tommib
Ja, det går. Som sagt, kolla på CSL MiniAir. Det är troligen den enklaste lösningen för er för att få det du vill.

Här är ett ställe där det kan köpas: https://www.eldirekt.se/hem-bygg/larm-sakerhet/neo-larm/miniair-radiokommunikator

Det finns billigare också, men jag är lite osäker på det företaget: https://lasshop.se/produkt/larmsandare-miniair-app-1-ar/

Integration med Doorman har jag ingen aning om men jag skulle själv aldrig installera den typen av lås eller integrera det med larmet. Det eliminerar ett lager skydd om larmet kan styra låset (och vice versa, vilket är anledningen till att man inte har larmförbikopplare i låscylindern).

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, det går. Som sagt, kolla på CSL MiniAir. Det är troligen den enklaste lösningen för er för att få det du vill.

Här är ett ställe där det kan köpas: [länk]

Det finns billigare också, men jag är lite osäker på det företaget: [länk]

Integration med Doorman har jag ingen aning om men jag skulle själv aldrig installera den typen av lås eller integrera det med larmet. Det eliminerar ett lager skydd om larmet kan styra låset (och vice versa, vilket är anledningen till att man inte har larmförbikopplare i låscylindern).
den där CSL-prylen låter intressant. Nu kör jag Neo men jag antar att den fungerar till det också. Kopplas den in på Corbus? Mitt problem är att jag endast har ethernet-larmsändare och DSC app är så dålig. Är du nöjd med den? Vad kostar abonnemanget efter första året som verkar vara prepaid?

tommib
Nej, jag har inte den. Jag har just nu en EnvisaLink 4 som jag håller på och leker med. Larmet används endast lokalt för tillfället.

Miniair kopplas in på telefonlinjen, den avkodar SIA. Tillkoppling och status sköts via en zoningång och en pgm.

tommib
Har för övrigt läst om DSC Neo att de är extremt restriktiva med licenser till Corbus. Det är en av de stora nackdelarna med DSC, det är hopplöst att få till bra integrationslösningar som inte kostar skjortan. Jag fattar att man inte vill licensiera sin krypterade buss till vem som helst men man borde då erbjuda ett nätverksgränssnitt som default på huvudkortet. Det är ändå 2019. De som inte vill ansluta där slipper.

Hade jag installerat larm idag hade jag nog satsat på Siemens SPC. Tyvärr har de erbarmligt fula manöverpaneler. Till och med DSCs gamla nittiotalspaneler är bättre.

Ajax då? Är det en helt annan division?

tommib
Ajax är väl trådlöst, så ja.

Jag betraktar i stort sett trådlösa larm som leksaker.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ajax då? Är det en helt annan division?
Ajax är användarvänligt oh bra men trådlöst. Vill man ha trådat är det inget alternativ.

tommib tommib skrev:
Har för övrigt läst om DSC Neo att de är extremt restriktiva med licenser till Corbus. Det är en av de stora nackdelarna med DSC, det är hopplöst att få till bra integrationslösningar som inte kostar skjortan. Jag fattar att man inte vill licensiera sin krypterade buss till vem som helst men man borde då erbjuda ett nätverksgränssnitt som default på huvudkortet. Det är ändå 2019. De som inte vill ansluta där slipper.

Hade jag installerat larm idag hade jag nog satsat på Siemens SPC. Tyvärr har de erbarmligt fula manöverpaneler. Till och med DSCs gamla nittiotalspaneler är bättre.
Ja, valde mellan Neo och SPC vid senaste husrenoveringen. Men valde Neo av samma skäl som du säger, manöverpanelen!

RilleRock
tommib tommib skrev:

Här är ett ställe där det kan köpas: [länk]

Det finns billigare också, men jag är lite osäker på det företaget: [länk]

Okej..
Men om jag nu själv inte är så jäkla flink på den här typen av elektronik, vilken typ av ”hantverkare”/tekniker kan hjälpa mig med det, vidareutveckla med miniair?? Elektrikern som satte in larmet? Nåt datasnille?

tommib
Larmfirma eller elfirma i första hand.

Den där MiniAiren ser dock väldigt enkel ut. Det är typ sex sladdar som ska sättas in i skruvterminaler och lite programmering i panelen.

Har ni larmet kopplat till fast telefoni idag?

tommib tommib skrev:
Larmfirma eller elfirma i första hand.

Den där MiniAiren ser dock väldigt enkel ut. Det är typ sex sladdar som ska sättas in i skruvterminaler och lite programmering i panelen.

Har ni larmet kopplat till fast telefoni idag?
Vet faktiskt inte hur det är kopplat, men vi har ingen fast telefoni så det tvivlar jag på..

OM det är en Neo(blått ljus i MAP) du har så går det utmärkt att få både SMS och app med push. Funkar tom riktigt bra, har satt upp såna lösningar åt ett par privatkunder. Är det en Powerseries(Grönt ljus i MAP) så är miniAir ett bra förslag.

Med tanke på att ditt hus är byggt 2013 så har du troligtvis en äldre DSC, antingen miniAir alternativt uppgradera till Neo.

Går troligtvis att hämta hem anläggningen med dator och kabel till huvudkortet så får man loss installatörskoden med.

J Johan456 skrev:
Ajax är användarvänligt oh bra men trådlöst. Vill man ha trådat är det inget alternativ.
Att koppla trådade sensorer till Ajax är inte ett problem alls. Jag har själv Ajax med trådade sensorer. Rubbet, magnetkontakter, rörelsedetektorer, brandlarm, fönsterkross, fukt. Kamera knappsats är de enda som inte kan trådas in. Men det finns en bra app, så knappsats är inte ett måste.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.