2 005 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Hempul gone bad...
Vad hände nu?
Jag som bara skulle koppla in en lampa till barnens koja i garderoben...
Tänkte att jag kan väl dra lampsladden från en kopplingsdosa. Skruvar ur berörd säkring, kopplar in sladden med skruvhattar till vad jag tror är rätt kablar. Det är ett gammalt hus, så färgerna är hej baberiba. Lampan vill inte tändas, så jag kopplar bort sladden, återställer allt och förklarar för barnen att när jag var liten hade man ficklampor i kojan. Nu till kruxet: nu går det inte att tända en enda lampa på berörd våning. Säkringen har inte löst ut och det finns ström i ledningarna, enligt Phasen. Vad är det som har hänt? Hur ska jag fixa till det?
Jag stålsätter mig inför era smädelser och hoppas på hjälp.
Jag som bara skulle koppla in en lampa till barnens koja i garderoben...
Tänkte att jag kan väl dra lampsladden från en kopplingsdosa. Skruvar ur berörd säkring, kopplar in sladden med skruvhattar till vad jag tror är rätt kablar. Det är ett gammalt hus, så färgerna är hej baberiba. Lampan vill inte tändas, så jag kopplar bort sladden, återställer allt och förklarar för barnen att när jag var liten hade man ficklampor i kojan. Nu till kruxet: nu går det inte att tända en enda lampa på berörd våning. Säkringen har inte löst ut och det finns ström i ledningarna, enligt Phasen. Vad är det som har hänt? Hur ska jag fixa till det?
Jag stålsätter mig inför era smädelser och hoppas på hjälp.
Säker på att du fått i alla trådar rätt i torixen? De kan vara lite luriga när det är många trådar inblandade.
Men att koppla lampsladd från en kopplingsdosa till barnens koja :eek::eek::eek: ! Hoppas du har jordfelsbrytare åtminstone!
Men att koppla lampsladd från en kopplingsdosa till barnens koja :eek::eek::eek: ! Hoppas du har jordfelsbrytare åtminstone!
när jag började läsa om "barnens koja" och "lampsladd" så trodde jag ju helt klart att du lyckats grilla din egen unge, men som tur var så hann du inte med det.. koppla gärna belysning osv i barnens koja, men gör det med 12 volt, och tramsformatorn utanför kojan! ungar vet inte vad dom gör och kan mycket väl få för sig att skruva ur en lampa och stoppa fingern i hålet för att se om dom blir självlysande.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Låt oss försöka hålla den här tråden saklig.
Min försa gissning är att en tråd, ev. nollan ut från dosan ifåga kan ha lossnat så att den inte sitter kopplad ordentligt.
Du skriver att du har spänning enl phasen. Phasen borde bara indikera spänning när du håller den mot fas, inte mot nollan. Men om nollan är bruten pga. en urhoppad tråd så blir även nollan spänningsförande så att phasen indikerar spänning. Om jag har rätt så kan man passa på att tillägga att det är i sådana här lägen ev. "fuljordningar" dvs. jord kopplad till nolla i extra insatta jordade uttag blir livsfarliga. Om du har några fuljordade uttag på våningen så är nu prylarna som är kopplade till uttaget strömförande och livsfarliga (så låt oss hoppas att du inte har några sådana felaktiga jordningar).
En tänkbar varian på felet är om du råkat dra i en tråd som ramlat ur sin koppling i nästa dosa,skall inte kunna hända om kopplingen är korrekt men...
Min försa gissning är att en tråd, ev. nollan ut från dosan ifåga kan ha lossnat så att den inte sitter kopplad ordentligt.
Du skriver att du har spänning enl phasen. Phasen borde bara indikera spänning när du håller den mot fas, inte mot nollan. Men om nollan är bruten pga. en urhoppad tråd så blir även nollan spänningsförande så att phasen indikerar spänning. Om jag har rätt så kan man passa på att tillägga att det är i sådana här lägen ev. "fuljordningar" dvs. jord kopplad till nolla i extra insatta jordade uttag blir livsfarliga. Om du har några fuljordade uttag på våningen så är nu prylarna som är kopplade till uttaget strömförande och livsfarliga (så låt oss hoppas att du inte har några sådana felaktiga jordningar).
En tänkbar varian på felet är om du råkat dra i en tråd som ramlat ur sin koppling i nästa dosa,skall inte kunna hända om kopplingen är korrekt men...
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Skall tillägga att det verkar som en dålig idé att koppla in en lampa i en trång koja. Batteri driven ficklampa låter betydligt bättre.
Ska försöka att inte moralpredika för mycke, men som hempularen säger så kan de lätt bli livsfarlig anläggning vid sådant fel.. Var jag du skulle jag släppa greppet om plånboken och ringa en elektriker.. Om du är rädd om ungarnas liv 
Tack för alla snabba svar! Jag förstår att den blåögt naiva jargongen i mitt första inlägg fått många av er att tro att jag inte inser vikten av en säker elanläggning, men jag försäkrar er att jag är ypperligt försiktig. Kanske inte så till den milda grad att jag tänker sanera mitt hus från vanliga lampor som "barn kan stoppa fingrarna i". Jag tackar för omtanken om mina barns väl och ve, och tar till mig vederbörlig kritik, men avböjer vidare skräckpropaganda.
Tack hempularen för sakliga råd.
Tack hempularen för sakliga råd.
Lite OT, men jag vill gärna propagera för att sätta lågenergilampor i alla armaturer i ungarnas rum. Vet inte hur många gånger mina barn har fixat "mysbelysning" genom att täcka över lampor med allsköns textilier. Med exvis 11 W istf 60 W minskar brandrisken avsevärt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Utrota E27:n också. Semko 17 gick ju att förbjuda.
Protte
Protte
Klicka här för att svara