1 960 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Heta bad med gott samvete...
Varför inte med värmepumpen dra ut värmen ur spillvattnet innan det skickas ut i kommunens avloppsnät?
Tycker det borde vara tämligen enkelt och billigt att koppla spillvattnet ( toaletterna separerade till annat rör! ) till en några hundra liter stor ackumulator-tank i källaren, vari slinga från värmepumpen ligger.
Styrning så att inte allt slutar i ett stort isblock kan inte vara svårt.
Med en lättåtkomlig renslucka så kan inte heller avlagringar vara något större problem.
Vad jag förstår ligger så mycket som 1/3 av energiförbrukningen i ett modernt hus på vatten-uppvärmning så jag förstår inte varför jag inte kan hitta någon som provat. Vad är haken?
Tycker det borde vara tämligen enkelt och billigt att koppla spillvattnet ( toaletterna separerade till annat rör! ) till en några hundra liter stor ackumulator-tank i källaren, vari slinga från värmepumpen ligger.
Styrning så att inte allt slutar i ett stort isblock kan inte vara svårt.
Med en lättåtkomlig renslucka så kan inte heller avlagringar vara något större problem.
Vad jag förstår ligger så mycket som 1/3 av energiförbrukningen i ett modernt hus på vatten-uppvärmning så jag förstår inte varför jag inte kan hitta någon som provat. Vad är haken?
Jag tror det föreligger lite missförstånd rörande kostnaderna kring varmvattenförbrukning/produktion.
Man brukar schablonmässigt räkna med 4-5000kwh förbrukning för att värma vatten. Detta gäller för någon standardiserad normalfamilj med 1,9 barn osv.
För den som värmer vattnet med el är kostnaden lätta att beräkna. Uppskatta till 5000SEK/år tex. För den som värmer vatten med värmepump borde man schablonmässigt kunna dividera denna siffra med 3 och vara rätt nära någon sannning. Mao finns det ofta väldigt lite pengar att tjäna på detta och återbetalningstiden för ett återvinningssystem blir lång, kanske längre än den tekniska livslängden för systemet. Jag lägger idag 10kr per dag på vv-produktion. Även om jag kan få ner den till 7kr genom någon vväxlare känns det inte som en bra investering. För liten vinst helt enketl.
Har man en lagom effektiv passiv värmeväxlare är det säkert inga problem rent tekniskt. Med en värmepump gissar jag att man kan få problem med isbildning i avloppsrören, iav om värmeavgivningen är stor. Hur stor den kan bli i praktiken givet att man cirkulerar något köldmedium i en acktank är antagligen något man ska fundera på. Om man inte vill ha flera kubik skitvatten i källaren med tillhörande kollektor slinga så undrar jag om det finns något att hämta.
Man brukar schablonmässigt räkna med 4-5000kwh förbrukning för att värma vatten. Detta gäller för någon standardiserad normalfamilj med 1,9 barn osv.
För den som värmer vattnet med el är kostnaden lätta att beräkna. Uppskatta till 5000SEK/år tex. För den som värmer vatten med värmepump borde man schablonmässigt kunna dividera denna siffra med 3 och vara rätt nära någon sannning. Mao finns det ofta väldigt lite pengar att tjäna på detta och återbetalningstiden för ett återvinningssystem blir lång, kanske längre än den tekniska livslängden för systemet. Jag lägger idag 10kr per dag på vv-produktion. Även om jag kan få ner den till 7kr genom någon vväxlare känns det inte som en bra investering. För liten vinst helt enketl.
Har man en lagom effektiv passiv värmeväxlare är det säkert inga problem rent tekniskt. Med en värmepump gissar jag att man kan få problem med isbildning i avloppsrören, iav om värmeavgivningen är stor. Hur stor den kan bli i praktiken givet att man cirkulerar något köldmedium i en acktank är antagligen något man ska fundera på. Om man inte vill ha flera kubik skitvatten i källaren med tillhörande kollektor slinga så undrar jag om det finns något att hämta.
Hej
Som någon skrev är det förbjudet att ta tillvara spillvärmen som privatperson. Framförallt tror jag att anledningen till detta är frostrisken. Dock har man värmeåtervinning i en del reningsverk, kan t.ex. nämna att allt lakvatten från Åkeshovs reningsverk i Bromma leds i en STOR kulvert till Huvudsta, Solna, där man återvinner värmen och skickar ut den i fjärrvärmenätet.
Som någon skrev är det förbjudet att ta tillvara spillvärmen som privatperson. Framförallt tror jag att anledningen till detta är frostrisken. Dock har man värmeåtervinning i en del reningsverk, kan t.ex. nämna att allt lakvatten från Åkeshovs reningsverk i Bromma leds i en STOR kulvert till Huvudsta, Solna, där man återvinner värmen och skickar ut den i fjärrvärmenätet.
Klicka här för att svara