11 088 läst ·
60 svar
11k läst
60 svar
Hemmapulad el, vem bär ansvar?
Det brukar ju stå i stadgarna att anläggningen i en bostadsrätt står innehavaren för medan föreningen är ansvarig för anläggningen utanför. Så tolkar också Elsäkerhetsverket det hela:S SueCia skrev:
"I en bostadsrätt är det normalt bostadsrättsinnehavaren som är anläggningsinnehavare för elanläggningen i lägenheten, medan bostadsrättsföreningen ansvarar för den gemensamma elanläggningen."
https://www.elsakerhetsverket.se/fr...var/Arkiv-fragor/Skarvsladd-ut-genom-fonster/
En vän från Holland påstår att man där får dra el hemma hos sig själv efter elcentralen själv.
Den behöver bara "meggas" av behörig.
Ställer mig mycket tveksam till att elsäkerheten skulle vara annat än bra mycket bättre idag än för 50år sedan.
Min lite ringa erfarenhet säger mig också att de värsta elsynderna inte kommer från de som "fixar" med elen i sitt egen hem utan av "snickaren" som fulkopplar el och försöker spara tid och tar genvägar.
Den behöver bara "meggas" av behörig.
Ställer mig mycket tveksam till att elsäkerheten skulle vara annat än bra mycket bättre idag än för 50år sedan.
Min lite ringa erfarenhet säger mig också att de värsta elsynderna inte kommer från de som "fixar" med elen i sitt egen hem utan av "snickaren" som fulkopplar el och försöker spara tid och tar genvägar.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Hur ska ni bevisa att ni har erfoderlig kunskap? Har du pluggat auktorisationen och gjort dina år som elektriker så har du ju ett bevis på att du har erforderlig kunskap, så där kanske man ska dra gränsen då?useless skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Fast det är ju inte alternativet, utan minst lika ofta kommer det någon utan personlig behörighet hem till en, som inte behöver ha visat upp någon kunskap för någon mer än för den auktoriserade som utifrån det ska bedöma vilken sorts uppdrag han kan skicka olika anställda på.
Det spelar ju ingen roll. Du kan ha alla möjliga behörigheter. Du får likt förbannat inte dra din egen el. Arbetet måste vara utfört av ett auktoriserat företag som har behöriga elektriker. Detta innebär inte att killen som kommer hem till dig behöver ha denna behörighet utan att det räcker med en besiktning av en behörig elektriker. Det är här det brister anser jag och jag tror att det är orsaken till mycket fel som görs. Man krävde inte behörighet av alla med hänsyn av alla de äldre som hade jobbat ett antal år i branschen. Lagen blev inte riktigt som den var tänkt.S SueCia skrev:
Jag vet inte vad jag tillåts svara men regler och verklighet skiljer sig åt och folket är vilsna!Silver78 skrev:
Det spelar ju ingen roll. Du kan ha alla möjliga behörigheter. Du får likt förbannat inte dra din egen el. Arbetet måste vara utfört av ett auktoriserat företag som har behöriga elektriker. Detta innebär inte att killen som kommer hem till dig behöver ha denna behörighet utan att det räcker med en besiktning av en behörig elektriker. Det är här det brister anser jag och jag tror att det är orsaken till mycket fel som görs. Man krävde inte behörighet av alla med hänsyn av alla de äldre som hade jobbat ett antal år i branschen. Lagen blev inte riktigt som den var tänkt.
Så du har helt rätt att det är inte så som det borde vara med elinstallationer
Inte för att det spelar så stor roll men i denna forumdelen får ni väl försöka hålla er på mattan med enkla ting som inte behöver olympens gudars bedömning. Dvs om du har "behörighet" numera auktorisation av rätt typ får du dra din egen el.Silver78 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Precis, hittar inte ens någon text som går att tolka som att allt elarbete måste utföras av ett företag. Står ju t.o.m såhär på elsäkerhetsverkets hemsida:GK100 skrev:
"För personer utan egen auktorisation är det straffbart att utföra elinstallationsarbete utan att omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram. Detta faller under allmänt åtal och utreds inte av Elsäkerhetsverket utan ska istället polisanmälas."
Praxis är att knappast något arbete synas av behörig då många företag bara har haft någon behörig i urtidS SueCia skrev:Precis, hittar inte ens någon text som går att tolka som att allt elarbete måste utföras av ett företag. Står ju t.o.m såhär på elsäkerhetsverkets hemsida:
"För personer utan egen auktorisation är det straffbart att utföra elinstallationsarbete utan att omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram. Detta faller under allmänt åtal och utreds inte av Elsäkerhetsverket utan ska istället polisanmälas."
Som GK100 skrev. Den behörige elinstallatören (heter numera auktoriserad) får utföra de elinstallationer som denne har behörighet för. Men när det kommer till att bedriva elinstallationsverksamhet och ta betalt osv så ska det ske inom ett elinstallationsföretag som har EKP och är registrerat hos ESV.Silver78 skrev:
Så lite halvrätt... nästan, i alla fall.
Det behövs inte ens någon besiktning, och i praktiken sker aldrig besiktning av det utförda, i alla fall för elektriker som passerat lärlingstiden.Silver78 skrev:
Den blev nog precis som tänkt. I stort sett som det var innan, men lite justeringar så EU inte kan klaga för våra ingrepp mot den fria rörligheten av tjänster.Silver78 skrev:
Mer av makten har förskjutits till elinstallationsföretagen, det var nog det sökta och lyckade resultatet för de tunga aktörerna i branschen, facket, arbetsgivarorganisationerna, industrin och svenska kraftnät.
Nä, det blev en lyckad lag, alla fick lite av vad de ville.
- Elfacket och elfirmorna fick in att det skulle vara krav på att typ all elinstallation i landet ska utföras inom ett företags regi.
- Industrin fick fortsatt frikort att fortsätta som förut, de har en egen anställd behörig och sen en massa anställda elektriker och har lite typ ett eget system för sitt elinstallationsarbete. De fick igenom skrivningar om speciella regler vid "arbete på egen anläggning"
- Politikerna fick de det ville, att EU inte längre ska kunna klaga på Sverige.
- Byggindustrin och de som håller på med service/installation av eldriven utrustning fick det de ville, att de ej behöver en auktoriserad anställd, det kan vara någon extern.
- Grävfirmor och andra som förlägger kabel i mark på uppdrag av annan part slapp kravet på att inneha en egen behörighet för detta.
Nåväl, det finns ju också förlorare, men de var aldrig tillfrågade om vad de ville ...
Och elsäkerheten då?
Tja, knappast någon vinnare, men med lite tur så blir det inte sämre än förut heller.
Redigerat:
Vill vi att el ska bli en paradgren i Sverige så måste branchen få hjälp med att rensa bort alla särintressen!!!Mikael_L skrev:
Som GK100 skrev. Den behörige elinstallatören (heter numera auktoriserad) får utföra de elinstallationer som denne har behörighet för. Men när det kommer till att bedriva elinstallationsverksamhet och ta betalt osv så ska det ske inom ett elinstallationsföretag som har EKP och är registrerat hos ESV.
Så lite halvrätt... nästan, i alla fall.
Det behövs inte ens någon besiktning, och i praktiken sker aldrig besiktning av det utförda, i alla fall för elektriker som passerat lärlingstiden.
Den blev nog precis som tänkt. I stort sett som det var innan, men lite justeringar så EU inte kan klaga för våra ingrepp mot den fria rörligheten av tjänster.
Mer av makten har förskjutits till elinstallationsföretagen, det var nog det sökta och lyckade resultatet för de tunga aktörerna i branschen, facket, arbetsgivarorganisationerna, industrin och svenska kraftnät.
Nä, det blev en lyckad lag, alla fick lite av vad de ville.
- Elfacket och elfirmorna fick in att det skulle vara krav på att typ all elinstallation i landet ska utföras inom ett företags regi.
- Industrin fick fortsatt frikort att fortsätta som förut, de har en egen anställd behörig och sen en massa anställda elektriker och har lite typ ett eget system för sitt elinstallationsarbete. De fick igenom skrivningar om speciella regler vid "arbete på egen anläggning"
- Politikerna fick de det ville, att EU inte längre ska kunna klaga på Sverige.
- Byggindustrin och de som håller på med service/installation av eldriven utrustning fick det de ville, att de ej behöver en auktoriserad anställd, det kan vara någon extern.
- Grävfirmor och andra som förlägger kabel i mark på uppdrag av annan part slapp kravet på att inneha en egen behörighet för detta.
Nåväl, det finns ju också förlorare, men de var aldrig tillfrågade om vad de ville ...
Och elsäkerheten då?
Tja, knappast någon vinnare, men med lite tur så blir det inte sämre än förut heller.
Tja, det där med 'överinseende' var ju en spännande konstruktion.
Som i praktiken innebar att medan en elektriker var under upplärning så fick denne följa med någon som kan något i en tid. Det behövde inte vara den som innehade behörighet, särskilt i större firmor (>10 anställda) vistades den med behörighet väldigt sällan ute i verkligheten, i ännu större firmor (>50 anställda) kan man ibland hitta elektriker som inte ens vet vem som är den behörige.
Så praktikanterna och lärlingarna hänger med någon som har något års erfarenhet åtminstone.
Och större firmor som har större jobb brukar ha folk med titeln "Ledande montör" och ev "kontrollansvarig" och lite andra konstruktioner för att få det hela att fungera.
Och det är i grunden vettigt, för större jobb med folk med stora skillnader i kunskapsnivå inblandade så måste det hela styras upp. Och den behörige har ju inte tid med allt sånt, så det utses någon i företaget med lite mer erfarenhet och skills till att styra upp det hela, vilket är tur.
Åtminstone på de seriösa firmorna, vilket jag faktiskt tror att de flesta är. Jag har känslan att det mer brister i individnivå än på företagsnivå i den här branschen.
Men i vilket fall, det där med överinseende en i praktiken ganska svag konstruktion.
I en föreskrift löd texten:
1 a § Av 3 § elinstallatörsförordningen (1990:806) framgår att
elinstallationsarbete endast får utföras av en behörig elinstallatör eller av
en yrkesman som elinstallatören har överinseende över.
Vilket verkligen låter som att den behörige stod bredvid och hade lite koll på vad som gjordes. Men i praktiken har det aldrig någonsin gått till så.
Och redan långt innan nya elsäkerhetslagen så hade praxis i både texter och domstolars utslag blivit att den behörige har att bedöma kompetensen hos den som utför arbetet, om den kan antas vara tillräcklig så har elinstallatören gjort sitt, och går fri.
Redan 1985, i ett fall som gick ända upp till HD så friades en behörig elinstallatör när en av de ej behöriga yrkesmännen kopplade fas mot jord och 14 kor dog på ett par gårdar.
Elinstallatören hade inte varit närvarande vid tillfället, men hans roll i form av överinseende prövades noga, i tre rättsinstanser.
Tingsrätten fällde, Hovrätt och HD friade. Yrkesmannen blev fälld, detta prövades inte ens av Hr och HD.
http://klevringsjuridik.se/verdict/hogsta-domstolen-referat-nja-1985-s-529-nja-1985-91/
Så det där med överinseende har nog varit ganska urholkat sedan dess.
Och nu har den funktionen övertagits av företagsledningen och papper som heter "egenkontrollprogram". Känns inte som något lyft direkt.
Som i praktiken innebar att medan en elektriker var under upplärning så fick denne följa med någon som kan något i en tid. Det behövde inte vara den som innehade behörighet, särskilt i större firmor (>10 anställda) vistades den med behörighet väldigt sällan ute i verkligheten, i ännu större firmor (>50 anställda) kan man ibland hitta elektriker som inte ens vet vem som är den behörige.
Så praktikanterna och lärlingarna hänger med någon som har något års erfarenhet åtminstone.
Och större firmor som har större jobb brukar ha folk med titeln "Ledande montör" och ev "kontrollansvarig" och lite andra konstruktioner för att få det hela att fungera.
Och det är i grunden vettigt, för större jobb med folk med stora skillnader i kunskapsnivå inblandade så måste det hela styras upp. Och den behörige har ju inte tid med allt sånt, så det utses någon i företaget med lite mer erfarenhet och skills till att styra upp det hela, vilket är tur.
Åtminstone på de seriösa firmorna, vilket jag faktiskt tror att de flesta är. Jag har känslan att det mer brister i individnivå än på företagsnivå i den här branschen.
Men i vilket fall, det där med överinseende en i praktiken ganska svag konstruktion.
I en föreskrift löd texten:
1 a § Av 3 § elinstallatörsförordningen (1990:806) framgår att
elinstallationsarbete endast får utföras av en behörig elinstallatör eller av
en yrkesman som elinstallatören har överinseende över.
Vilket verkligen låter som att den behörige stod bredvid och hade lite koll på vad som gjordes. Men i praktiken har det aldrig någonsin gått till så.
Och redan långt innan nya elsäkerhetslagen så hade praxis i både texter och domstolars utslag blivit att den behörige har att bedöma kompetensen hos den som utför arbetet, om den kan antas vara tillräcklig så har elinstallatören gjort sitt, och går fri.
Redan 1985, i ett fall som gick ända upp till HD så friades en behörig elinstallatör när en av de ej behöriga yrkesmännen kopplade fas mot jord och 14 kor dog på ett par gårdar.
Elinstallatören hade inte varit närvarande vid tillfället, men hans roll i form av överinseende prövades noga, i tre rättsinstanser.
Tingsrätten fällde, Hovrätt och HD friade. Yrkesmannen blev fälld, detta prövades inte ens av Hr och HD.
http://klevringsjuridik.se/verdict/hogsta-domstolen-referat-nja-1985-s-529-nja-1985-91/
Så det där med överinseende har nog varit ganska urholkat sedan dess.
Och nu har den funktionen övertagits av företagsledningen och papper som heter "egenkontrollprogram". Känns inte som något lyft direkt.
