Injustering, ovk och bes av imkanal tror jag gick på ca 2000kr

Såhär ser mitt aggregat ut. Ligger på 100%.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

100%? Då har du bra mycket högre frånluft än tilluft va? En roterande värmeväxlare har väl en effektgrad på runt 80-85% under optimala förhållanden? 100% är omöjlig med en roterande värmeväxlare och snarlika flöden mellan tilluft och frånluft.

(eller har du tagit kortet när "korvsymbolen" precis slocknat? :-) )

Exakt vad är effektiviteten när vi pratar om dessa aggregat? Är det temperaturförhållandet mellan från och tilluft?

Du kan ju kolla länken plaggis la in i #6 där finns en del grundläggande kring detta som kan vara bra tex just verkningsgrad: η = (Tilluft - Uteluft) / (Frånluft - Uteluft)

Det som saknas där som ett första steg att få riktigare värden är en enkel viktning av till/frånluftsflödena eftersom de för det mesta inte är lika men räkna som ovan det duger för en skattning.

Mattiaz skrev:
Ringde ventfirman som har justerat in venten och även han kunde konstatera att det är något som är tokfel. Han reagerade precis så som ni här har gjort. De kommer på ons för att kolla vad som har gått på tok.
Spännande, uppdatera oss efter besöket hur det kan ha blivit så knasigt vid injusteringen, jag är nyfiken på vad dom kan hitta för förklaring. :-)

En gissning vad som blivit fel är att den som gjort mätningen har råkat mäta frånluften med m3/h.
79 m3/h är 22 l/s vilket stämmer bättre med hastigheten på frånluftsfläkten.

Har ventteknikern här nu och han hävdar att det inte är fel på frånluften. Han verkar mäta tryckfallen över donet och läser av via en tabell.

Han måste läsa av något fel, antingen fel enhet vid tryckmätningen eller så fel enhet i hans tabell för luftflödet.

Har försökt sätta in dina luftflöde och fläkthastigheter i aggregatdiagram så gott det går.
Du ser att tilluftsfläkten ger cirka 250 Pa vid den arbetspunkt du har medan frånluften ger 0 Pa (inget tryck alls)?
Detta kan inte stämma och dina temperaturer vid drift bekräftar att du inte har någon frånluftsflöde.

Heru_130.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hm... Han förklarade skillnaden mellan tillufts och frånluftsfläktshastighet har med att det sitter ett vätskebatteri på uteluften innan aggregatet och att det skulle motsvara skillnaden.
Han ändrade något på flödena 1540v/min på flf. Verkningsgraden "rusade" upp till 50%.

Vätskebatteriet förklarar varför det är 250 Pa på tilluften, är det för kyla eller återvinning från mark/berg-slinga?
Om du själv vill testa så kan du höja frånluftsfläkten till typ 70% och se hur högt verkningsgraden på värmeväxlaren "rusar" :)
Verkningsgraden borde ligga på minst 80%.

Tanken med vätskebatteriet är lite kyla på sommaren och värme på vintern. Cirkulation från ett outnyttjat borrhål vid behov. (Ännu inte i drift)

Jag kan inte ha 0 i frånluftsflöde, ett hushållspapper fastnar i frånluftsdonen vilket ju borde innebära nån form av flöde :x

Varför mäter du inte upp temperaturerna med en annan termometer så du får något att utgå från, och givetvis har du flöde men är det korrekt som FrittDrag har visat på tidigare. Redan i ditt första inlägg var ju verkningsgraden inte så dålig som de 45% du såg på panelen utan betydligt högre, så du har nog både mätfel och andra tekniska problem.

Hur skulle den mätningen gå till rent praktisk? En utetermometer är väl knappast tillräckligt exakt?

Mätte temperaturerna pss att jag hade en multimeter med en tempgivare. Placerade den vid aggregatets originalgivare, lät aggregatet gå drygt 1 minut och läste av:

multimeter fjärkontroll
uteluft 7,9 4
avluft 10,3 6
tilluft 17,8 14
frånluft 22,9 18

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.