Jag har länge varit ett Asus fan och körde först en RT-N66U länge och bytte lite senare upp mig till en AC68U och tog N66'an till fritidshuset...
N66'an på stugan har jag kört med 3G dongel och det har fungerat fint ett par år men inte de senaste besöken. Dongeln i datorn fungerar fint men inte i routern...
Trådlösa WiFi hemma på AC68'an har varit lite trassligt senaste månaderna och jag har startat om Asus'en flera gånger i veckan vilket hjälpt. Senaste omstarten i fredags så kom den inte igång och då hade den tydligen gjort en fabriksåterställning av sig själv och jag fick börja om med inställningar. Dock ville den inte hitta någon IP från Telia (Öppen Fiber).
Datorn direkt i Inteno'n för fibern ger IP direkt. Många försök senare med en till fabriksåterställning fick igång ett haltande WiFi.
Jag behöver väl inte säga att jag tröttnat på Asus...
Sätter mig ner och läser en hel massa tester och reviews och hittar att Linksys WRT1900ACS bör vara bästa valet om man vill hålla sig syd om 2500 kr...
Hittar en på Elgiganten i Kungens Kurva för 1999 kr och åker glad hem.
Jag kan då snabbt konstatera att det tester som visar att WRT1900ACS har betydligt starkare WiFi än AC68U har fel!
Åtminstone i mitt betonghus, routern står på samma ställ som tidigare men signalstyrkan på WiFi är betydligt sämre på WRT1900ACS. Jag hittar ingen signal i döttrarnas sovrum t.ex. där det med Asus vaggade mellan 2-3 pinnar (av 5) tidigare på min Samsung S7 Edge.
Med den gamla routern hade jag WiFi i stora delar av trädgården men med nya routern är WiFi inte ens synligt...
Jag funderar på att föra tillbaka Linksys routern till Elgiganten och ta en ny funderare...
Om man tittar på Ubiquiti, vad behöver man då för att få det att fungera vettigt, en router/switch och sedan en AP bara, eller?
Jag ville verkligen inte vandra mot Ubiquiti hållet men de börjar ju kännas lite hopplöst...
Listan på routers jag kikade på (förutom då Linksys WRT1900ACS) var:
TP-Link Archer C3200
Netgear Nighthawk X6 R8000
Asus RT-AC3200
D-Link DIR-890L
Valde jag fel?
N66'an på stugan har jag kört med 3G dongel och det har fungerat fint ett par år men inte de senaste besöken. Dongeln i datorn fungerar fint men inte i routern...
Trådlösa WiFi hemma på AC68'an har varit lite trassligt senaste månaderna och jag har startat om Asus'en flera gånger i veckan vilket hjälpt. Senaste omstarten i fredags så kom den inte igång och då hade den tydligen gjort en fabriksåterställning av sig själv och jag fick börja om med inställningar. Dock ville den inte hitta någon IP från Telia (Öppen Fiber).
Datorn direkt i Inteno'n för fibern ger IP direkt. Många försök senare med en till fabriksåterställning fick igång ett haltande WiFi.
Jag behöver väl inte säga att jag tröttnat på Asus...
Sätter mig ner och läser en hel massa tester och reviews och hittar att Linksys WRT1900ACS bör vara bästa valet om man vill hålla sig syd om 2500 kr...
Hittar en på Elgiganten i Kungens Kurva för 1999 kr och åker glad hem.
Jag kan då snabbt konstatera att det tester som visar att WRT1900ACS har betydligt starkare WiFi än AC68U har fel!
Åtminstone i mitt betonghus, routern står på samma ställ som tidigare men signalstyrkan på WiFi är betydligt sämre på WRT1900ACS. Jag hittar ingen signal i döttrarnas sovrum t.ex. där det med Asus vaggade mellan 2-3 pinnar (av 5) tidigare på min Samsung S7 Edge.
Med den gamla routern hade jag WiFi i stora delar av trädgården men med nya routern är WiFi inte ens synligt...
Jag funderar på att föra tillbaka Linksys routern till Elgiganten och ta en ny funderare...
Om man tittar på Ubiquiti, vad behöver man då för att få det att fungera vettigt, en router/switch och sedan en AP bara, eller?
Jag ville verkligen inte vandra mot Ubiquiti hållet men de börjar ju kännas lite hopplöst...
Listan på routers jag kikade på (förutom då Linksys WRT1900ACS) var:
TP-Link Archer C3200
Netgear Nighthawk X6 R8000
Asus RT-AC3200
D-Link DIR-890L
Valde jag fel?
Innan du byter kan du ju pröva att nolla Asusarna, och sedan kanske installera en annan firmware... tex Tomato. Jag vet dock inte hur/om den fungerar med 3G-dongel... jag tycker det hela låter konstigt, speciellt eftersom min Asusrouter fungerat absolut problemfritt... därav gissningen att blåsa den kan hjälpa.
Min Ac68U har ju fabrikåterstält sig själv först och sen gjorde jag det en gång till och den hittade inte någon WAN IP alls så den är nog helt rökt är jag rädd...
N66'an har jag inte gett upp med men den är som sagt på stugan så den får vänta...
N66'an har jag inte gett upp med men den är som sagt på stugan så den får vänta...
Om du kör detta spår behöver du förslagsvis Edgerouter Lite och en switch (Netgear GS108 är prisvärd) samt en accesspunkt för wifi, tex Unifi AP AC Lite.anders07 skrev:
APn matas med ström över nätverkskabeln.
Du får en grymt stabil lösning men med lite (mycket) högre inlärningströskel.
Varför vill du verklige inte vandra mot Ubiquity? Du gillar att stöka med nätverket?
Det är billigare och stabilare än motsvarande produkter från tillverkarna du räknar upp. Allt jag använt hittills har varit väldigt enkelt att komma igång med.
Edgeroutern har jag inte provat så jag törs inte säga hur knepig den är, jag tvivlar på att det är speciellt svårt idag, den har ju funnits i flera år nu.
Om Edgeroutern har för hög tröskel skulle jag köra på Unifi AC för wifi och något enkelt för router/fw, tex en TPlink som är billig och funkar (stäng av wifi i den)
Det är billigare och stabilare än motsvarande produkter från tillverkarna du räknar upp. Allt jag använt hittills har varit väldigt enkelt att komma igång med.
Edgeroutern har jag inte provat så jag törs inte säga hur knepig den är, jag tvivlar på att det är speciellt svårt idag, den har ju funnits i flera år nu.
Om Edgeroutern har för hög tröskel skulle jag köra på Unifi AC för wifi och något enkelt för router/fw, tex en TPlink som är billig och funkar (stäng av wifi i den)
Min erfarenhet av routers/switchar/accespunkter i konsumentprisklass är att det oftast är nätdelarna (spänningsomvandlarna) som ger upp. Detta kan ge diverse konstiga symptom såsom spontan fabriksåterställning, funktionsbortfall m.m. Kan vara värt att prova med en annan nätdelarna om man har en liggande.
Mvh, Magnus
Mvh, Magnus
Samma som för satellitmottagare då med andra ord.axn skrev:Min erfarenhet av routers/switchar/accespunkter i konsumentprisklass är att det oftast är nätdelarna (spänningsomvandlarna) som ger upp. Detta kan ge diverse konstiga symptom såsom spontan fabriksåterställning, funktionsbortfall m.m. Kan vara värt att prova med en annan nätdelarna om man har en liggande.
Mvh, Magnus
Jag har stött på alla möjliga sorters konstiga fel som har berott på dålig nätdel. Det luriga är att det inte går att mäta sig till felet, nätdelen kan ge t. ex. 12 V ut men sjunka vid belastning och det är då problemen börjar. Det är svårt att mäta samtidigt som kontakten är ansluten så det är som sagt svårt att hitta felet.
Ok, så efter många om och men verkar jag börja få ordning på grejerna och den nya Linsys WRT1900ACS är förvisso aningen svagare i signalstyrkan än vad min tidigare Asus var men jag måste ändå använda en extender så det kvittar och jag har bara flyttat på extendern istället...
Jag använde tidigare en gammal Belkin router som AP för media skåpet men plockade bort den och lade dit min 24 portars switch som låg och skräpade istället och frigjorde då lite WiFi kanal eftersom det inte gick att stänga av WiFi på den i AP läge...
Har även sagt upp Telia bredbandstelefonin och TV går att köra direkt på fiber Intenon så nu blev jag av med den bryggade Telia routern också!
Det är som natt och dag nu, allt fungerar fint, de iPad's och iPhones som bråkat mest tidigare går nu som smort och de byter fint mellan de olika AP'na (två st.) och routern och samma sak med mina laptops.
Min Samsung S7 Edge har dock bekymmer (fast den bråkade aldrig förr) med att byta AP/Router. Den tappar helt WiFi och går över på 4G trots att WiFi visar full styrka. Går inte att ansluta till WiFi heller fast det syns, inget felmeddelande heller men om jag stänger av WiFi helt och startar det på nytt ansluter den igen... Känns ju som en Samsung/Android bugg på något sätt...
Jag använde tidigare en gammal Belkin router som AP för media skåpet men plockade bort den och lade dit min 24 portars switch som låg och skräpade istället och frigjorde då lite WiFi kanal eftersom det inte gick att stänga av WiFi på den i AP läge...
Har även sagt upp Telia bredbandstelefonin och TV går att köra direkt på fiber Intenon så nu blev jag av med den bryggade Telia routern också!
Det är som natt och dag nu, allt fungerar fint, de iPad's och iPhones som bråkat mest tidigare går nu som smort och de byter fint mellan de olika AP'na (två st.) och routern och samma sak med mina laptops.
Min Samsung S7 Edge har dock bekymmer (fast den bråkade aldrig förr) med att byta AP/Router. Den tappar helt WiFi och går över på 4G trots att WiFi visar full styrka. Går inte att ansluta till WiFi heller fast det syns, inget felmeddelande heller men om jag stänger av WiFi helt och startar det på nytt ansluter den igen... Känns ju som en Samsung/Android bugg på något sätt...
Intressant läsning då jag precis har inhandlat samma router och telefon... Skall koppla upp mig i helgen om jag hinner, kul å se om jag stöter på samma problem. Jag kör en Linksys repeater också. Återkommeranders07 skrev:Ok, så efter många om och men verkar jag börja få ordning på grejerna och den nya Linsys WRT1900ACS är förvisso aningen svagare i signalstyrkan än vad min tidigare Asus var men jag måste ändå använda en extender så det kvittar och jag har bara flyttat på extendern istället...