Hej kära byggahus! För några år sedan flyttade jag in i en bostadsrätt, översta våningen. Säljaren hade inte så mycket uppgifter om badrummet, det var några år gammalt och de hade inte gjort något med det själva. Jag har spårat dusch etc till att vara en modell som tillverades någon gång runt 2010, men badrummet i sig är fortfarande snyggt och fräscht.
För ett tag sedan gjordes OVK. Killen som kom in kollade fläktar, men stannade upp när han kom till badrummet. Där fanns nämligen ingen fläkt, bara ett frånluftsdon. Han varnade för att det kan bli mögel och rådde att installera en badrumsfläkt, men när jag tittar runt på nätet blir jag lite tveksam eftersom jag ser att installation av mekaniska frånluftsfläktar kan störa ventilationen i hela lägenhetshuset. Ventilationen i badrummet är alltså lägenhetens självdrag och ett frånluftsdon som sitter i taket.

Frågan är alltså,var det installation av en mekanisk badrumsfläkt OVK-killen syftade på? Får jag lov att installera en sådan i lägenhet (hittar inget om det på föreningens hemsida), eller finns det någon annan variant jag borde sätta in? Är frånluftsdon verkligen otillräckligt om lägenhetens ventilation är baserad på självdrag? Kan inte dra mig till minnes att någon lägenhet jag bott i tidigare har haft en mekanisk frånluftsfläkt.
Som ni hör är mina ventilationskunskaper ganska bristfälliga, så jag är tacksam för svar.

Troligtvis är det en vanlig mekanisk fläkt han syftar på, s.k. paxfläkt. Det kan nog vara en god idé men generellt så är det inte du utan föreningen som ansvarar för ventilationen i lägenheten, så jag skulle ta det via dom och eventuellt är det dom som borde bekosta det också.

• Gilla
Ysha och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.