för vatteninträngning även vid färd i regn. Remsorna trimmades så att slangklämman sitter inne i kastrullen av estetiska skäl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Regnhuv monterad
I bunken togs det upp ett hål för röret, det var tvunget att vara lite avlångt i och med att taket lutade där den skulle sitta. För att inte isoleringen ska komma ut i springan mellan bunken och rökröret var denna tvungen att hållas minimal. Det blev således många iterationer där jag tog bort minimalt med material varje gång och satte upp och testade passformen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bunken på plats, temporärt uppsatt med tejp och nymålade skorstensdelar
Sen monterades alla aluminiumdelar ner, rengjordes och lackades med högtemperaturfärg. De bakades i 200 grader C för att härda lacken även om instruktionen föreskrev 250 C. Hade tyvärr ingen ugn som kunde komma så högt och som samtidigt hade plats för dessa minst sagt skrymmande delarna.
Med delarna på plats börjar det se ganska bra ut tycker jag, påminner lite om en cylinderhatt 😁
Innan den kunde fästas och tätas med silikon var det dags att göra lite fästpunkter till kopparbunken. Jag bockade till tre små bitar rostfri plåt att hålla över kanten, dessa löddes fast med silverlod. Inte vackert detta heller men det kommer ju att döljas under korkarna sen när den är slutmonterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylött
Hela den fint polerade bunken blev helt missfärgad av oxidation efter lödningen så det var bara att börja om att putsa oxider och polera. Tre motsvarande fästen byggdes av rostfria plåtbitar med var sin skruv lödd på mitten. Dessa limmades upp runt hålet i taket och plastades sedan fast. Ett rikligt lager högtemperatursilikon smetades ut under kragen, aka hattbrättet, och det monterades också på plats med vattentäta popnitar. Lite maskering och ytterligare lite svart silikon så började det bli ganska klart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fogad och klar utvändigt
Invändigt var det sen bara fylla med brandisolering och montera dit bunken. Jag använde mig av två lager 30mm brandmatta, totalt 60mm alltså för den delen som är i röret. Bunken är också fylld med isolering så där är det betydligt mer..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Infästning, isolering och slutmontering
Allkonstnär var ordet! 👍Highflower skrev:
Skorsten fortsättning
Kragen markerades, allt plockades ner och det punktades fast. Det blev ett antal turer upp och ner med delarna innan det blev tillräckligt bra, det var svårt att spänna upp grejerna exakt rätt så punktsvetsarna fick flyttas ett par gånger. Till slut kändes det dock som att det låg tajt mot takplåten. Det helsvetsades därefter och även om det slog sig lite så lyckades jag banka tillbaka det till en hyfsad passform
[bild][bild][bild]
Svetsning av kragen
Det grova aluminiumröret kapades till längd
[bild]
Rör trimmat!
Även det smala aluniniumröret kapades till längd, 10 mm längre än det inre rostfria röret och de extra millimetrarna böjdes in över kanten. Nu fanns det ingen risk alls för att vatten skulle kunna ta sig in i isoleringslagret. Men det skulle fortfarande kunna regna rakt ner i skorstenen in i kaminen och det skulle ju heller inte vara bra om den rostade bort inifrån. En regnhuv skulle behövas över skorstenen som släpper ut röken fritt men hindrar vatten, snö och is att ta sig in.
För att vatten effektivt ska kunna hållas borta vill jag att huven ska gå ner en bit nedanför toppen på rökröret. Men det var då viktigt att inte strypa tvärsnittsarean på rökens väg ut så att den ska kunna ta sig ut obehindrat. En enkel beräkning visade att diametern på ”hatten” skulle behöva vara minst ca 170 mm i diameter.
Skulle jag kunna hitta en färdig huv vore det både snabbare och snyggare än att valsa och svetsa ihop en egen. Efter lite letande hittade jag att en kastrull för stormkök har exakt rätt dimensioner
[bild]
Stormkök blir regnhuv
Jag svetsade fast tre plåtremsor i botten på kastrullen och lät dem sticka ner runtomkring röret. Med en rostfri slangklämma runt dem kunde sen hatten låsas på olika positioner. Tanken är att testa oss fram till en bra höjd på den för att minimera risken för vatteninträngning även vid färd i regn. Remsorna trimmades så att slangklämman sitter inne i kastrullen av estetiska skäl.
[bild][bild]
Regnhuv monterad
I bunken togs det upp ett hål för röret, det var tvunget att vara lite avlångt i och med att taket lutade där den skulle sitta. För att inte isoleringen ska komma ut i springan mellan bunken och rökröret var denna tvungen att hållas minimal. Det blev således många iterationer där jag tog bort minimalt med material varje gång och satte upp och testade passformen.
[bild][bild]
Bunken på plats, temporärt uppsatt med tejp och nymålade skorstensdelar
Sen monterades alla aluminiumdelar ner, rengjordes och lackades med högtemperaturfärg. De bakades i 200 grader C för att härda lacken även om instruktionen föreskrev 250 C. Hade tyvärr ingen ugn som kunde komma så högt och som samtidigt hade plats för dessa minst sagt skrymmande delarna.
Med delarna på plats börjar det se ganska bra ut tycker jag, påminner lite om en cylinderhatt 😁
Innan den kunde fästas och tätas med silikon var det dags att göra lite fästpunkter till kopparbunken. Jag bockade till tre små bitar rostfri plåt att hålla över kanten, dessa löddes fast med silverlod. Inte vackert detta heller men det kommer ju att döljas under korkarna sen när den är slutmonterad.
[bild][bild]
Nylött
Hela den fint polerade bunken blev helt missfärgad av oxidation efter lödningen så det var bara att börja om att putsa oxider och polera. Tre motsvarande fästen byggdes av rostfria plåtbitar med var sin skruv lödd på mitten. Dessa limmades upp runt hålet i taket och plastades sedan fast. Ett rikligt lager högtemperatursilikon smetades ut under kragen, aka hattbrättet, och det monterades också på plats med vattentäta popnitar. Lite maskering och ytterligare lite svart silikon så började det bli ganska klart.
[bild][bild]
Fogad och klar utvändigt
Invändigt var det sen bara fylla med brandisolering och montera dit bunken. Jag använde mig av två lager 30mm brandmatta, totalt 60mm alltså för den delen som är i röret. Bunken är också fylld med isolering så där är det betydligt mer..
[bild][bild][bild]
Infästning, isolering och slutmontering
Självbyggare
· Stockholm
· 8 217 inlägg
Hur går det för er ?
Väntar med spänning på nästa "avsnitt"
Väntar med spänning på nästa "avsnitt"
Inredare
· Västra götaland
· 176 inlägg
Kul att höra att ni vill ha fortsättningen! Har haft fullt upp och varit ute på lite resor så därav uppehållet i postandet.
Det enda jag önskade mig i present var kork och man kan väl säga att många gick all in så denna tillställning var det enskilt största insamlingseventet vi gjort. Vi har också varit i Portugal på korkresa där vi både fick se korkekar, dricka vin och samla kork.
Korkekar och insamling i Portugal
Vi hade i alla fall som sagt kommit upp i en bra samling kork och jag har till och med börjat hyra ett extra vindsförråd bara för korkförvaring.
De flesta korkar har vi sorterat i fyra olika kategorier i samband med att vi lagt upp dem i vindsförrådet: rödvinskork, vitvins- och ölkork, champagne-/bubbelkork samt övrig kork. Jag separerar ut all rödvinskork först och främst för att kunna utnyttja de röda delarna i designen, att använda den liggandes vore ett stort slöseri. Nu när det ändå börjar kännas som att korkuppsättningen närmar sig tänkte vi att det vore bra att göra en första sortering. Det viktigaste och så klart roligaste är att sortera rödvinskork. Jag införskaffade tre stora wellpapplådor á 0.96m2 och pallade upp dessa på pallbockar i vardagsrummet.
Jag gick också till systembolaget och fick en hel massa ölflakskartonger. Perfekta lådor för korksortering! Sen var det bara att ta en låda i handen och gå runt och plocka över kork till den. Genom att hela tiden plocka de mörkaste, alternativt de ljusaste korkarna, numrera och hålla ordningen på lådorna kan vi skapa en fin gradient.
Påbörjad sortering, perfekt aktivitet med ett glas vin till
första batchen klar och exempel på hur effekter kan göras med liggande kork
Sen var det bara mer av samma. Även vitvins- och ölkorken gicks igenom på liknande sätt men där var det korkens sidofärg vi sorterade på. Inte alls lika noggrant, men det blev ändå ett antal olika färgnyanser. Tanken med dessa är att kunna göra effekter i de liggande korkarna, typ blänk från vattnet och skuggor på de flytande isbergen.
När allt var sorterat numrerades och paketerades lådorna och bars upp till korkförrådet på vinden igen.
Paketerat och redo för nästa steg
En till uppdatering med mer bygg kommer inom kort
Korkinsamling och sortering startad…
Som ni nog anat vid det här laget så kommer det att gå åt en hel del kork. Insamlande har fortsatt sen jag jobbade med sovrumsväggen i lägenheten. Många vänner, bekanta, släktingar, kollegor och diverse näringsidkare har bidragit och vi börjar komma upp i en bra samling vid det här laget. Vi har konsumerat en och annan flaska själva under åren också. När jag fyllde 40 för ett par år sedan arrangerade vi en stor tvådagarsfest/festival där valutan var kork. Alla köpte öl, drinkar och mat med korkar. 😄Det enda jag önskade mig i present var kork och man kan väl säga att många gick all in så denna tillställning var det enskilt största insamlingseventet vi gjort. Vi har också varit i Portugal på korkresa där vi både fick se korkekar, dricka vin och samla kork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Korkekar och insamling i Portugal
Vi hade i alla fall som sagt kommit upp i en bra samling kork och jag har till och med börjat hyra ett extra vindsförråd bara för korkförvaring.
De flesta korkar har vi sorterat i fyra olika kategorier i samband med att vi lagt upp dem i vindsförrådet: rödvinskork, vitvins- och ölkork, champagne-/bubbelkork samt övrig kork. Jag separerar ut all rödvinskork först och främst för att kunna utnyttja de röda delarna i designen, att använda den liggandes vore ett stort slöseri. Nu när det ändå börjar kännas som att korkuppsättningen närmar sig tänkte vi att det vore bra att göra en första sortering. Det viktigaste och så klart roligaste är att sortera rödvinskork. Jag införskaffade tre stora wellpapplådor á 0.96m2 och pallade upp dessa på pallbockar i vardagsrummet.
Jag gick också till systembolaget och fick en hel massa ölflakskartonger. Perfekta lådor för korksortering! Sen var det bara att ta en låda i handen och gå runt och plocka över kork till den. Genom att hela tiden plocka de mörkaste, alternativt de ljusaste korkarna, numrera och hålla ordningen på lådorna kan vi skapa en fin gradient.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjad sortering, perfekt aktivitet med ett glas vin till
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
första batchen klar och exempel på hur effekter kan göras med liggande kork
Sen var det bara mer av samma. Även vitvins- och ölkorken gicks igenom på liknande sätt men där var det korkens sidofärg vi sorterade på. Inte alls lika noggrant, men det blev ändå ett antal olika färgnyanser. Tanken med dessa är att kunna göra effekter i de liggande korkarna, typ blänk från vattnet och skuggor på de flytande isbergen.
När allt var sorterat numrerades och paketerades lådorna och bars upp till korkförrådet på vinden igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Paketerat och redo för nästa steg
En till uppdatering med mer bygg kommer inom kort
Inredare
· Västra götaland
· 176 inlägg
Andra golvlagret
På plats i husvagnen var det dags att ge oss på andra lagret av golvet, de tvärgående ribborna. Vi hade inte helt valt vilken typ av trä vi tänkte oss invändigt men det lutade åt asp. Så lika bra att göra även dessa ribbor av asp även om de inte kommer vara synliga under golvet.En källa för bra asp är ju färdiga bastulavar. Visserligen väldigt dyrt men då det är väldigt små mängder vi behöver blir det inte så mycket ändå. Fördelen med dem är att de är raka, kvistfria och planhyvlade. Det är ett lockande alternativ då jag inte har tillgång till någon träverkstad med maskiner för närvarande. Lavarna jag fick tag på var 28x90 mm så med en klingbredd på 3 mm kunde jag få ut 7 ribbor av varje med dimensionen 28x10mm. De klyvdes och sen gick jag över dem med sandpapper för att få en lite finare yta att jobba med.
Jag kapade upp dem till längd och började sen att markera ut hålen för skruvarna. Det gjorde jag genom att skruva i de små spetsade skruvarna en rad åt gången
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ribbor och spetsade skruvar i hålen
Sen placerade jag ut en liten styrningsgrej som jag printat ut över varje skruv. De passade över aluminiumstängerna och hade ett hål för skruven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Guide för att centrera skruven i ribborna caddades och printades ut
De hjälper till att styra ribban på plats och få skruven så centrerad som möjligt på den. Alla kan självklart inte bli perfekt centrerade om alla skruvar inte ligger helt i linje men med hjälp av dem kunde felet minimeras i alla fall. Ett lätt tryck på ribban så hade den små markeringar för varje skruvposition. Dessa borrades med 6 mm träborr och sen försänktes de från andra sidan. Det fungerade helt perfekt! 16mm rostfri försänkt m6 skruv passade i vartenda hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Markering, borrning och försänkning
Sen var det bara att fortsätta på samma sätt, mäta och såga ribbor, skruva spetsar, på med guider, trycka till, borra, försänka och till sist montera. Gång på gång…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ribba för ribba markerades, borrades och monterades
Till slut var alla “enkla” bitarna på plats och då återstod de runt aggregatet. Då ribborna är så pass klena kan de inte ha mycket utstick alls som är osupportat. Runt aggregatet skulle det dock bli vissa som hade längre utstick än önskvärt så jag insåg att det skulle behövas lite fler supportpunkter i form av aluminiumbitar. Och då är det lika bra att gänga dessa också. De placerades ut där de behövdes och markerades Sen bar det mig väldigt mycket emot men jag var tvungen att skära genom gummimembranet och pilla bort det där bitarna skulle limmas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nya supportpunkter förberedes
Sen var det bara fram med limmet igen och limma fast bitarna på sina förberedda platser. När limmet hade härdat gav jag dem ett par strykningar med ny plastidip
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bitarna limmades och målades över
och sen var det redo för att fortsätta med ribborna. Bitar kapades till och fästes på samma sätt som tidigare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sista bitarna monteras
Äntligen är hela andra lagret av golvet klart! Nästa steg med golvet blir att lägga trall men det är mycket kvar innan dess. Vill ju inte ha ett fint golv klart och sen behöva skydda det från droppande färg och silikon när korkarna ska limmas. Därför la vi bara in några gamla emballageskivor att gå på som vi inte behövde vara så rädda om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
återigen ett temporärt golv…
Inredare
· Västra götaland
· 176 inlägg
Vi fortsätter med en uppdatering till nu när vi ändå är på gång. Vi ligger fortfarande lite efter med uppdateringarna här jämfört med hur långt vi kommit i projektet men vi kommer sakta men säkert ikapp... Det går snabbare att skriva och dokumentera än att bygga trots att båda tar en hel del tid i anspråk. 😀
För ett tag sen hittade en kollega till mig en annons på fb marketplace om enorma mängder kork till salu. Det var en gammal penselfabrik som lagt ner sin produktion och börjat importera penslar istället. Tydligen använde man tidigare kork i målarpenslar för att sprida ut borsten och göra en ficka i dem för målarfärgen. Även om detta inte är den typ av kork som jag vill ha som ytskikt i bastun så var det ett unikt tillfälle att komma över mycket kork. Sagt och gjort, ett sånt här tillfälle får man bara en gång i livet! 😁
En tur till Jönköping blev det för att hämta flera kubikmeter kork.
Detta var under vintern för ett par år sedan och då hade jag ingen aning om vad de skulle användas till så korkarna åkte in i vindsförrådet i väntan på något lämpligt projekt. Nu började jag fundera på om de skulle gå att använda för att jämna ut väggarna. Om jag maler kork och blandar med något slags lim lämpligt för en bastu (tex silikon) så skulle jag kunna spackla ut det på väggarna och dels få en jämn yta men också få ytterligare isolering.
Men detta måste testas först så att vi inte begår något dumt misstag i ett så viktigt moment.
Jag började att mala några korkar för hand och blanda dem med silikon tills jag hade en krambar massa. Jag rullade det till en boll och lät den härda. Resultatet ser mycket lovande ut, en solid men ändå relativt lätt korkboll!
Korkkomposit
Nästa steg var att hitta rätt proportioner kork till silikon. Jag vill ju inte ha mer silikon än nödvändigt då det innebär onödig vikt men vill heller inte ha för lite silikon så att det blir för poröst och väggarna riskerar att gå sönder. För att göra dessa tester och sedan också det slutliga ”spacklet” var det ohållbart att mala korken för hand. Jag letade fram en gammal hammarkvarn som borde göra jobbet. Den saknade dock ett såll så jag klippte till en plåtremsa och satte upp den i pelarborren. För att minimera silikonåtgången resonerade jag att det vore bäst att ha relativt grovmald kork. Då blir ytarean av granulatet mindre och då bör det teoretiskt gå åt mindre mängd silikon för att täcka den. Korken fick heller inte bli för grovmald då det skulle bli svårt att sprida ut jämnt på väggarna. En hammarkvarn funkar så att det är plåtbitar, sk hammare, som sitter på en rotor som roterar i ett utrymme omgärdat av en hålplåt. Materialet tumlar runt och slås i bitar tills det är fint nog att passera ut genom hålen. Detta är en väldigt vanlig typ av kvarn som används till allt från spannmål och pappersmassa till mineraler och elektronikskrot. Malningsgraden i en hammarkvarn är så klart direkt beroende av sållets hålstorlek men det sätter bara den övre gränsen på partikelstorleken. Majoriteten av bitarna kommer ut mycket mindre än så. Jag valde med detta i åtanke att tillverka ett såll med 12 mm hålstorlek.
tillverkning av såll
Detta testades och det gav ganska precis den malningsgrad jag var ute efter. För att komma fram till rätt mängd silikon för detta granulat gjorde jag en liten testserie, 3:1, 2:1 och 1:1 kork till silikon i vikt. När de härdat var det tydligt att endast 1:1 var tillräckligt solid för att kunna fungera som väggbeklädnad. 3:1 föll sönder i individuella granuler direkt, 2:1 höll ihop men var ganska lätt att smula sönder medan 1:1 kändes hyfsat solid. Vi malde en låda kork som blev ca 30-40 liter korksmulor till att börja med.
Malning pågår
Mald kork blandades med silikon för att hitta rätt blandningsratio
testutvärdering
Nästa steg var att testa det på plats i husvagnen. Då PU-skummet är trimmat på sina ställen så kändes det vettigt att täcka ytorna med ett lager silikon först. Jag blandade därför silikon med kemiskt ren bensin till lämplig konsistens och målade detta i ett hörn bakom kaminen. Skippade pigmentet i detta då det ändå skulle täckas över med korkmassan. Det var dock i princip omöjligt att se var jag hade målat då det bara lämnade en tunn hinna av transparent silikon, men för detta test fick det duga. När det hade härdat blandade jag en testbatch med kork och silikon, för att vara på den säkra sidan tog jag 1:1.5 kork till silikon i vikt. Jag tillsatte även järnoxidpigmentet direkt till detta för att få en mörk yta att limma på. Det visade sig vara väldigt svårt att få till en jämn beläggning då massan hellre ville fastna på handskarna än på väggen. Jag kladdade ut näve efter näve med vad som liknade en smulpajsdeg med choklad. Efter att massan var utsmetad på de värsta delarna av testhörnet så bytte jag handske och mha en sprayflaska med diskmedelsvatten kunde jag trycka och jämna till det ganska bra.
Test med kork, silikon och pigment som blandas och knådas upp på väggarna
Det kändes som ett lyckat test trots svårigheten att applicera det, insikten var att detta skulle bli väldigt svårt att jämnt täcka alla väggar så här men det är ju faktiskt inte nödvändigt. Stora delar av väggarna är tillräckligt jämna och det är bara där det är som mest ojämnt som detta behövs. Framförallt runt eldosor och slangar. Så för att gå vidare var nästa steg att måla en silikonhinna över allt skum. Denna var lika bra att pigmentera direkt. Dels så skulle den vara mycket lättare att måla då den skulle synas och dels så skulle den direkt ge den bruna bakgrunden jag var ute efter på de ytor som inte skulle täckas med korkmassan.
Otrevlig chokladsås målas på väggarna
Det var mycket jobbigare att måla ut detta än jag hade förväntat mig. Stanken från bensinen var obehaglig och väggarnas bubbliga och ojämna yta gjorde att det tog väldigt mycket tid att få en jämn täckning. Jag målade några timmar varje dag efter jobbet och efter en vecka, elva tuber silikon, fyra liter bensin samt blod svett och timmar så var vagnen helt brun invändigt. Vi fick nu flashbacks från när vi rev inredning och isolering och hittade det bruna limmet på väggarna. Det kändes som att vi var tillbaka där vi började men med en ganska mycket bättre grund.
Färdigmålat
När målningen var klar var nästa steg att blanda korkmassa för att jämna ut väggarna. Att blanda 1:1.5 kork till silikon kändes som en bra kompromiss mellan vikt och stabilitet, hyfsat lätt men samtidigt en mycket stabil blandning vilket ju faktiskt är det viktigaste i detta. Då appliceringstiden är begränsad för silikonet gällde det både att arbeta snabbt men framförallt att blanda små batcher. Receptet vi kom fram till var 200g mald kork, 12g järnoxidpigment till en tub silikon. Det blandades och med mycket möda knådades det in i ojämnheterna i väggarna. Det hade som sagt större tendens att fastna på handskarna än på väggen så det var mycket frustration i detta momentet när stora kakor av massan ramlade ner under uppsättandet. Diskmedelsvattnet hjälpte dock väldigt mycket för att kunna pressa det på plats. Efter ett tag insåg vi att det gick mycket lättare om vi smetade ut ett tunt lager ny silikon direkt innan massan pressades på plats. Efter att ha blandat och knådat upp dryga 30 tuber silikon och 6kg korksmulor var vi nöja med väggarnas yta. Mycket bättre än tidigare och detta skulle medföra att vi nu kunde dela korkarna innan uppsättningen och inte behöva individuellt trimma varje kork. De tre heldagar av knådande skulle vi få igen många gånger om vid ett mycket snabbare upplimmande, dessutom borde resultatet bli bättre.
Utjämnade väggar och tak med korkspackel
Det är jättekul att så många läser och gillar uppdateringarna! Är det något ni funderar på så svarar jag gärna på allehanda frågor. Tveka inte att skriva en kommentar om det är något som är oklart eller något ni funderar på!?
Kork-”spackel”
När jag byggde korkväggen i sovrummet limmade jag korkarna direkt på en slät plywoodskiva. Det innebar att jag kunde dela korkarna på mitten först, de stående alltså, de liggande var hela. Skumlagret i husvagnen är inte alls lika slätt så för att limma korkar direkt på det behöver varje kork delas i samband med att de sätts upp. På så sätt kan vi alltså sätta kortare bitar där skummet sticker ut och längre bitar där det är gropar. Detta har varit planen sen jag sprutade upp skummet och insåg hur ojämnt isoleringslagret blev. Jag inser givetvis att detta kommer bli ett enormt extraarbete och denna typ av kompensation är också bara möjlig där det ska vara stående kork, på den nedre delen kommer det inte gå att göra någon typ av kompensation alls… Så tankarna har snurrat kring alternativa lösningar. Skulle vi kunna jämna ut ytan innan korkarna ska limmas så skulle det kunna spara väldigt mycket jobb och dessutom få ett bättre resultat i slutändan.För ett tag sen hittade en kollega till mig en annons på fb marketplace om enorma mängder kork till salu. Det var en gammal penselfabrik som lagt ner sin produktion och börjat importera penslar istället. Tydligen använde man tidigare kork i målarpenslar för att sprida ut borsten och göra en ficka i dem för målarfärgen. Även om detta inte är den typ av kork som jag vill ha som ytskikt i bastun så var det ett unikt tillfälle att komma över mycket kork. Sagt och gjort, ett sånt här tillfälle får man bara en gång i livet! 😁
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tur till Jönköping blev det för att hämta flera kubikmeter kork.
Detta var under vintern för ett par år sedan och då hade jag ingen aning om vad de skulle användas till så korkarna åkte in i vindsförrådet i väntan på något lämpligt projekt. Nu började jag fundera på om de skulle gå att använda för att jämna ut väggarna. Om jag maler kork och blandar med något slags lim lämpligt för en bastu (tex silikon) så skulle jag kunna spackla ut det på väggarna och dels få en jämn yta men också få ytterligare isolering.
Men detta måste testas först så att vi inte begår något dumt misstag i ett så viktigt moment.
Jag började att mala några korkar för hand och blanda dem med silikon tills jag hade en krambar massa. Jag rullade det till en boll och lät den härda. Resultatet ser mycket lovande ut, en solid men ändå relativt lätt korkboll!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Korkkomposit
Nästa steg var att hitta rätt proportioner kork till silikon. Jag vill ju inte ha mer silikon än nödvändigt då det innebär onödig vikt men vill heller inte ha för lite silikon så att det blir för poröst och väggarna riskerar att gå sönder. För att göra dessa tester och sedan också det slutliga ”spacklet” var det ohållbart att mala korken för hand. Jag letade fram en gammal hammarkvarn som borde göra jobbet. Den saknade dock ett såll så jag klippte till en plåtremsa och satte upp den i pelarborren. För att minimera silikonåtgången resonerade jag att det vore bäst att ha relativt grovmald kork. Då blir ytarean av granulatet mindre och då bör det teoretiskt gå åt mindre mängd silikon för att täcka den. Korken fick heller inte bli för grovmald då det skulle bli svårt att sprida ut jämnt på väggarna. En hammarkvarn funkar så att det är plåtbitar, sk hammare, som sitter på en rotor som roterar i ett utrymme omgärdat av en hålplåt. Materialet tumlar runt och slås i bitar tills det är fint nog att passera ut genom hålen. Detta är en väldigt vanlig typ av kvarn som används till allt från spannmål och pappersmassa till mineraler och elektronikskrot. Malningsgraden i en hammarkvarn är så klart direkt beroende av sållets hålstorlek men det sätter bara den övre gränsen på partikelstorleken. Majoriteten av bitarna kommer ut mycket mindre än så. Jag valde med detta i åtanke att tillverka ett såll med 12 mm hålstorlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tillverkning av såll
Detta testades och det gav ganska precis den malningsgrad jag var ute efter. För att komma fram till rätt mängd silikon för detta granulat gjorde jag en liten testserie, 3:1, 2:1 och 1:1 kork till silikon i vikt. När de härdat var det tydligt att endast 1:1 var tillräckligt solid för att kunna fungera som väggbeklädnad. 3:1 föll sönder i individuella granuler direkt, 2:1 höll ihop men var ganska lätt att smula sönder medan 1:1 kändes hyfsat solid. Vi malde en låda kork som blev ca 30-40 liter korksmulor till att börja med.
Malning pågår
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mald kork blandades med silikon för att hitta rätt blandningsratio
testutvärdering
Nästa steg var att testa det på plats i husvagnen. Då PU-skummet är trimmat på sina ställen så kändes det vettigt att täcka ytorna med ett lager silikon först. Jag blandade därför silikon med kemiskt ren bensin till lämplig konsistens och målade detta i ett hörn bakom kaminen. Skippade pigmentet i detta då det ändå skulle täckas över med korkmassan. Det var dock i princip omöjligt att se var jag hade målat då det bara lämnade en tunn hinna av transparent silikon, men för detta test fick det duga. När det hade härdat blandade jag en testbatch med kork och silikon, för att vara på den säkra sidan tog jag 1:1.5 kork till silikon i vikt. Jag tillsatte även järnoxidpigmentet direkt till detta för att få en mörk yta att limma på. Det visade sig vara väldigt svårt att få till en jämn beläggning då massan hellre ville fastna på handskarna än på väggen. Jag kladdade ut näve efter näve med vad som liknade en smulpajsdeg med choklad. Efter att massan var utsmetad på de värsta delarna av testhörnet så bytte jag handske och mha en sprayflaska med diskmedelsvatten kunde jag trycka och jämna till det ganska bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Test med kork, silikon och pigment som blandas och knådas upp på väggarna
Det kändes som ett lyckat test trots svårigheten att applicera det, insikten var att detta skulle bli väldigt svårt att jämnt täcka alla väggar så här men det är ju faktiskt inte nödvändigt. Stora delar av väggarna är tillräckligt jämna och det är bara där det är som mest ojämnt som detta behövs. Framförallt runt eldosor och slangar. Så för att gå vidare var nästa steg att måla en silikonhinna över allt skum. Denna var lika bra att pigmentera direkt. Dels så skulle den vara mycket lättare att måla då den skulle synas och dels så skulle den direkt ge den bruna bakgrunden jag var ute efter på de ytor som inte skulle täckas med korkmassan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otrevlig chokladsås målas på väggarna
Det var mycket jobbigare att måla ut detta än jag hade förväntat mig. Stanken från bensinen var obehaglig och väggarnas bubbliga och ojämna yta gjorde att det tog väldigt mycket tid att få en jämn täckning. Jag målade några timmar varje dag efter jobbet och efter en vecka, elva tuber silikon, fyra liter bensin samt blod svett och timmar så var vagnen helt brun invändigt. Vi fick nu flashbacks från när vi rev inredning och isolering och hittade det bruna limmet på väggarna. Det kändes som att vi var tillbaka där vi började men med en ganska mycket bättre grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigmålat
När målningen var klar var nästa steg att blanda korkmassa för att jämna ut väggarna. Att blanda 1:1.5 kork till silikon kändes som en bra kompromiss mellan vikt och stabilitet, hyfsat lätt men samtidigt en mycket stabil blandning vilket ju faktiskt är det viktigaste i detta. Då appliceringstiden är begränsad för silikonet gällde det både att arbeta snabbt men framförallt att blanda små batcher. Receptet vi kom fram till var 200g mald kork, 12g järnoxidpigment till en tub silikon. Det blandades och med mycket möda knådades det in i ojämnheterna i väggarna. Det hade som sagt större tendens att fastna på handskarna än på väggen så det var mycket frustration i detta momentet när stora kakor av massan ramlade ner under uppsättandet. Diskmedelsvattnet hjälpte dock väldigt mycket för att kunna pressa det på plats. Efter ett tag insåg vi att det gick mycket lättare om vi smetade ut ett tunt lager ny silikon direkt innan massan pressades på plats. Efter att ha blandat och knådat upp dryga 30 tuber silikon och 6kg korksmulor var vi nöja med väggarnas yta. Mycket bättre än tidigare och detta skulle medföra att vi nu kunde dela korkarna innan uppsättningen och inte behöva individuellt trimma varje kork. De tre heldagar av knådande skulle vi få igen många gånger om vid ett mycket snabbare upplimmande, dessutom borde resultatet bli bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utjämnade väggar och tak med korkspackel
Det är jättekul att så många läser och gillar uppdateringarna! Är det något ni funderar på så svarar jag gärna på allehanda frågor. Tveka inte att skriva en kommentar om det är något som är oklart eller något ni funderar på!?
Älskar verkligen hur du hittar på helt egna, unika men ändå smarta och genomtänkta lösningar.
Kork-silikonblandningen kanske hade kunnat fungera som isolering istället för PU-skummet också om du kunnat hitta på ett bra sätt att applicera det på väggarna jämnt och fint i lagom tjockt lager.
Kork-silikonblandningen kanske hade kunnat fungera som isolering istället för PU-skummet också om du kunnat hitta på ett bra sätt att applicera det på väggarna jämnt och fint i lagom tjockt lager.
Inredare
· Västra götaland
· 176 inlägg
Tack så mycket för de värmande orden!J jliljeha skrev:
Håller med till 100%! Hade jag tänkt i dessa banor redan när vi planerade isoleringen hade vi nog jobbat hårdare för att hitta en lösning på uppsättandet. Det hade känts mycket bättre med kork rakt igenom än det både dyra och otrevliga PU-skummet..
Har ni funderat något på ohälsosamma emissioner av den här silikon-kork-lösningen som ni smetar på väggen? Man börjar ju fundera när man ser dig i skyddsmask och tänker på att man ska sitta näck i det här utrymmet och njuta senare.
Inredare
· Västra götaland
· 176 inlägg
Både kork, silikon och järnoxidpigmentet är helt giftfritt och klarar höga temperaturer utan risk att avge något ohälsosamt. För att kunna applicera blandningen (lagret utan kork) var jag tvungen att späda ut det med ett organiskt lösningsmedel (jag använde kemiskt ren bensin) och denna avdunstar direkt efter applicering. Det var pga detta som jag använde skyddsmasken då bensinångor inte är att leka med. När det är torrt några timmar efter applicering är det bara kork, pigment och silikon kvar och garanterat 100% giftfritt.G greenkarma skrev:
I vetenskapens namn borde du ha testat med en putsspruta...
https://www.sto.se/s/p/a1F2p00000NwG8wEAF/stohopper-gun
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.sto.se/s/p/a1F2p00000NwG8wEAF/stohopper-gun