Jag hade en lärling med en gång, han lyckades klamra en kabel färdigt mellan centralen och ett uttag som var för kort i båda ändarna...bra jobbat.

Han är inte elektriker idag..
 
Förresten angående stickproppar i båda ändarna: Vid Degerhamns hamn på öland gick jag förbi en gammal järnbåt när jag såg något i ögonvrån. På ett skjul satt ett uttag, från uttaget en sladd till ett uttag på båthytten och javisst stickproppar i bägge ändarna. Båten hade järnskrov, jag ryser vid tanken på lekande barn....

En annan otäcking: Installation av jfb i villa, jfb löser, börjar felsöka. En klassiker: N o PE förbundet någonstans. Hittar ett gammalt motorvärmareuttag m säkring på garageväggen där ligger bleck mellan N o PE. följer matningskabeln (taskigt klamrad EKLK, ser hempulat ut) in i garaget. Se där! anslutet med stickpropp, tur att han hade satt den på rätt håll. Annars spänning både i bilchassiet och kapslingen. Och barn i familjen:(

Skola: vaktmästaren satt upp bänkbelysning i pers.rum, ansluten med stickpropp i bägge ändar....
 
Ny har jag varit ute och bott igen, nu i Gävleborg

I duschrummet på ett lägenhetshotell, IP44 strömbrytare, lagom långt ifrån duschen men vad trängs i tätningen. Kablarna går uppåt, det är bara bilden som lagt sig ner.
170576-Strombrytare.jpg

Sedan upp till en dosa, ena kabeln ser lite oval ut.
170577-Dosa.jpg

Och bort till fläkten
170578-Flakt.jpg

Riktigt stiligt, han som gjorde det är nog riktigt nöjd.

Protte
 
Klammren fel väg också :)
 
Jag gillade "stödskruven" på bild 2. :D
 
Hade en lärling som:

Monterade en JFB under badkaret i en vanlig kapsling hos sin granne.
Klart det ska vara JFB på bubbelbadkaret....va hans svar.



Man ryser vid bara tanken..
 
Någon som vågar erkänna vad man själv har gjort som lärling/elektriker... ?

Som man skäms för nu.....
 
Fotografen skrev:
Skåpet såg intressant ut, enfasmätare och de två andra hopsnodda, men, det sitter ju bara en huvudsäkring i, har man bytt från tre- till enfas, första gången jag hört talas om det, brukar ju vara tvärs om? Notera även fenomenet med brun/brunröd PEN...
så verkar det se ut som att PEN är frånskiljbar:eek:
 
en bonde berättade om en lärling som satte upp armaturer i ladugården hans, eftersom taket var av färskt virke så gick det lättare att skruva i "glipan" mellan brädorna. när brädorna sedan torkat så blev glipan större och armaturerna började trilla ner:D

ändå roligare hade jag när jag många år senare hade den f.d lärlingen som lärare när jag tog elbehörigheten, naturligtvis kunde jag inte hålla mej från att berätta om den episoden varvid läraren avslöjade sej själv genom att bli knallröd i ansiktet;)
 
Rikard Ågren skrev:
Klammren fel väg också :)
Måste fråga... hur klamrar en fackman?
 
svartöra skrev:
Måste fråga... hur klamrar en fackman?
Snyggt.. ;)

"Hur ser man då att det är en duktig elektriker som har klamrat?

- Det är rätt avstånd mellan klamrarna.
- Kabeln sitter rakt och snyggt.
- Kabeln sitter fast ordentligt.
- Det är välgjorda böjar.
- Klamrarna sitter på rätt avstånd från apparater och böjar."

//Patrik
 
Redigerat:
W
Hehe kul tråd :D jag är inte elektriker men många gånger när man ser bilder på hempuleri så undrar man.. inte ens jag skulle koppla så illa.......

....tror jag :D
 
En pizzabagare som varit i farten kanske? De använder ju lampsladd till allt möjligt :)
 
el_richard skrev:
Någon som vågar erkänna vad man själv har gjort som lärling/elektriker... ?

Som man skäms för nu.....
Inte jobb som blev så värst illa gjort, men att man överlevde... Min bästa/värsta historia var när jag blev skickad att felsöka ett styrskåp och dessutom skruva upp ett vägguttag i det när jag ändå var i gång. Man var ju som artonåring "noga" med elsäkerheten så när felet visade sig bestå i att en mus smugit in mellan skenorna så slog jag noga av huvudbrytaren på sidan av skåpet, skruvade bort täckplastskivan drog fram min näbbtång för att pilla ut musen. Sedan började jag koppla väggutag, efter ungefär 20 minuter får jag mig en sketen så jag nästan studsar på arschlet---från ena handens fingrar till den andra via handlovarna (jag hade händerna ihop som tur var).

Vid närmare eftertanken så var huvudbrytaren ingen arbetsbrytare, utan den bröt bara anläggningen som sådan, dvs matningen till motorerna skåpet styrde bröts. Skåpet var fortfarande delvis spänningssatt. LYSRÖRET som tändes när jag öppnade dörrarna och som jag hade använt som arbetsbelysning under jobbet borde kunnat vara tillräcklig ledtråd att allt inte var som det skulle varit, men inte fattade jag det. :)

Det var väl ungefär då jag insåg att reglerna om att *alltid* mäta (åtmintone med testmejsel el. dyl.) inte bara gällde alla andra. De gällde mig också... :)
 
snaggletooth skrev:
En pizzabagare som varit i farten kanske? De använder ju lampsladd till allt möjligt :)
NEJ ingen pizzabagare, den som är "ansvarig håller sig lååångt ifrån pizza.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.