Jag brukade sätta Osmo matt. Det blir som en stenhård hinna ovanpå skivan man oljade och man var go och glad.
Nu var jag tvungen att köra pigmenterad från Herdins och såhär 48h efteråt är den fortfarande lite kladdig och väldigt mjuk. Tycker jag la väldigt tunt skikt och det märker man också eftersom "ådringen" i trät fortfarande är väldigt framträdande. Osmo fyllde de så det som sagt blev som en hinna. Körde mixern ovanpå skivan idag och det blev direkt märken i oljan.
Känslan är att den är tunn och väldigt känslig?
Står iofs att den kan belastas efter 2-4dagar så får väl vänta och se var det tar vägen.
Någon som har erfarenhet?
 
Det är ju speciellt när man kan torka bort pigment 48h efter det applicerats...
 
B
Har använt till golv, bord, bänkskivor och stolar. Tycker det är lättarbetat och extremt hållbart, inte en synlig repa på golvet, trots hundar.
 
Jag har använt deras ofärgade till en bänkskiva i köket, upplever inte alls samma problem.
Men jag la på många väldigt tunna skikt istället.
 
Såhär 72h senare så är det iofs torrare men skydded verkar var gött undermåligt.
Ställde min kaffekopp på bänkskivan i 10 minuter, det är sådnat fint ringmärke efter koppen. Det är något jag aldrig upplevt med Osmo...

Ni som lagt Herdins, lägger det sig så man anar att det är en hinna som skyddar eller brukar strukturen i träet slå igenom?
 
På vår bänkskiva i valnöt så ser man strukturen.

Det låter spontant som att du lagt på det väldigt flödigt?
 
Det är ju alltid lustigt det där med vad som är flödigt, tunt osv.
Min upplevelse är att jag inte lagt på det flödigt alls.
Men om jag gjort det så borde likväl inte skivan reagera som den gör av en kaffekopp?
Eller då borde jag kunna putsa ut det men det är stört omöjligt, det är som träet har rest sig vilket borde vara omöjligt...
 
Hur många lager har du lagt på?

Jag la nog fyra lager på vår bänkskiva, la på med skrapa och gnuggade i princip bort överflödet.
 
Aha, jag har bara lagt två. Men är som sagt van vid ett annat fabrikat som jag upplever fungerar annorlunda.
Stod i köket och kikade nu och funderade faktiskt på samma, om det är så att den behöver mer olja och inte är mättad. Det skulle kanske kunna förklara varför vissa områden är glansiga och vissa är matta. Men om den behöver fler lager, varför är nuvarande lager lite kladdigt. Det går fortfarande torka bort pigment om man gnuggar ett vanligt hushållspapper på...
 
eftersom det verka bli mer härdat ju fler dygn som förlöper så verkar det finnas linolja/tungolja eller annan oxiderande vegetabilisk olja i oljan.

nu vet jag inte vad hårdvaxolja består av - men om det fins mer eller mindre andel linolja/tungolja så behöver det tid på sig att härda av luftsyret och är det ren olja utan sickativ i sig så kan det ta åtskilliga dygn på sig även i tunna lager... med sickativ inblandat så går processen fortare då den katalyserar oxidationen.
 
  • Gilla
Kalle_N
  • Laddar…
X xxargs skrev:
eftersom det verka bli mer härdat ju fler dygn som förlöper så verkar det finnas linolja/tungolja eller annan oxiderande vegetabilisk olja i oljan.

nu vet jag inte vad hårdvaxolja består av - men om det fins mer eller mindre andel linolja/tungolja så behöver det tid på sig att härda av luftsyret och är det ren olja utan sickativ i sig så kan det ta åtskilliga dygn på sig även i tunna lager... med sickativ inblandat så går processen fortare då den katalyserar oxidationen.
Tack för det svaret. Var ju väldigt lärorikt och bra.
Ska genast googla vad sickativ är och hur det fungerar.

Men pratade med Herdins som menade att jag skulle torkat av hårdare. Jag fick även dela bilder och baserat på att skivan var obehandlad innan så rekommenderade de att jag körde på opigmenterad olja i nästa lager. Men att jag skulle vänta så att det verkligen hade gått 14 dagar. Tydligen menar man att man ska stryka av dirket efter applicering och det verkar ner eller mindre som man inte kan gnuggar för mycket.
 
  • Gilla
torbjorn5
  • Laddar…
Jag har testat lite med deras pigmenterade senaste tiden. Det jag har fått till bra är när jag lägger på rätt tunt och verkligen gnuggar med en trasa efter bara någon minut. Ungefär som när man vaxar bilen. Efter ett dygn har jag lagt på två lager Osmo (som jag kan, och vet ger ett bra skydd) med den glans jag vill ha.

Bara ett tunt lager pigmenterad herdins både ser bra ut och känns bra, men det känns inte alls som en skyddande hinna. Och när jag gjort som ovan känns den snustorr en liten stund efter man gnuggat torrt.
 
  • Gilla
Kalle_N
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag har testat lite med deras pigmenterade senaste tiden. Det jag har fått till bra är när jag lägger på rätt tunt och verkligen gnuggar med en trasa efter bara någon minut. Ungefär som när man vaxar bilen. Efter ett dygn har jag lagt på två lager Osmo (som jag kan, och vet ger ett bra skydd) med den glans jag vill ha.

Bara ett tunt lager pigmenterad herdins både ser bra ut och känns bra, men det känns inte alls som en skyddande hinna. Och när jag gjort som ovan känns den snustorr en liten stund efter man gnuggat torrt.
Tack. Det där var så jag upplevde det hela också.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.