En liten varning när det gäller 66an , ladda inte ned Firmware 3.0.0.4.380.3831 , jag fick problem att koppla upp via Wifi på alla normalt anslutna enheter. Ringde ASUS och fick genast rådet att gå tillbaka till föregående FW, sedan dess funkar den som den skall.

anders07 skrev:
Jag har TP-Link PowerLine repeaters. Jag kör samma SSID på allt (även 5GHz) och olika kanaler (1, 4 & 7 och 5GHz skiljt förstås).
På 2,4GHz-bandet så är det kanalerna 1, 6 & 11 som man ska använda, resterande kanaler "blandar" mellan dessa.

• Gilla
anders07 och 1 till
  • Laddar…
fusion skrev:
En liten varning när det gäller 66an , ladda inte ned Firmware 3.0.0.4.380.3831 , jag fick problem att koppla upp via Wifi på alla normalt anslutna enheter. Ringde ASUS och fick genast rådet att gå tillbaka till föregående FW, sedan dess funkar den som den skall.
Jag körde också tillbaka FW två versioner neråt till slut med det blev inte bättre... :(

Demmpa skrev:
På 2,4GHz-bandet så är det kanalerna 1, 6 & 11 som man ska använda, resterande kanaler "blandar" mellan dessa.
Nu kör jag 1,6 &11! :)

Tack för tipset!

Kan tillägga att en APP med namnet "Wifi Analyzer", kan vara till mycket bra hjälp vid installationen eller felsökning. Den visar i realtid signalstyrka per kanal och visar också om det finns risk att bli störd av grannarnas val av kanaler. Styrkan graderad i dbm, så dynamiken är mycket bättre än "3 pluppar av 5".

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Och för iPhone finns appen AirPort (som är tänkt för APn airport(-express)) där i finns Wi-Fi-sökning,

Skärmdump av AirPort app på iPhone som visar Wi-Fi-nät sökning och RSSI värde för ett nätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här listas alla nät som telefonen/paddan känner av

Skärmdump av Wi-Fi-sökningsresultat i AirPort-appen som visar olika RSSI-värden och kanaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här listas dom olika mätvärden för ett specifikt nät

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.