Har problem med min Hero, dels har den i mina ögon börjat känns det som blåsa mindre och då så klart suga mindre i mina ut och in ventiler i stugan, var uppe och kände på stora hjulet nu och la man tummen på så stannade det väldigt enkelt, får även mycket Rotorstopp, vad göra🤔🤔
 
Har svårt att tro att det är elektroniken som fallerar.

När Du s a s lägger tummen på trumman, slirar remmen på trumman eller motorns drivhjul?
Om inte, så kan det vara trummans drivmotor, som börjar ge upp. Kan också vara motorns "växellåda"
Motorn blir då troligen varm.

Finns beskrivet på nätet hur man t ex byter kullager i samtliga enheter.

Annars kontaktar Du Östbergs om du inte hittar hjälp.

Går fläktarna så som de ska, oftast på typ halvfart. Det kan du se på kontrollpanelen.
Mina fläktar snurrar med ca 1300 (in) resp 1600 rpm (ut). Ger ca 2 Pa undertryck i huset jämfört med utsidan.
 
H Hybro skrev:
Har svårt att tro att det är elektroniken som fallerar.

När Du s a s lägger tummen på trumman, slirar remmen på trumman eller motorns drivhjul?
Om inte, så kan det vara trummans drivmotor, som börjar ge upp. Kan också vara motorns "växellåda"
Motorn blir då troligen varm.

Finns beskrivet på nätet hur man t ex byter kullager i samtliga enheter.

Annars kontaktar Du Östbergs om du inte hittar hjälp.

Går fläktarna så som de ska, oftast på typ halvfart. Det kan du se på kontrollpanelen.
Mina fläktar snurrar med ca 1300 (in) resp 1600 rpm (ut). Ger ca 2 Pa undertryck i huset jämfört med utsidan.
Är nog snarare drivhuset i så fallför den stannar och remen går som vanligt🤔
 
Nu hängde jag inte med.
Men Du menar att remmen snurrar på men själva runda stora värmeväxlaren går sakta eller står stilla?
Lagerfel på värmeväxlaren. Nåt som skaver i mot tätningar p g a lagerglapp axiellt. Frusen värmeväxlare. Lass drivrem (uttänjda).
 
Redigerat:
Sök på forumet.
Text som frågar om hur man byter rotor eller kilrem på Östberg Heru 130 s, under kategorin ventilation, med rubriken "Liknande trådar".
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.