Mattiaz skrev:
Att jag inte kommer upp i 25 grader förstår jag;) Men jag skulle vilja se en betydligt högre siffra än 45%. Är det verkningsgraden som visas? Som jag förstått det så är rotorn steglös 0-100% vilket i så fall skulle innebära att något är galet. Frågan är vad?
Har också ett Heru 130. Rotorn är antingen på eller av inte steglös. En fråga hur många frånluftventiler resp tilluftsventiler har du? Vad står dina fläktar på?

I manualen står det reglerad rotor 0-100% :x Har inte koll på fläkthastigheten just nu eftersom jag inte är hemma. Frånluftsdon: 7 Tilluftsdon: 8

Ok, betydligt fler än jag. Har 3 från, 6 till. Skall dra 1 eller 2 från mer. Min ligger nu på 67%. Behöver isolera mina rör mer. Men jag har 18 grad. tilluft men den som ligger i tillufts kanalen visar bara 13 grad. Måste kolla upp den.

Trodde oxå att det var så reglerbart 0-100, men mailade Östberg. Jag har ett Heru 130S EC2A

Hej Mattias!

Den jobbar med s.k. on/off reglering, högsta verkningsgrad när den är i drift samt 0% när den står stilla.

Hälsn.

Anders

Redigerat:
Vad innebär on/off reglering? Det kan väl inte vara så korkat att den bara är av eller på?

Det är ju precis vad on/off betyder så det är inte så konstigt. Men du kan kolla som sagts mänga gånger tidigare att mätningen av temperaturerna är rätt. Abvänd en extern termometer och kolla i kanalerna för ute, från och tillluft i närheten av aggregatet så du får en uppfattning av den delen. Samma sak med flödena men de verkar ju kollade i närtid, skadar dock inte med en kontroll av att fläktarna går rätt och filtren inte hindrar osv.

Sen undrar jag lite över varför du ser dina värden som så dåliga? Det du skrev i första inlägget ger inte 45% sett för tilluften, det är inte så dåligt och det du ska se upp med är utvecklingen vid lite lägre utetemp. En sån liten roterande VVX är en kompromiss och drivs inte så långt som möjligt tekniskt mot ett optimum.

Jag undrade därför att jag trodde att %-värdet i displayen motsvarade vvx "gaspådrag" och tyckte att den borde stå på 100% när inte tilluften når upp till inställd temperatur. Trodde dessutom att den skulle klara av att värma tilluften närmare frånluftens temperatur än vad som är fallet.

Nu ska vi se:
temperaturer enl display just nu
uteluft 7 grader
avluft 7grader
tilluft 14 grader
frånluft 19 grader

varvtal fläktar
frånluft 1440
tilluft 2280

Borde inte frånluftsfläkten ha högre varv än tilluftsfläkten?:x

(t) 12 grader

Redigerat:
Precis som det spekulerades om tidigare verkar du ha väldigt lågt ställd frånluftsfläkt. Är du säker på att ingen pillat på den sedan justeringen? Kan inte tänka mej att ditt aggregat kan suga ut över 70l/s på den hastigheten.

Ingen som har pillat förutom killen som har justerat in venten. Kollade på ritningen, frånluftsflöde ska vara 79/s och tilluft 75l/s.

Mattiaz skrev:
Ingen som har pillat förutom killen som har justerat in venten. Kollade på ritningen, frånluftsflöde ska vara 79/s och tilluft 75l/s.
Jag har ett jäkla sug i mina från luft. Jämförelse vis med luften i tilluften.

Mattiaz skrev:
varvtal fläktar
frånluft 1440
tilluft 2280

Borde inte frånluftsfläkten ha högre varv än tilluftsfläkten?:x

(t) 12 grader
Utan att ha sett din anläggning och veta vilka tryckfall du har så tycker jag att det är en väldig skillnad på varvtal. Fick du möjligen ett injusteringsprotokoll när han justerade din anläggning? Hur justerade han? varmtrådmätning i kanal? fick du ett injusteringsprotokoll för anläggningen med alla uppmätta luftflöden över alla don och hela anläggningen? Förhållandet är ju sjukt stort och ett sådant tryckfall tvivlar jag STARKT att du har i tilluftkanalerna att man måste blåsa på så för att nå börvärdet. Jag gissar att injusteringen är tokig, den låga effektgraden skvallrar ju om att du har ett betydligt högre tilluftflöde än frånluft.

Du kan göra ett enkelt test, om du öppnar ytterdörren en halv centimeter, sen tar du en tändsticka och blåser ut, vilket håll tar röken vägen? blåser den ut så har du ett övertryck (vilket jag gissar att du har med dom siffrorna) Och risken med övertryck är ju att man blåser ut fuktig luft i konstruktionen och kan med åren ge fukt/mögelskador. En rätt injusterad ventilation har ett lätt undertryck.

Vore jag du skulle jag anlitat en annan människa för injustering.

Redigerat:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är det protokollet jag fick

Något är fel med den mätningen (nedanstående taget ur diagram för aggregat, bara grova siffror)
Tilluften kan stämma 75 l/s och 2280 rpm ger ungefär 250 Pa i kanaltryckt, lite högt men kan stämma.
Frånluften med 79 l/s och 1440 rpm kan inte stämma alls för aggregatet ger inte ens 0 Pa, det kanske hade gett det luftflödet vid den hastigheten om man tagit bort alla kanaler.

Om man ställer in luftflöde och får sådan skillnad på fläkthastigheterna borde man reagerat att något är fel.
Eller så är det så att den som mäter luftflödet blandat ihop [l/s] och [m3/h].

I dokumentet står det "Injusterad vid läge standard tilluft 85% frånluft 35%"

Det känns tokigt...?

Ringde ventfirman som har justerat in venten och även han kunde konstatera att det är något som är tokfel. Han reagerade precis så som ni här har gjort. De kommer på ons för att kolla vad som har gått på tok.

Vad gick injusteringen på? Måste själv göra en.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.