L last_grimm skrev:
Tack för alla inspel och erfarenheter – det är tydligt att många här har både lång praktisk erfarenhet och starka åsikter kring volym, bas och hörsel, vilket jag respekterar.

För att förtydliga: mitt mål är inte att spela extremt högt eller bygga något ”basknarkar-system” likt bil-SPL. Jag är fullt medveten om riskerna med höga ljudnivåer och kommer självklart att spela på rimliga nivåer, både för hörseln och för resten av huset.

Fokus i den här tråden är därför främst konstruktionsmässig ljudisolering, inte livsstilsval eller maximala dB-nivåer.

Jag har i tidigare inlägg även delat fler bilder från inspektionen, där man tydligt ser att:

• de stående bärande reglarna är mekaniskt kopplade både till vindsgolvet och till innertaket under
  • vilket skapar en tydlig stomväg för lågfrekventa vibrationer

Utifrån det försöker jag hitta den bästa rimliga kompromissen mellan:
  • isoleringseffekt (framför allt bas)
  • ingreppets omfattning
  • förlorad takhöjd
  • kostnad
Tipsen om hög massa i golvet (t.ex. Hunton/ljuddämpningsskivor + spån + dubbel/trippel golvgips) är därför väldigt relevanta för mig, särskilt som ett alternativ till fullt rum-i-rum.

Min kvarvarande fundering är:

• Hur stor praktisk förbättring man kan förvänta sig av mycket hög golvmassa i ett trähus, givet att stomkopplingen i bjälklaget finns kvar?
  • Var ni upplever att nyttan planar ut i förhållande till höjd, vikt och arbete?

Alla erfarenheter från liknande byggen i trähus uppskattas.
Att säga hur mycket varje åtgärd dämpar är svårt, möjligen finns det firmor som jobbar med det, troligen både bra och dåliga såna.

Tror du har rätt bra koll själv, det låter som att du har tänkt både stort och ner på detaljnivå.

Kompisen har typ 150 hyresgäster, många av dom i hus som är ombyggda för uthyrning.

Han har förutom Hunton skivor och dubbelgips på golven även liknande dessa som glespanel och sen dubbelgips även i taket.
https://www.norgips.se/wp-content/uploads/2018/02/Montagevägledning-akustikprofil.pdf

Här kan du även se vägg där inte väggen är förankrad i golvet.

Hur mycket det ger är svårt att svara på, men det gör definitivt skillnad.

R RoAd skrev:
Yes, there is really no difference between playing music or film sound. Both should of course be reproduced as close to the source material as possible.

The difference is that in film, unlike music, there is often a lot of information even in the lowest octaves. In modern film audio formats, there is even a dedicated channel for low frequencies. I know examples of films with quite a lot of energy as far down as 10Hz.

This means that in practice a home cinema system requires much more from the bass speakers than a music system. There is also music with extremely low and energetic bass, although this is less common. However, you don't notice this until you play it on your home cinema system.:)

Calibrating the correct levels is quite easy these days when every home theater receiver comes with a measurement microphone. However, very few people actually have speakers to reach higher levels if the bass frequencies are to keep up.
L Liljeros skrev:
Weight is prioritized over the mechanical connection.

Sylodyn/Stepping sound mat primarily handles this phenomenon, i.e. when walking/jumping on the floor, but also improves sound absorption. Sylodyn performs better than mat in the really low frequencies, while in slightly higher frequencies there is less difference (think high heels).

See below for damping for sylodyne on the joists with 1 layer of chips and 2 layers of plaster on top.

Measurement results from laboratory measurements at the Swedish Research

and Testing Institute 2007:

Vibration Technology SP report P604997

With Acoustic Flooring Silent L Plus, we obtained:

Impact sound improvement: 21 dB

Airborne sound improvement: 18 dB

We also saw that the low weight of the floor slab during the tests was

limiting the improvement of sound insulation. With increased weight in

the floor, 40 kg/m2, Acoustic Flooring Silent L Plus could raise its

improvement values to:

Footstep sound improvement: 29 dB

Airborne sound improvement: 22 dB
Roga1337 Roga1337 skrev:
My advice is still to fill the subfloor with as much ground batt boards as you can afford.
Even if you were to install several glued layers of Floor Gypsum (harder than regular gypsum), you would have a very large resonance box in the floor.
...which can both transport sound and amplify frequencies both in the rest of the house and in your cinema room.
Gimp Gimp skrev:
It is difficult to say how much each measure reduces it, there are probably companies that are working on it, probably both good and bad ones.

I think you have a pretty good idea yourself, it sounds like you have thought both big and down to the detail level.

The friend has about 150 tenants, many of them in houses that have been converted for rental.

In addition to Hunton boards and double plaster on the floors, he also has similar ones like thin panels and then double plaster on the ceiling.
[länk]

Here you can also see a wall where the wall is not anchored to the floor.

How much it adds is difficult to answer, but it definitely makes a difference.
What has become clear to me after all the answers are three things:
  1. Mass is crucial – without sufficient weight in the floor construction, it will quickly come to a halt, regardless of the impact sound solution.
  2. The floor acts as a large resonance box if it is not filled properly, and can both amplify and transport sound.
  3. Step sound solutions (Sylodyn, Hunton, etc.) help, but have their clear limitations for really low frequencies.
My current plan is therefore to take it in steps:
  • First complete the attic (walls/slanting),
  • Press the foam wool towards the middle of the floor and fill accessible edge zones with as much rock wool/ground batt as possible before closing the floor,
  • Then build a floating floor on top of the existing floor, with impact sound insulation and as high a mass as reasonable (chips + several glued layers of floor plaster), as well as sealing against walls.

After that, I plan to evaluate how far this goes in practice. If the bass transmission down into the house is still a problem, the next step is to decide on a much larger project – rebuilding the suspended ceiling in the rooms under the attic (e.g. with acoustic profile/decoupled ceiling).

Follow-up questions for those of you who have experience:

• Is there a clear breaking point where “more mass in the floor” has a rapidly diminishing effect in wooden joists?
  • Does anyone have experience of how much of a difference it makes to combine fully damped joists + heavy flooring, before you need to tackle the suspended ceiling?
  • Is there anything in the above step sequence that you would change, or something that is often forgotten in practice?

All input is gratefully received – this is a long-term build and the goal is to do the right things in the right order.

L Liljeros skrev:
Har inte sett mycket av den i denna tråden även om det i vissa är överöst av det.
TS inlägg och svar är AI genererade

Appendix Appendix skrev:
TS inlägg och svar är AI genererade
Jag tar hjälp av AI som ett stöd för att förstå bygg- och akustikfrågor bättre, eftersom jag är ganska ny inom området.

Jag använder det också för att formulera mina inlägg på svenska – svenska är inte mitt modersmål och jag vill gärna hålla en bra ton i tråden istället för att skriva på engelska.

Själva frågorna, observationerna i huset och besluten som ska tas är dock helt verkliga. Om något i resonemanget är fel eller kan göras bättre tar jag gärna konkreta synpunkter på det.

L last_grimm skrev:
Jag tar hjälp av AI som ett stöd för att förstå bygg- och akustikfrågor bättre, eftersom jag är ganska ny inom området.

Jag använder det också för att formulera mina inlägg på svenska – svenska är inte mitt modersmål och jag vill gärna hålla en bra ton i tråden istället för att skriva på engelska.

Själva frågorna, observationerna i huset och besluten som ska tas är dock helt verkliga. Om något i resonemanget är fel eller kan göras bättre tar jag gärna konkreta synpunkter på det.
Grejjen med Ai är ju att det lätt blir en "false friend".

Det verkar som om det blir bättre men det framstår bara som att en robot summerar saker och känslokallt ställer frågor.

Därför är det bättre om du försöker använda din "dåliga" svenska. Det blir mer personligt och får mer personliga svar.

Lita på mig då jag säger att de flesta här inte har några problem med nån som har knagglig svenska eller vill lära sig.

Men prata med en "robot" är nog något de flesta tycker blir rätt trist

Du kan alltid förtydliga delar av din text på engelska om det hjälper, även om det är ett svenskt forum där vi primärt skriver på svenska tror jag ingen tar illa vid sig om du duplicerar visa delar på engelska. (men att skriva helt på engelska är det långt ifrån alla som uppskattar, då finns det andra forum)

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.