Kan någon hjälpa mig med hur jag ska välja hemlarm till vår villa?
Byggde nytt hus 2013, elfirman tyckte det var jättebra att installera ett eget friköpt larmsystem, vi reflekterade inte så mycket över det utan köpte det..
Men nu (vi har kollat på möjligheter länge, men fört det framför oss) när vi ska koppla upp larmet så verkar vår utrustning totalt värdelös.. Givetvis är det inga problem att hitta någon som vill koppla upp larm i vårt hus, men de vill ju byta ut all utrustning till sitt eget såklart.. Känns inte så lockande att lägga pengar på ett larm till..

Vad finns det för möjligheter om vi vill använda vår befintliga utrustning? Det är inte tvunget att det ska vara något abonnemang eller så utan det viktigaste för oss är att vi ska kunna styra det från mobilen, sätta på/stänga av, få pusch-notis om larmet går etc. Som det är nu så går larmet men vi har ingen aning om det, möjligen om grannarna är hemma och kontaktar oss..

Hjälp!

tommib
Vad har ni för utrustning då?

tommib tommib skrev:
Vad har ni för utrustning då?
Ja du, vi har ett DSC trådbundet, men med lite googlande nyss så måste jag kolla vilken version vi har, återkommer.. :-)

Vi har en Point från minut.com i vårt sommarhus. 1500kr i inköp, inget abonnemang behövs.

Det vore förstås ingen direkt lösning för ert system men den känner av andra larm och ger en notis i telefonen, så det skulle nog uppfylla det du efterfrågar (jag har testat och den notifierar när t.ex. brandlarmet går).

På ljudkurvan ser man tydligt när någon kommer in i huset. Den mäter också temperatur, tryck och luftfuktighet och notifierar om valda gränsvärden överskrids.

Vår tanke är att vi kan ringa grannen för att be dem kolla till huset om larmet går. Det är för långt för någon central att agera vid larm i vårt fall.

• Gilla
Lidd
  • Laddar…
R
K keynes skrev:
Vår tanke är att vi kan ringa grannen för att be dem kolla till huset om larmet går. Det är för långt för någon central att agera vid larm i vårt fall.
Detta är något jag hör ibland och jag undrar alltid om man tänkt igenom den idén helt och hållet. Om larmet går tycker jag det låter som en dålig idé att skicka in en lekman för att reda ut vad som hänt.

Är det dessutom grannen så finns det rätt stor chans att de hinner dit innan eventuell inbrottstjuv hunnit ut. Den situationen skulle i.a.f. inte jag vilja sätta en bekant i.

Bara en tanke.

tommib
DSC är ett utmärkt stabilt larm i alla dess versioner. Däremot saknar det de saker du tar upp, dvs app för på/av och pushnotis vid larm.

Det finns dock flera sätt att lösa det. Ett är en MiniAir som ansluts till telefonlinjen på larmet samt till en PGM-utgång och en sektion. Det ska ge den funktionaliteten som du önskar

https://www.eldirekt.se/hem-bygg/larm-sakerhet/larm-hybrida/miniair-radiokommunikator

En annan variant är en B3G-220. Jag har sämre koll på den men du får SMS vid larm och kan styra larmet med SMS eller samtal

https://www.eldirekt.se/hem-bygg/larm-sakerhet/larm-hybrida/communicator-b3g-220

En tredje variant är att bygga något eget med en IT-100 eller EVL-4 men det kräver mer av dig i form av programmering osv.

Om du har ett DSC Neo tror jag att det finns fler varianter på detta men jag vet inte. Själv har jag ett PC1864.

R RoAd skrev:
Detta är något jag hör ibland och jag undrar alltid om man tänkt igenom den idén helt och hållet. Om larmet går tycker jag det låter som en dålig idé att skicka in en lekman för att reda ut vad som hänt.

Är det dessutom grannen så finns det rätt stor chans att de hinner dit innan eventuell inbrottstjuv hunnit ut. Den situationen skulle i.a.f. inte jag vilja sätta en bekant i.

Bara en tanke.
Nja när jag säger "kolla till huset" menar jag såklart inte att be honom gå in och agera ninja mot inbrottstjuvar. Snarare kolla om det står någon bil utanför och värdera om man ska ringa polisen. Poängen är i alla fall att man får en notis i telefonen och kan agera därefter. Min plan är att koppla upp belysning och ljud till internet men har inte det helt på plats ännu.

R
Ok, den idén köper jag. Har dock hört "ninjaidén" också ett par gånger ;)

RilleRock
C Cizzan16 skrev:
Kan någon hjälpa mig med hur jag ska välja hemlarm till vår villa?
Byggde nytt hus 2013, elfirman tyckte det var jättebra att installera ett eget friköpt larmsystem, vi reflekterade inte så mycket över det utan köpte det..
Men nu (vi har kollat på möjligheter länge, men fört det framför oss) när vi ska koppla upp larmet så verkar vår utrustning totalt värdelös.. Givetvis är det inga problem att hitta någon som vill koppla upp larm i vårt hus, men de vill ju byta ut all utrustning till sitt eget såklart.. Känns inte så lockande att lägga pengar på ett larm till..

Vad finns det för möjligheter om vi vill använda vår befintliga utrustning? Det är inte tvunget att det ska vara något abonnemang eller så utan det viktigaste för oss är att vi ska kunna styra det från mobilen, sätta på/stänga av, få pusch-notis om larmet går etc. Som det är nu så går larmet men vi har ingen aning om det, möjligen om grannarna är hemma och kontaktar oss..

Hjälp!
Ni kan vara glada att elfirman tänkte till och installerade ett friköpt trådbundet larm till er.
Som @tommib skriver är DSC ett riktigt bra och stabilt larm.
Inte det nyaste med de senaste funktionerna men kan får till det som behövs.

Köp till som Tommib skriver, en Envisalink och anslut med ethernetkabel. Sen kan ni få diverse notiser mm.

tommib
Jag måste faktiskt avråda från Envisalink i nuläget. Köpte nämligen en själv för några veckor sedan för att jag tänkte testa hur det fungerar och för att jag inte har tid att göra en egen lösning med en IT-100 (som jag också har).

Själva prylen fungerar väl ok men gränssnittet är ytterst primitivt, mycket sämre än jag väntade mig. Företaget svarar inte heller varken på mail eller försök att skapa ett konto hos dem vilket är ett krav för att kunna använda appen och få tillgång till pushnotiser mm. Integration med OpenHab är sådär, har dock inte utforskat det jättemycket än.

Skulle jag rekommendera något i dagsläget för TS så skulle det nog vara en MiniAir. Den är en mycket enklare produkt som inte kräver alls lika mycket av den som installerar den.

Själva larmet är som sagt bra, det är synd bara att gränssnittet är så primitivt för extern åtkomst.

tommib tommib skrev:
DSC är ett utmärkt stabilt larm i alla dess versioner. Däremot saknar det de saker du tar upp, dvs app för på/av och pushnotis vid larm.

Det finns dock flera sätt att lösa det. Ett är en MiniAir som ansluts till telefonlinjen på larmet samt till en PGM-utgång och en sektion. Det ska ge den funktionaliteten som du önskar

[länk]

En annan variant är en B3G-220. Jag har sämre koll på den men du får SMS vid larm och kan styra larmet med SMS eller samtal

[länk]

En tredje variant är att bygga något eget med en IT-100 eller EVL-4 men det kräver mer av dig i form av programmering osv.

Om du har ett DSC Neo tror jag att det finns fler varianter på detta men jag vet inte. Själv har jag ett PC1864.

Jag har också ett PC1864.. Men fattar ingenting

C Cizzan16 skrev:
Jag har också ett PC1864.. Men fattar ingenting
Vad är det du inte fattar, vad behöver du hjälp med?

tommib
Har du fått installatörskoden till larmet? Det är väldigt viktigt för att du ska kunna programmera själv eller lämna över till en annan firma.

Som Johan456 säger ovan, vad behöver du hjälp med? Du måste vara tydligare. Vad är förutsättningarna idag? Är larmet driftsatt/igång eller sitter det bara där?

tommib tommib skrev:
Har du fått installatörskoden till larmet? Det är väldigt viktigt för att du ska kunna programmera själv eller lämna över till en annan firma.

Som Johan456 säger ovan, vad behöver du hjälp med? Du måste vara tydligare. Vad är förutsättningarna idag? Är larmet driftsatt/igång eller sitter det bara där?
Larmet fungerar, används varje dag... Men det jag skulle vilja ha ut av ett larm är:
Att via mobilen kunna
- se om det är av/på
- kunna larma av/på
- få reda på om larmet går igång och av vilken anledning etc.
Har idag ett Yale Doorman, men det gick inte att sammankoppla med larmet tydligen..

Finns det någon möjlighet att få detta med det larmpaket vi har..??
Måste kolla det med installatörskoden, om den finns bland de andra koderna..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.