5 047 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Herdins hårdvaxolja på bänk, lång behandling
Hej,
Tänkte slipa en sliten ekbänk och lägga Herdins hårdvaxolja. Står såhär:
Låt andra skiktet torka i 8-12 timmar. Ytan kan belastas efter 2-4 dagar och har härdat klart efter 10-12 dagar.
Jag vill ju såklart kunna använda köket så snart som möjligt och helst ställa saker permanent på bänken igen. Måste det verkligen härda minst 2-4 dagar? Eller rent av upp mot två veckor?
Läser man om Osmos olja så står det ”torktid 12 timmar”. Men det kan ju inrymma samma torktider som Herdins i praktiken, bara att Herdins år ärliga nog att skriva ut det.
Tänkte slipa en sliten ekbänk och lägga Herdins hårdvaxolja. Står såhär:
Låt andra skiktet torka i 8-12 timmar. Ytan kan belastas efter 2-4 dagar och har härdat klart efter 10-12 dagar.
Jag vill ju såklart kunna använda köket så snart som möjligt och helst ställa saker permanent på bänken igen. Måste det verkligen härda minst 2-4 dagar? Eller rent av upp mot två veckor?
Läser man om Osmos olja så står det ”torktid 12 timmar”. Men det kan ju inrymma samma torktider som Herdins i praktiken, bara att Herdins år ärliga nog att skriva ut det.
Jag vet inte om det är någon skillnad mellan de olika, men med Osmo känns det skillnad mellan 12 timmar och några dagar. Inom ett dygn kan du absolut ställa något lättare på bänken, men trycker du med nageln känner du att det ger efter och du kan fixa ett märke. Vänta ett par dagar och den flexen är borta.
Har själv lagt osmo på köksbänken av ek. Funkade superbra!
Maskinerna lades tillbaka på efter några dagar och det blev inga märken alls
Maskinerna lades tillbaka på efter några dagar och det blev inga märken alls
Klicka här för att svara