11 088 läst ·
60 svar
11k läst
60 svar
Hemmapulad el, vem bär ansvar?
Nu har det blivit kallt om fötterna på TS, från början så såsades det inte något om att TS gjort något själv och är säljare, försöker att här på forumet säkerställa något som KAN strida med ev, regler, JAG gick även på det. Ska man komma in här och få svar så måste alla detaljer framkomma och inte ligga i någon form av lönndom och tro att svaren ska vara tillfylles för TS , TS kan oroa sig själv för vad hen har utfört , för egen del så värdesätter jag upprikitghet och ärlighet från en TS i frågeställningen, Jag går ur här till 100% .
Tack för utförligt svar. Allt är nytt, nyprod lgh, jfb installerat, ej stickpropp.H hempularen skrev:Det säljaren har gjort är formellt straffbart. Det skulle i så fall väckts åtal inom 2 år (har jag för mig) efter att brottet begicks. Men man skall komma ihåg att i princip har den lagen aldrig tillämpats, ingen har dömts.
Om vi nu tänker oss att det på något sätt är felaktigt utfört, och pga. det blir det en olycka. Då är det tänkbart att du som anläggningsägare är ansvarig. Det är inte ett aboslut ansvar, du ansvarar för att underhålla anläggningen så att den inte blir farlig. Ser du uppenbara felaktigheter, typ en sprucken kåpa till ett uttag, eller att det luktar bränt från ett uttag när det används osv. Om du då ignorerar problemen så är du ansvarig.
Här har du fått vetskap om att de nämnda installationerna inte är utförda av någon elektriker. Det är tänkbart att du då egentligen är ansvarig att få det kontrollerat, inom ramen för ditt ansvar för anläggningen. Men det är långt ifrån säkert att du skulle dömas som ansvarig, bara för att du undlåtit att få anläggningen kontollerad.
Om vi ser till det praktiskta i situationen. Installationen av lampan är svårt att göra fel, så att den blir farlig.
Uttaget som är inkopplat från ett uttag inomhus. kan vara lite större risk med. Jag antar att det är fast inkopplat till inomhus uttaget? Inte med en kontakt att sätta i?
Finns det jordfelsbrytare i lägenheten? Som bryter även just det uttaget? Utomhus uttag installerade efter 199x (osäker på exakt årtal) måste skyddas av jordfelsbrytare. Beroende på hur amatörmässig förre ägaren är, så kan man även tänka sig att fel typ av kabel har använts.
Hej Jonaserik och tack för ditt svar.J jonaserik skrev:Nu har det blivit kallt om fötterna på TS, från början så såsades det inte något om att TS gjort något själv och är säljare, försöker att här på forumet säkerställa något som KAN strida med ev, regler, JAG gick även på det. Ska man komma in här och få svar så måste alla detaljer framkomma och inte ligga i någon form av lönndom och tro att svaren ska vara tillfylles för TS , TS kan oroa sig själv för vad hen har utfört , för egen del så värdesätter jag upprikitghet och ärlighet från en TS i frågeställningen, Jag går ur här till 100% .
Anledningen till att jag mörkade i TS var för att jag på detta forum ofta upplever att man är benägen att "backa" TS.
Jag var ute efter en objektiv bedömning och försökte därför presentera caset som sådant, i syfte att göra rätt för mig irl. Ledsen om det såg ut som något annat.
Jag drar mig också ur till 100%, case closed. Tack alla!
TS skriver och fokuserar mycket på "utanpåliggande" som om det vore fel. Detta är inget olagligt - om det gjorts med rätt kabel. Det är inte olagligt att blanda utanpåliggande dragning med dragning i rör inne i väggen. Ofta är det t.o.m. det lämpligaste för små ändringar om man inte vill fräsa i väggen och behöva tapetsera om.
Uttaget verkar ju också vara ok, TS skriver inte ens att det dragits vidare från inomhus till utomhus. Men även om det gjorts är det i sig inte olagligt, om det är draget med jord och det finns JFB (vilket det gör).
Är installationen snygg och proper hade jag låtit den vara. Om man inte kan säga att det inte är gjort av en elektriker på utförandet är den sannolikt heller inte farlig. Det är inte utökningen som är och förblir olaglig bara för att en obehörig gjort den, det är handlandet när den obehörige gör den som inte är ok. Även elektriker utökar ju på samma sätt.
Uttaget verkar ju också vara ok, TS skriver inte ens att det dragits vidare från inomhus till utomhus. Men även om det gjorts är det i sig inte olagligt, om det är draget med jord och det finns JFB (vilket det gör).
Är installationen snygg och proper hade jag låtit den vara. Om man inte kan säga att det inte är gjort av en elektriker på utförandet är den sannolikt heller inte farlig. Det är inte utökningen som är och förblir olaglig bara för att en obehörig gjort den, det är handlandet när den obehörige gör den som inte är ok. Även elektriker utökar ju på samma sätt.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Om vi förutsätter att du har gjort det här rätt. Så skulle jag lämna det. OK, om köparen blir sur av ngn. anledning så skulle man kunna vara lite orolig att köparen polisanmäler det här, bara som "straff". Men som sagt så har lagen i princip aldrig tillämpats. Det är knappast något polisen lägger någon större energi på att utreda, såvida de inte får ett erkännande bums. Men även om du är skyldig, så är du inte skyldig att erkänna det.
Skulle det vara så att du ex. har använt lampsladd som kabel, så kan det ju hamna i ett lite annat läge.
Skulle det vara så att du ex. har använt lampsladd som kabel, så kan det ju hamna i ett lite annat läge.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Det är nog inte så mycket att man vill backa TS som att det är denne man vill hjälpa. Att vrida till frågan (oavsett om det är för att framställa sitt case i bättre dager, eller som du ovanligt nog gjort, framställt den ur motpartens perspektiv) gör att man som forumdeltagare lätt känner sig lurad, eller måste tjata fram mer info.M mafghan skrev:
Ju objektivare och utförligare info man ger, desto objektivare och korrektare svar kommer man få.
Jag hade varit ärlig och sagt som det var.
-Den här delen av elen har jag satt upp själv, vill ni att jag återställer eller att det är kvar?
Förutsatt att det är korrekt utfört med rätt material.
-Den här delen av elen har jag satt upp själv, vill ni att jag återställer eller att det är kvar?
Förutsatt att det är korrekt utfört med rätt material.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Nja. Fullt så ärlig (att erkänna ett brott) hade nog inte jag varit. Utan möjligen ngt. i stil med att det är gjort av någon som jag misstänker inte var behörig. Men jag kan en del, och för mig ser det korrekt ut.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Ansvaret ligger ju tydligt på anläggningsägaren. Och jag tror vi är många anläggningsägare som ser till att underhålla våra anläggningar, antingen genom att göra jobbet själv eller leja in folk. Och oavsett om man gjort något själv (lagligt eller olagligt) eller tagit in en elektriker som gjort det (lagligt eller olagligt) så står man som anläggningsägare ansvarig för skicket på anläggningen.* Så i TS fall spelar det (som många redan sagt) ingen roll om själva installationsarbetet var lagligt i sig, utan vid försäljningen är det skicket på anläggningen som spelar roll.B byggarätt skrev:
*Jag ser att det här kan missförstås av den som så önskar, så: ja, självfallet har även en inhyrd firma ansvar mot sin kund för att arbete man gjort är korrekt utfört.
Förstår inte vad problemet är egentligen. Om man har erforderlig kunskap varför kan man inte dra elen själv? Jag hade en kille som installerade min offgrid-lösning i jaktstugan. Det såg ut som en ren amatör hade varit där. Fula vprör på fel ställen. Där det var clips så såg det ut som en berg-o-dalbana med varierande avstånd mellan clips. Nästan alla uttag satt lösa. De fick göra om jobbet tre gånger. Är det verkligen sådant man vill lägga ned tid på för att det skall vara en "certifierad" som utför jobbet? Nu var det lite sådant som jag inte är van att dra annars hade jag gjort själv.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Silver78 skrev:
Förstår inte vad problemet är egentligen. Om man har erforderlig kunskap varför kan man inte dra elen själv? Jag hade en kille som installerade min offgrid-lösning i jaktstugan. Det såg ut som en ren amatör hade varit där. Fula vprör på fel ställen. Där det var clips så såg det ut som en berg-o-dalbana med varierande avstånd mellan clips. Nästan alla uttag satt lösa. De fick göra om jobbet tre gånger. Är det verkligen sådant man vill lägga ned tid på för att det skall vara en "certifierad" som utför jobbet? Nu var det lite sådant som jag inte är van att dra annars hade jag gjort själv.
Jag är själv den som får rätta till efter kollegor med jämna mellanrum, sanningen är väl att det är lotteri om du beställer jobb av större företag, de tar in lärlingar som inte kan än, men de ska såklart få chansen att lära sig. Desto värre är det med alla som inte bryr sig i kvaliten på det de levererar, jag får rätta till efter en viss kollega flera ggr i månaden och det handlar nästan aldrig om okunskap utan om bristande engagemang o slarv.
däremot har jag inte stött på en enda person som pluggat in auktorisationen som slarvar på det viset, jag tror inte det har med själva utbildningen att göra utan det handlar nog mer om att de som pluggar in auktorisationen är människor som är engagerade i jobbet över huvud taget.
Lite såhär tänker jag:
Bland ej auktoriserade installatörer hittar man kanske 20% som bara går till jobbet för att de måste o kunde inte bry sig mindre om kundnöjdhet
medans motsvarande siffra bland auktoriserad personal kanske är 2%
fiktiva siffror som bara ska illustrera hur jag tänker baserat på erfarenheter
