Min bästa/värsta är en kollegas hus där han vid renovering hittade massor av ringledningskabel dvs 2X0.5mm2. Dock började vi bli oroliga när mängden ökade ju närmare centralen vi kom och mycket riktigt. Det var standardkabeln i det huset. Gick fint att köra 16A på 0.5 i det bygget. Ännu lustigare är att det var spånisolering. I vissa fall närmast kablarna dock missfärgad. Lär ha varit rätt nära där
 
Herregud... säkringar kan ju inte ha behövts i den kåken. Självreglerande kablage, grejor det ;)
 
Började med att han skulle tilläggsisolera ett rum på övervåningen. Slutade med ett nytt elsystem och renovering i nästan alla rum iom att det krävdes sån där lyx som rör och dosor bitvis.
 
Mest förvånad blir jag när man ser i offentliga lokaler fast installation med SKX, måtte vara en händig vaktmästare där.

Prototypen
 
Gärna uppspikad med nubb mitt i också, som grädde på moset.
 
Det var inne på en toalett men om det var rakt igenom kommer jag inte ihåg men på ett annat ställe var det typ en halvmeter mellan klammren på EKRK, måste ha varit en snål vaktmästare där (klammer är dyrt)

Prototypen
 
ekkx sätter man helst med häftpistolen, det vet ni väl :)
 
Snailman
Som kontrast till ovanstående hempuleri, vill jag visa hur det ser ut när svenska proffs varit framme... tyvärr har skåpet blivit en aning kantstött bara, men det fyller ju sin funktion fortfarande...:rolleyes:

Tyvärr har jag ingen bild på det skåp som blivit lite trött, och tog igen sig liggande på rygg... hoppas det finns dräneringshål lite varstans på skåpen.
 
  • skåp1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti ett mätarskåp vid en sommarstuga.
 
  • _DSC0036.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Föredömligt enkel och överskådlig installation tycker jag. Tänk så lätt det är att byta ut en trasig komponent (eller koppla förbi mätaren).
 
Undrar hur min installation i 2-radigt elskåp kommer se ut för min sommarstuga - är en fasligt massa rör framme vid skåpet redan tycker jag . . . :(

/K
 
Skåpet såg intressant ut, enfasmätare och de två andra hopsnodda, men, det sitter ju bara en huvudsäkring i, har man bytt från tre- till enfas, första gången jag hört talas om det, brukar ju vara tvärs om? Notera även fenomenet med brun/brunröd PEN...
 
Fotografen skrev:
Skåpet såg intressant ut, enfasmätare och de två andra hopsnodda, men, det sitter ju bara en huvudsäkring i, har man bytt från tre- till enfas, första gången jag hört talas om det, brukar ju vara tvärs om? Notera även fenomenet med brun/brunröd PEN...
Mig veterligt har det alltid bara varit enfas i denna stuga.
Mätarskåpet satt på en stolpe tidigare men flyttades någon gång på 80-90 talet när Härnösands Industriverk bytte till jordkabel i området , möjligtvis så kom det då upp ett "begagnat" skåp eller innanmäte som hade använts för 3 fas tidigare.
Kanske tom. något som elverket skakade fram ur gömmorna.
 
scansweden skrev:
Mig veterligt har det alltid bara varit enfas i denna stuga.
Mätarskåpet satt på en stolpe tidigare men flyttades någon gång på 80-90 talet när Härnösands Industriverk bytte till jordkabel i området , möjligtvis så kom det då upp ett "begagnat" skåp eller innanmäte som hade använts för 3 fas tidigare.
Kanske tom. något som elverket skakade fram ur gömmorna.
Även märkningen "220/380" i ett skåp med bara enfas tyder ju på "recycling", man kunde ju åtminståne kostat på sig att riva ut bef innanmäte och bygga nytt enfas, det är ju enkelt på plyfaskivan i de där skåpen.
 
Uppdaterar denna gammal tråd med en fråga.

Hur är det med praktikanter och lärlingar då? Har någon erfarenhet av några märkliga installationer gjorde av praktikanter eller lärlingar?

Jag fick höra om två roliga saker som två praktikanter hade gjort när de skulle koppla dosor.
Praktikant #1 använde inte någon typ av toppklämma när han kopplade dosor, utan han använde eltejp!

Praktikant #2 blev tillsagd att koppla ihop en dosa till ett fläktaggregat - färg på färg. Han gick i väg för att göra det och sedan när allt på bygget var klart och spänningen slogs på så blev det lite konstiga mätvärden på den fläkten, 60 V nämligen. Elektrikern (som berättade detta för mig) blev fundersam och gick för att inspektera dosan. Dosan satt på en stege och var svåråtkomlig, men han fick fram dosan och då visade det sig att dosan inte alls var kopplad, utan var öppen med trådarna spretande åt alla håll!
Praktikantern hade struntat i att koppla den och han hade inte sagt något heller!

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.