4 636 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Trefas
Skulle behöva en "second opinion" från er som har koll på föreskrifterna -
Förutsatt att man vill ha 3x230V i andra änden - är det OK att koppla in t.ex. en 5G2,5 så att två av fastrådarna ligger på samma fas?
Under samma förutsättningar, är det OK att koppla in den på tre dvärgbrytare som inte sitter i rad?
Förutsatt att man vill ha 3x230V i andra änden - är det OK att koppla in t.ex. en 5G2,5 så att två av fastrådarna ligger på samma fas?
Under samma förutsättningar, är det OK att koppla in den på tre dvärgbrytare som inte sitter i rad?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Har inte så mycket koll på föreskrifterna, men lite mer på elläran.
Om du kopplar med 5X1,5 och leder fram flera fastrådar med samma fas. Då kommer ju strömmen i nollan att bli summan av fasströmmarna. och du får (ev.) för stor ström i nollan.
Skillnaden är ju att om du leder ström från de 3 faserna så kommer ju strömmen i nollan att ta ut sig. Pga de skilda faslägena.
Så det borde inte vara godkänt.
Om du kopplar med 5X1,5 och leder fram flera fastrådar med samma fas. Då kommer ju strömmen i nollan att bli summan av fasströmmarna. och du får (ev.) för stor ström i nollan.
Skillnaden är ju att om du leder ström från de 3 faserna så kommer ju strömmen i nollan att ta ut sig. Pga de skilda faslägena.
Så det borde inte vara godkänt.
Jag tycker inte det är OK. Du får för stor ström i nollan eftersom det inte är någon fasförskjutning mellan samma faser. Normalt i trefssystem så ligger faserna förskjutna 120 grader och då får du inte för stor nollström. Jag ser att jag var för sen.
Jag tror inte att jag förstår frågan. Spänningen 400 volt fås mellan två faser. Spänningen 230 volt fås mellan fas och neutralledare.
Är en 5-ledare ansluten i centralen till 3 gruppsäkringar och neutralskenan (samt givetvis PE-skenan) kan du plocka ut 3x400 volt mellan faserna eller 3X230 volt mellan fasledare och neutralledare (D eller Y-koppling), förutsatt att du kopplar in fasledarna till var och en av de tre tillgängliga faserna.
Och ledarna får inte anslutas lite här och var i centralen, utan skall vara samlade.
Är det en dvärgbrytarcentral bör man använda en tre-polig dvärgbrytare.
Är en 5-ledare ansluten i centralen till 3 gruppsäkringar och neutralskenan (samt givetvis PE-skenan) kan du plocka ut 3x400 volt mellan faserna eller 3X230 volt mellan fasledare och neutralledare (D eller Y-koppling), förutsatt att du kopplar in fasledarna till var och en av de tre tillgängliga faserna.
Och ledarna får inte anslutas lite här och var i centralen, utan skall vara samlade.
Är det en dvärgbrytarcentral bör man använda en tre-polig dvärgbrytare.
Nej!cpalm skrev:Skulle behöva en "second opinion" från er som har koll på föreskrifterna -
Precis som Hempularen skriver så kan du få för stor ström i Noll-ledaren + att säkringarna ska vara lätt identifierbara och sitta samlade, helst en trepolig.
Jag förstår inte riktigt. Om du kopplar som du säger så har du i princip bara 2 faser med dig, var av en leds fram på en ledning med arean 2,5kvmm och den andra med arean 5kvmm du vinner ju ingenting på detta som jag ser det. Du kan ju inte plocka ut mer effekt på detta viset iheller, du får bara en areaökning på en fas.cpalm skrev:Skulle behöva en "second opinion" från er som har koll på föreskrifterna -
:-?
Det där med tre dvärgbrytare som inte sitter i rad, håller jag med Sverre.
Tack för alla svar!
OK. Verkar som alla är rörande överrens. Inklusive mig själv kan jag tillägga.
Dock har elektrikern vart här och kopplat precis på detta sätt, trots mina (dock ganska lågmälda, måste ju lita på att han har koll på läget) protester.
Blev lite andra fel också. PAX-fläkten t.ex. har fyra ingångar N, L, D och T. Varför inte koppla fas och nolla på D och T? Funkar inte kan jag säga...
Suck... Det är ingen som har koll på en bra elektriker som kan lägga några timmar på att städa upp detta?
OK. Verkar som alla är rörande överrens. Inklusive mig själv kan jag tillägga.
Dock har elektrikern vart här och kopplat precis på detta sätt, trots mina (dock ganska lågmälda, måste ju lita på att han har koll på läget) protester.
Blev lite andra fel också. PAX-fläkten t.ex. har fyra ingångar N, L, D och T. Varför inte koppla fas och nolla på D och T? Funkar inte kan jag säga...
Suck... Det är ingen som har koll på en bra elektriker som kan lägga några timmar på att städa upp detta?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om det är en 220/221 så är både T och D avsedda för att styra fläkten via brytare (till fas). T startar fläkten och kopplas typiskt till samma brytare som belysningen. D är till för att köra fläkten med direktstart eller vädringsprogram.cpalm skrev:
Förtydligande: jag är inte "elgubbe", men kan läsa elscheman.
Då kan du hänvisa till SS 436 40 00 Elinstallationsregerna Kapitel 53 Bryt-, manöver och skyddsanordningar.
I punkten 536.2.2.7 står följande:
En frånskiljningsanordning skall företrädelsevis bestå av en flerpolig frånskiljare, som frånskiljer matningens samtliga poler. Även enpoliga frånskiljare som är monterade intill varandra kan användas.
Anm: Frånskiljning kan till exempel åstadkommas med: frånskiljare eller lastfrånskiljare, stickproppar och uttag, smältpatroner, säkringar, särskilda anslutningsklämmor som inte fordrar att ledaren tas bort.
Vidare står det i punkten 536.2.2.8: Alla anordningar som används för frånskiljning skall vara lätt identifierbara, till exempel genom märkning, på ett sådant sätt att det klart framgår vilken krets anordningen frånskiljer,
I punkten 536.2.2.7 står följande:
En frånskiljningsanordning skall företrädelsevis bestå av en flerpolig frånskiljare, som frånskiljer matningens samtliga poler. Även enpoliga frånskiljare som är monterade intill varandra kan användas.
Anm: Frånskiljning kan till exempel åstadkommas med: frånskiljare eller lastfrånskiljare, stickproppar och uttag, smältpatroner, säkringar, särskilda anslutningsklämmor som inte fordrar att ledaren tas bort.
Vidare står det i punkten 536.2.2.8: Alla anordningar som används för frånskiljning skall vara lätt identifierbara, till exempel genom märkning, på ett sådant sätt att det klart framgår vilken krets anordningen frånskiljer,
Om det är en 220/221 så är både T och D avsedda för att styra fläkten via brytare (till fas). T startar fläkten och kopplas typiskt till samma brytare som belysningen. D är till för att köra fläkten med direktstart eller vädringsprogram.[/quote]dalle skrev:
Tackar för beskrivningen - jo, detta visste jag redan.
Undrar dock hur man resonerar när man väljer att koppla in matningen på just D och T? Kan tillägga att jag lagt fram installationsanvisningen, men den blev aldrig läst... Hoppas det inte blev fel på andra ställen där det t.ex. står PE.
Instruktionsboken är väl endast till för felsökning? 
Precis som att skruvar ska slås i, gängorna är till för att få ut dem igen, menar du? ;D ;D
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden