R
Jag har sett flera trådar där det diskuteras att "jag ska sätta upp det och jag ska koppla in det"
Om du inte har behörighet så är det du får göra i el-anläggningen VÄLDIGT begränsat!

Om denna kategori används för att stödja hemmafixare att ge sig på sin el-anläggning så är det väl inte så lyckat. Det finns alldeles för många sådana redan!

Många regler vi har inom el-området är dyrköpta erfarenheter som människor har fått betala med sina liv för. Det är inte ofarligt med el, det går inte att jämföra med att tapetsera väggen eller sätt upp en garderob.

Det finns alldeles för många som tror sig kunna. Ring en elektriker istället.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Håller med dig till viss del. MEN det finns två anledningar till att jag tycker det är vettigt att man kan få vettiga svar på även saker man inte får göra utan behörighet.
1. Man vill veta vad som gör att elektrikern tar viss typ av betalt för att förstå jobbet som ska utföras och även vara förbered med motfrågor vid jobb anbud.
2. Många skiter fullständigt i att de inte får göra vissa jobb och då är det bättre att det görs rätt än att det blir helt åt skogen.

OBS är inte själv behörig men läser mycke här och lär mig. Ärligt kan jag säga att jag gör vissa jobb som jag inte är behörig till och de har blivit bra mycke mer enligt regelboken genom denna sidan.

C
Ralph skrev:
Det finns alldeles för många som tror sig kunna.
Inklusive elektriker har jag märkt.

cpalm skrev:
[quote author=Ralph link=1144684420/0#0 date=1144684419]Det finns alldeles för många som tror sig kunna.
Inklusive elektriker har jag märkt.[/quote]

;D ;D ;D
Och jag som just tänkte länka in din tråd för att visa hur bra det är att kunna fråga här.
Den är så bra tycker jag :-[

Ralph: ;) läs den här tråden
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=5989

Ralph skrev:
Jag är ny på detta forumet och reagerade på att så många gärna vill göra sin el själv, därav detta inlägget.
Men hur kul är det att diskutera detta med varje ny elektriker som dyker upp som nykomling på detta forum?  >:(

Snuttjulle har sagt det som behövs sägas...punkt!

Jag har sagt det förr och säger det igen.

jag tror att detta forum om el fyller 2 säkerhetsmässigt bra funktioner. Här kan den som "nästan" vet vad han håller på med lära sig de sista detaljerna så att det blir rätt. De jag tänker på skulle kopplat ialla fall. Men nu kan det bli rätt.

För det andra så belyser det en del svårigheter som de mer "amatörmässiga" hempularna inte insett. En del dem som tycker "hur svårt kan det va" inser sina begränsningar och kallar på elektrikern.

Dessutom så fyller det ju givetvis en pedagogisk roll med triviala råd till personer som saknar all kunskap, men vill lära sig. och då syftar jag på sådant som man får göra själv.

C
Ralph skrev:
Sen att "varje elektriker" kommer med dessa inlägg är för att vi är smärtsamt medvetna om problemen som det medför när fixare leker elektriker.
Det finns inga ursäkter, det är helt enkelt olagligt.
Jag försvarar inte olagligheter, men du får gärna utveckla din syn på de stora problem som uppstår när fixare leker elektriker. "Problemet" är väl att det i praktiken nästan aldrig händer nåt...

I Indien t.ex. kopplar ALLA el. Inte ens där upplevs det som ett problem (utom för nätägaren då möjligtvis) även om några stryker med då och då.

• img0051_pcd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ett annat bra!

Ställ dumma frågor och verka dum!
Ställ inga frågor och förbli dum!

Ett annat problem är att elektriker inte vill befatta sig med småjobb som att t ex installera en spis ed (ger för lite pengar...). Vad gör man då? Installerar själv, så klart.

Leffe skrev:
Ett annat problem är att elektriker inte vill befatta sig med småjobb som att t ex installera en spis ed (ger för lite pengar...). Vad gör man då? Installerar själv, så klart.

-Om du läser trådar som denna, förstår du kanske varför? För egen del vill jag inte befatta mig med villäägare överhuvudtaget, utan arbetar endast med kommersiella fastigheter, där ägarna förstår värdet av att yrkesmän arbetar med anläggningarna.
Ja, det är dyrt att anlita elektriker. Liksom de flesta andra arbetande yrkesmän vill elektrikerna också ha en dräglig lön för sitt arbete. Konstigare än så är det inte.

R
Wilmer skrev:
Posted by: mattiasp Posted on: Yesterday at 7:46pm
Kanske skulle moderatorn kunna spika den här tråden, eller åtminstone det första inlägget?
Då vet alla vad vissa elektriker anser, och så slipper vi det evinnerliga tjatet!
Bra ide. Lägge en tråd högst upp som är klistrad som alla kan läsa där det är samlat vad man får och vad man inte får göra där hemma när man saknar behörighet. Så slipper vi alla diskutioner och tjat som dyker upp med jämna mellanrum.

/Wilmer

Ja, bra ide. Gör den utförlig och se till att det går fram att det är OLAGLIGT att göra installationer utöver sin behörighet.
Det hade också varit bra om den var obligatorisk när man valde ämnet el.

Det skulle varit TVUNGET att ha en sådan brasklapp för att få ha ett elforum.

Jag läser inte ordet olagligt men att det inte är tillåtet är för mig samma sak.
Det här får du göra själv:
- Byta proppar – sätt i den nya proppen i propphuven, inte direkt i proppskåpet, innan du skruvar tillbaka den.

- Byta glödlampor – var noga med att inte använda högre effekt än vad som anges. Ha inte textilier för nära en het glödlampa, särskilt viktigt med halogenlampor som kan blir väldigt heta, upp till 250 grader.

- Montera stickproppar, sladduttag och sladdströmbrytare – är du det minsta osäker, köp färdigmonterat eller kontakta en fackman.

- Byta ojordat vägguttag – under förutsättning att du är helt säker på vad du gör.

- Byta ett jordat vägguttag – under förutsättning att du är helt säker på vad du gör. Elsäkerhetsverket rekommenderar att man anlitar en fackman eftersom en felaktig koppling kan innebära livsfara.

- Byta strömbrytare – enkla strömbrytare med två ledare kan du byta själv. Är det fler ledare anslutna kräver det särskilda kunskaper som bara en fackman har.

- Installera, ändra eller reparera en anläggning med högst 50 V spänning, till exempel badrumsarmatur, julgransbelysning. Däremot spotlights och halogenlampor bör installeras av en fackman på grund av brandrisken.

Det här får du inte göra:
- Byta ett ojordat vägguttag mot ett jordat. Ska du byta ut ojordade vägguttag mot jordade i ett rum måste du anlita en fackman.

- Byta en vanlig strömbrytare till en dimmer.

- Installera värmekabel eller värmefolie till golvvärme.

Ralph skrev:
[quote author=Lysmask link=1144684420/0#21 date=1144778189][quote author=Snuttjulle link=1144684420/0#20 date=1144777935]Finns redan skrivet i denna tråden. [länk]
Du kan väl inte begära att alla som sitter och tuggar fradga över el-hemmapulare ska klara av att läsa innantill?  ;)

Nä låt dem yra, det är underhållande..[/quote]

Står ingenstans att det är olagligt...   du kanske ska gå till en optiker så att du klarar av läsningen själv.

Undrar om du tycker det är lika underhållande om ditt hus brinner ner eller ditt barn dör av elchock...   då kan man nog hålla sig för skratt.[/quote]

Jag besöker optiker regelbundet så det är ingen fara. ;D
Nä torka dig om munnen nu och sen tar du några djupa andetag och slutar hetsa upp dig över folk som retas med dig på ett forum, annars fortsätter du vara underhållningen.  ;)

Det finns massor med kompetenta människor här som förklarar lugnt och fint precis varför man inte ska pula med el själv i olika sammanhang som gör stor nytta, det är inte många som ändrar sig för att nån skriker åt dem att det är olagligt som svar på en fråga. Du får komma ihåg att vissa fråga för att de vill kolla att den elekriker de haft hem har gjort rätt, eller att de uppgifter de fått om en installation är korrekta. Alla är inte ute efter att göra hela elektrikerkåren arbetslösa.

Mitt hus och barn är det inte nån fara för, det är bara behöriga elektriker som gjort de installationer som finns där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.