2 918 läst ·
35 svar
3k läst
35 svar
Hemmabio på vind i trähus (2012) – golvisolering, ett försök – vilket
Ja Onkyos inbyggda kalibrerinsverktyg är ju erkänt bra.F fusion skrev:Golvet är tjocka furuplank , ingen aning om hur det ser ut under då förre ägaren lade in det på 90 talet.
Väggarna är ju riskkonstruktion uppreglat med isolering mot mur med limmad och målad glasfiberväv.
Ingen kalibrering gjord, har möjlighet via mikrofon i surround förstärkaren. Bara labbat lite med manuell inställning av avståndet i Onkyons menyer där man sitter. Många som besöker tycker dock ljudet är fantastiskt, speciellt den djupa basen.
Har bytt skumringarna på baselementen i AT-100 då de mer eller mindre föll isär. Köpte de nya 1989 för 6000kr
Klipsch subban är från 2020 och står på en anpassad dämpmatta allt köpt hos BRL Borlänge. Tyvärr är den Klipsch modellen känd för att få fel i elektroniken, men so far so good.
Har byggt ett separat Klass B slutsteg för att mata AT100 basarna separat, men måste bygga justerbart aktivt filter innan det kan sluföras. Hatar all klass D skit som "kväver" sig vid hård last.
Jag köpte XTZ Room analyser PRO för att justera in min XTZ 8.17…men ej gjort det ännu🫣😉
Du får nog fundera lite på hur högt du ska spela.
Jag har 8st 15" och typ allt i hela huset skakar när man spelar högt.
Sonens EPA spelar 153dB och det hörs långt.
Viktigt att inte väggar sitter "fast" i golvet och så lite som möjligt i övrigt också, och som någon skrev, dämpskivor på golvet.
Kompisen lägger 34mm Hunton och sen dubbelgips på golv för att minska stegljud i uthyrningshusen.
Viktigt att inte väggar sitter "fast" i golvet och så lite som möjligt i övrigt också, och som någon skrev, dämpskivor på golvet.
Kompisen lägger 34mm Hunton och sen dubbelgips på golv för att minska stegljud i uthyrningshusen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Godkväll, jag är lite av en audiofil och film fanatiker, tyvärr lite hörselskadad med ålderns rätt. Jag har alltid trott att man ska söka HIFI ljud även till film. HiFidelity betyder naturtroget ljud, bas ljuden i många Epa och i hemma bio system är helt fel, ingen musik mig veterligen har så dominerande bas, tyvärr så leder det till hörselskador hos ungdomarna som vistas i de miljöerna.Gimp skrev:
[bild]
Ps. Jag själv har onödigt mycket bas till film, men som sagt jag är redan lite hörselskadad, var rädd om era barns hörsel
Du är inte ensam, fick själv bullerskada i lumpen 🤥T teuvo tainio skrev:Godkväll, jag är lite av en audiofil och film fanatiker, tyvärr lite hörselskadad med ålderns rätt. Jag har alltid trott att man ska söka HIFI ljud även till film. HiFidelity betyder naturtroget ljud, bas ljuden i många Epa och i hemma bio system är helt fel, ingen musik mig veterligen har så dominerande bas, tyvärr så leder det till hörselskador hos ungdomarna som vistas i de miljöerna.
Ps. Jag själv har onödigt mycket bas till film, men som sagt jag är redan lite hörselskadad, var rädd om era barns hörsel
Kommer bli en massa framtida hörselskador pga höga volymer i bilar och lurar.
Ja, mitt hemabiobygge är inget hifi av rang, byggdes för över 20år sedan med billiga högtalare, innan barn var det party som gällde...T teuvo tainio skrev:Godkväll, jag är lite av en audiofil och film fanatiker, tyvärr lite hörselskadad med ålderns rätt. Jag har alltid trott att man ska söka HIFI ljud även till film. HiFidelity betyder naturtroget ljud, bas ljuden i många Epa och i hemma bio system är helt fel, ingen musik mig veterligen har så dominerande bas, tyvärr så leder det till hörselskador hos ungdomarna som vistas i de miljöerna.
Ang hörselskador så ska rena basljud inte alls vara lika skadligt som ex kapa med vinkelslip, det finns många billjudsnördar som har suttit i bilar som spelar riktigt högt i många år utan problem, men vet inte om det finns några studier på det.
Musiken som spelas är nästan uteslutande vanlig musik med pålagd djupbas.
Lite av poängen är ju att spela så högt att ingen kan sitta i bilen, sonens epa är lite kul när man verkligen får ta i för att kunna andas...😵💫
Hej godkväll, ljud över 85 dB ger hörselskador över tid, jag har jobbat i extrema miljöer med höga ljudnivåer, inte ens ens marknadens bästa hörsel skydd kan skärma av ljudvågorna, de fort plantar sig genom skallbenet och resten av kroppen, arbetstiden per dygn var begränsad beroende på dB nivåerna. Vad betyder många år för dig, 1-10 år kanske, men medel livslängden är ca 80-85 i Sverige nu. Leva med nedsatt hörsel och ev. tinnitus största delen av sitt liv är ingen höjdare.Gimp skrev:
Ja, mitt hemabiobygge är inget hifi av rang, byggdes för över 20år sedan med billiga högtalare, innan barn var det party som gällde...
Ang hörselskador så ska rena basljud inte alls vara lika skadligt som ex kapa med vinkelslip, det finns många billjudsnördar som har suttit i bilar som spelar riktigt högt i många år utan problem, men vet inte om det finns några studier på det.
Lite av poängen är ju att spela så högt att ingen kan sitta i bilen, sonens epa är lite kul när man verkligen får ta i för att kunna andas...😵💫
Ps jag kan bara vädja till förståelse för framtida hörsel skador, självklart gör ni som ni vill
Roga1337 skrev:
L Liljeros skrev:You primarily need to add weight to the floor, 2-3 layers of floor plaster (preferably glued). If you also want to insulate the floor from footfall sound, sylodyn is suitable.
If you want to avoid tearing down, you can also add a layer of impact sound insulation board (Hunton or Rockwool, for example) followed by chipboard and floor plaster, but that builds up quite a lot.
Tack för input, det är i linje med mycket av det jag själv har landat i efter vidare inspektion.L Liljeros skrev:Du behöver primärt få upp vikten på bjälklaget, 2-3 lager golvgips (helst limmade). Vill du även isolera bjälklaget från stegljud så är sylodyn lämpligt.
Vill du slippa riva kan man även lägga ett lager stegljudskiva (Hunton eller Rockwoll tex) följt av spån och golvgips men det bygger ju ganska mycket.
Jag har nu frilagt mer av bjälklaget och konstaterat att de stående bärande reglarna är mekaniskt kopplade både till bjälkarna som bär vindsgolvet och till reglarna som bär innertaket under. Dvs det finns en tydlig struktur-buren väg för lågfrekventa vibrationer.
Jag håller helt med om att ökad massa i golvet (t.ex. 2–3 lager golvgips, gärna limmade) är det som ger mest effekt per insats när man inte gör ingrepp i undertaket. Samtidigt funderar jag på hur mycket extra effekt man realistiskt får av ytterligare lager massa, så länge bjälklaget i sig är mekaniskt sammanbundet uppåt/nedåt.
Alternativet att lägga stegljudsskiva (Hunton/Rockwool) + spån + golvgips ovanpå befintligt golv känns som en rimlig kompromiss om man vill slippa riva, men som du säger bygger det en hel del på höjden.
Min öppna fråga är därför:
- I praktiken, hur stor skillnad upplever ni att ytterligare 1–2 lager golvgips gör i lågfrekvens (<80 Hz) i en sådan träkonstruktion?
- Är detta främst en “lite bättre”-lösning, eller kan det faktiskt ge en märkbar förbättring utan att även frikoppla undertaket?
R RoAd skrev:Is the goal to get the best sound possible in the cinema room, or to isolate the sound from the rest of the house?
These are two different things. If you want to get good sound in the cinema room, different types of absorption are the answer, and if it's the rest of the house, it's insulation.
If you are going to insulate, the most effective way is to use "rooms within rooms" where you build new walls and floors that are as disconnected from the house as possible.
If it's the quality of the sound in the room, you have to measure and calculate if it's going to be good. There's no universal answer that works in all rooms. The dimensions determine which frequencies are problematic. If it's going to be really good, you'll probably need to get help from an acoustician or spend a lot of time yourself.
But fun with a cinema room!
EDIT: I see that insulation is the goal. Then some kind of floating floor is the best solution. If it is only insulation in the floor that is possible, I would go for as high a density as possible. Again, the best solution is to ask an acoustician to look at it. You can solve the midrange and treble with my advice, but bass is difficult to treat as it easily spreads into the structure of the house.
Roga1337 skrev:
Kul med Biorum👍
Första frågan är om du bara vill se Film eller om du tänker ”Basknarka”
Som Road skriver så är största risken stor att låga frekvenserna fortplantas via stommen, så ur det perspektivet är ett ”rum i rum” bäst men dyrast.
2:a frågan: Hur mycket Takhöjd är du beredd att offra?
Jag skulle tagit bort golvskivorna och sedan skruvat reglar så att en markbatt-skiva 100mm hamnar jäms med golvreglarnas ovankant.
Sedan skulle jag lagt något gummimembran innan jag skruvat tillbaka golvskivorna. Ovanpå det: Ljuddämpsskivor + Golvspån minst 20mm + matta minst 10mm över hela golvet.
(Ju mer du kan isolera i bjälklaget ju mindre Takhöjd behöver offras)
[länk]
F fusion skrev:Har du ingen källare i kåken?
Trots att jag har min hemmabio i källaren på stabilt golv så blir det resonans i nästan hela kåken. Så en liknande anläggning på en vind kan nog skapa en hel del vibrationer. Lär nog även störa grannar vid "basknarkning"
(CW AT100 15" basar samt en Klipsch 15" aktiv subwoofer, mullrar fint , byxbenen fladdrar😉 + sattelithögtalare )
[bild]
F fusion skrev:
Tack för alla bra och insiktsfulla svar – det är precis den här typen av verklighetsförankrad input jag behöver.R RoAd skrev:
För att förtydliga målet:
Primärt handlar det om att minska ljudspridning (framför allt bas) till resten av huset, inte att optimera ljudkvaliteten inne i rummet i detta skede. Akustikbehandling inne i biorummet (absorption, noder etc.) kommer senare.
Efter vidare inspektion har jag konstaterat att de stående bärande reglarna är mekaniskt kopplade både till bjälkarna som bär vindsgolvet och till reglarna som bär innertaket under. Det finns alltså en tydlig stomväg för lågfrekventa vibrationer, vilket gör att jag delar uppfattningen att bas är mycket svårt att stoppa utan rum-i-rum.
Samtidigt är ett fullt rum-i-rum-bygge (inkl. frikopplat undertak i våningen under) i nuläget ett väldigt stort projekt både kostnads- och arbetsmässigt, även om jag förstår att det är den akustiskt korrekta lösningen.
De alternativ jag realistiskt överväger just nu är därför:
- Antingen riva befintligt spånskivegolv, isolera maximalt i bjälklaget och bygga upp ett tungt, delvis avkopplat golv.
- Eller bygga ett flytande golv ovanpå befintligt golv med så hög massa och densitet som möjligt (t.ex. stegljudsskiva + spån + 2–3 lager golvgips, gärna limmade), och acceptera viss förlust av takhöjd.
Här vore jag väldigt intresserad av era erfarenheter kring:
- Hur stor praktisk skillnad i lågfrekvens (<80 Hz) man kan förvänta sig av mycket hög massa i golvet, om man inte frikopplar undertaket?
- Om det finns någon tydlig “sweet spot” där mer massa inte längre ger rimlig utdelning?
- Hur mycket takhöjd ni tycker är rimligt att offra innan nyttan planar ut?
Tipset om att använda kattvindarna som basabsorption är också mycket intressant och något jag definitivt tittar vidare på, liksom att tänka in högtalarplacering tidigt.
Jag är fullt medveten om att detta inte kommer bli helt störningsfritt vid “basknarkning”, men försöker hitta den bästa kompromissen mellan effekt, ingrepp och kostnad i ett trähus.
Tack igen – alla perspektiv uppskattas.
T teuvo tainio skrev:Godkväll, jag är lite av en audiofil och film fanatiker, tyvärr lite hörselskadad med ålderns rätt. Jag har alltid trott att man ska söka HIFI ljud även till film. HiFidelity betyder naturtroget ljud, bas ljuden i många Epa och i hemma bio system är helt fel, ingen musik mig veterligen har så dominerande bas, tyvärr så leder det till hörselskador hos ungdomarna som vistas i de miljöerna.
Gimp skrev:
[bild]
F fusion skrev:
Gimp skrev:
Ja, mitt hemabiobygge är inget hifi av rang, byggdes för över 20år sedan med billiga högtalare, innan barn var det party som gällde...
Tack för alla inspel och erfarenheter – det är tydligt att många här har både lång praktisk erfarenhet och starka åsikter kring volym, bas och hörsel, vilket jag respekterar.T teuvo tainio skrev:Hej godkväll, ljud över 85 dB ger hörselskador över tid, jag har jobbat i extrema miljöer med höga ljudnivåer, inte ens ens marknadens bästa hörsel skydd kan skärma av ljudvågorna, de fort plantar sig genom skallbenet och resten av kroppen, arbetstiden per dygn var begränsad beroende på dB nivåerna. Vad betyder många år för dig, 1-10 år kanske, men medel livslängden är ca 80-85 i Sverige nu. Leva med nedsatt hörsel och ev. tinnitus största delen av sitt liv är ingen höjdare.
Ps jag kan bara vädja till förståelse för framtida hörsel skador, självklart gör ni som ni vill
För att förtydliga: mitt mål är inte att spela extremt högt eller bygga något ”basknarkar-system” likt bil-SPL. Jag är fullt medveten om riskerna med höga ljudnivåer och kommer självklart att spela på rimliga nivåer, både för hörseln och för resten av huset.
Fokus i den här tråden är därför främst konstruktionsmässig ljudisolering, inte livsstilsval eller maximala dB-nivåer.
Jag har i tidigare inlägg även delat fler bilder från inspektionen, där man tydligt ser att:
- de stående bärande reglarna är mekaniskt kopplade både till vindsgolvet och till innertaket under
- vilket skapar en tydlig stomväg för lågfrekventa vibrationer
Utifrån det försöker jag hitta den bästa rimliga kompromissen mellan:
- isoleringseffekt (framför allt bas)
- ingreppets omfattning
- förlorad takhöjd
- kostnad
Min kvarvarande fundering är:
- Hur stor praktisk förbättring man kan förvänta sig av mycket hög golvmassa i ett trähus, givet att stomkopplingen i bjälklaget finns kvar?
- Var ni upplever att nyttan planar ut i förhållande till höjd, vikt och arbete?
Alla erfarenheter från liknande byggen i trähus uppskattas.
Mitt Bulleröra har troligen uppstått pga dessa faktorer/händelser i mitt liv:
10-12år; Smällde tändare samt 1,3,5 öres och kinapuffar (oftast under vägbroar pga ljudeffekten).
12-16 år; Freestyle hörlurar, Motorljud ifrån Mopeder/Crossar/Gokarts.
16-18; Såg- och Borrmaskiner samt Dx-450 + Discon/Inomhuskonserter.
18-19; P-skott och AK-4 i lumpen + Discon/inomhuskonserter
19-25; samma som 16-18+ Ww buggy + Discon/inomhuskonserter.
I de lägre åldrarna skyller jag på Okunskap och Noll Riskmedvetenhet.
I de högre åldrarna skyller jag på Slarv och Dålig Riskmedvetenhet.
Ifrån 30-idag; kom jag nånstans på att jag ej är en ”Stålman”😉
Idag är det mer fokus/krav på Personlig skyddsutrustning samt Riskhantering överlag jmf med 80-90talet.
On Topic;
TS hur går dina Tankegångar för ditt framtida Biorum?
10-12år; Smällde tändare samt 1,3,5 öres och kinapuffar (oftast under vägbroar pga ljudeffekten).
12-16 år; Freestyle hörlurar, Motorljud ifrån Mopeder/Crossar/Gokarts.
16-18; Såg- och Borrmaskiner samt Dx-450 + Discon/Inomhuskonserter.
18-19; P-skott och AK-4 i lumpen + Discon/inomhuskonserter
19-25; samma som 16-18+ Ww buggy + Discon/inomhuskonserter.
I de lägre åldrarna skyller jag på Okunskap och Noll Riskmedvetenhet.
I de högre åldrarna skyller jag på Slarv och Dålig Riskmedvetenhet.
Ifrån 30-idag; kom jag nånstans på att jag ej är en ”Stålman”😉
Idag är det mer fokus/krav på Personlig skyddsutrustning samt Riskhantering överlag jmf med 80-90talet.
On Topic;
TS hur går dina Tankegångar för ditt framtida Biorum?
Ja, det är egentligen ingen skillnad på att spela upp musik eller filmljud. Båda ska förstås reproduceras så nära källmaterialet som det bara går.T teuvo tainio skrev:Godkväll, jag är lite av en audiofil och film fanatiker, tyvärr lite hörselskadad med ålderns rätt. Jag har alltid trott att man ska söka HIFI ljud även till film. HiFidelity betyder naturtroget ljud, bas ljuden i många Epa och i hemma bio system är helt fel, ingen musik mig veterligen har så dominerande bas, tyvärr så leder det till hörselskador hos ungdomarna som vistas i de miljöerna.
Skillnaden är dock att det i film, till skillnad från musik, ofta finns väldigt mycket information även i de lägsta oktaverna. I moderna ljudformat för film finns det t.o.m. en dedikerad kanal för just låga frekvenser. Jag vet exempel på filmer med ganska mycket energi så långt ner som 10Hz.
Det innebär att i praktiken kräver ett hembiosystem mycket mer av bashögtalarna än ett musiksystem. Det finns även musik med extremt låg och energirik bas även om det är ovanligare. Det märker man dock inte innan man spelat upp dem på sin hembioanläggning
Att kalibrera in rätt nivåer är ganska enkelt idag när varje hembioreceiver kommer med mätmikrofon. Dock är det nog väldigt få som faktiskt har högtalare för att nå upp till några högre nivåer om basfrekvenserna ska hänga med.
Vikten är är prioriterat framför den mekaniska kopplingen.L last_grimm skrev:Tack för alla inspel och erfarenheter – det är tydligt att många här har både lång praktisk erfarenhet och starka åsikter kring volym, bas och hörsel, vilket jag respekterar.
För att förtydliga: mitt mål är inte att spela extremt högt eller bygga något ”basknarkar-system” likt bil-SPL. Jag är fullt medveten om riskerna med höga ljudnivåer och kommer självklart att spela på rimliga nivåer, både för hörseln och för resten av huset.
Fokus i den här tråden är därför främst konstruktionsmässig ljudisolering, inte livsstilsval eller maximala dB-nivåer.
Jag har i tidigare inlägg även delat fler bilder från inspektionen, där man tydligt ser att:
- de stående bärande reglarna är mekaniskt kopplade både till vindsgolvet och till innertaket under
- vilket skapar en tydlig stomväg för lågfrekventa vibrationer
Utifrån det försöker jag hitta den bästa rimliga kompromissen mellan:
Tipsen om hög massa i golvet (t.ex. Hunton/ljuddämpningsskivor + spån + dubbel/trippel golvgips) är därför väldigt relevanta för mig, särskilt som ett alternativ till fullt rum-i-rum.
- isoleringseffekt (framför allt bas)
- ingreppets omfattning
- förlorad takhöjd
- kostnad
Min kvarvarande fundering är:
- Hur stor praktisk förbättring man kan förvänta sig av mycket hög golvmassa i ett trähus, givet att stomkopplingen i bjälklaget finns kvar?
- Var ni upplever att nyttan planar ut i förhållande till höjd, vikt och arbete?
Alla erfarenheter från liknande byggen i trähus uppskattas.
Sylodyn/Stegljudsmatta hanterar primärt detta fenomen dvs när man går/hoppar på golvet men förbättrar även ljuddämpningen. Sylodyn presterar bättre än matta i dom riktigt låga frekvenserna medan det i lite högre är mindre skillnad (tänk klackskor)
Se nedan gällande dämpning för sylodyn på bjälklagen med 1 lager spån och 2 lager gips uppepå.
Mätresultat från laboratoriemätningar på Sveriges Forsknings-
och Provningsinstitut 2007:
Vibration Technology SP-report P604997
Med Akustikgolv Silent L Plus erhölls:
Stegljudsförbättring: 21 dB
Luftljudsförbättring: 18 dB
Vi såg också att den låga vikten i bjälklaget vid proverna var
begränsande för ljudisoleringens förbättring. Med ökad vikt i
bjälklaget, 40 kg/m2, kunde Akustikgolv Silent L Plus höja sina
förbättringsvärden till:
Stegljudsförbättring: 29 dB
Luftljudsförbättring: 22 dB
Mitt råd är fortfarande att fylla bjälklaget med så mycket markbatt-skivor du har råd med.
Även om du skulle montera flera limmade lager av Golvgips (hårdare än vanlig gips), så har du en väldigt stor Resonanslåda i bjälklaget.
…som både kan transportera ljud och förstärka frekvenser både i övriga huset och i ditt Biorum.
Även om du skulle montera flera limmade lager av Golvgips (hårdare än vanlig gips), så har du en väldigt stor Resonanslåda i bjälklaget.
…som både kan transportera ljud och förstärka frekvenser både i övriga huset och i ditt Biorum.