11 903 läst ·
38 svar
12k läst
38 svar
Hemlarm/övervakning för 15-20k
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg
Precis så! Det finns fyra ingångar på RGBW-pucken och fyra utgångar från SPC4320. Hade från början tänkt att jag skulle kunna få mer än fyra kombinationer från den, alltså 1000, 1100, 1110, 1111 osv där "1" betyder på och "0" betyder av. Tyvärr skickar pucken inte alla ingångarnas info exakt samtidigt så det funkade inte. Så nu har jag fyra olika saker pucken kan styra på HC2an.DMOL skrev:
Som svar så att bryta strömmen på en Wallplug är det absolut enklaste den kan göra! Den kan också trigga "scener" där tex alla lampor på övervåningen släcks osv
Tjena alla som läser här. Jag har änsålänge beställt/köpt följande:
Fibaro home center lite
Fibaro brandvarnare 3st
Fibaro rörelsevakt 2st
Fibaro magnetkontakt
Fibaro vattenläckage sensor
Fibaro wallplug
Sensative strips magnetkontakt 13st
Foscam FI9821P 2st
Everspring Siren
Ca pris 15 000
Nu ser jag fram emot att få hem allt, sen krävs det nog ett antal kvällar innan allt fungerar som jag vill 😊
Fibaro home center lite
Fibaro brandvarnare 3st
Fibaro rörelsevakt 2st
Fibaro magnetkontakt
Fibaro wallplug
Foscam FI9821P 2st
Everspring Siren
Ca pris 15 000
Nu ser jag fram emot att få hem allt, sen krävs det nog ett antal kvällar innan allt fungerar som jag vill 😊
Redigerat:
Jag sprang på den här produkten när jag googlade Z-Wave och larm: Honeywell Lynx Touch 7000 http://www.security.honeywell.com/h...s/control-panel/wireless-burglary/752468.html
Finns kanske fler liknande produkter?
Är också själv intresserad i ett system likt ditt där Z-wave-enheterna används ihop med larmet. Monterar ju hellre strips istället för magnetkontakter....
Finns kanske fler liknande produkter?
Är också själv intresserad i ett system likt ditt där Z-wave-enheterna används ihop med larmet. Monterar ju hellre strips istället för magnetkontakter....
Den ser snygg ut, men ser ganska dyr ut. Ska den fungera som en avstängning av larmet? Kanske inte så säkert då tjuven själv kan stänga av det.Mainstream skrev:
Ska man bara ha en touch skärm så kan du sätta upp en billig surfplatta typ https://www.netonnet.se/art/dator/surfplatta/surfplatta/lenovo-tab-2-a7-30/216506.8950/
Eller jag tänker fel?
Jag kommer till en början att bara styra via mobilen. Ska man sedan släppa in andra som bara har nyckel, typ svärföräldrarna, så är det kanske smart med någon keypad typ Zipato rfid keypad https://www.m.nu/rfid-zwave-keypad-zipato-p-1606.html
Förstår att du gärna vill ha strips eftersom de lätt kan installeras helt "osynligt". Men blir det inte orimligt dyrt? Det går ju inte byta batterier i dem. Så din investering på 6500:- för 13 stripes måste ju förnyas om 5 - 10 år när battterierna tagit slut.Husägaren87 skrev:Tjena alla som läser här. Jag har änsålänge beställt/köpt följande:
Fibaro home center lite
Fibaro brandvarnare 3st
Fibaro rörelsevakt 2st
Fibaro magnetkontakt
Fibaro wallplug
Foscam FI9821P 2st
Everspring Siren
Ca pris 15 000
Det stämmer, inte nog med att dom är 30-50kr dyrare/styck så måste dom köpas om igen, när nu batterierna är slut. Om du räknar att dom håller i 8 år så kostar varje magnet ca 5kr/månad dvs i mitt hus 65kr/månad. Det är en kostnad jag väljer att ta i detta läget då jag tycker att det estetiskt är mycket snyggare med osynlig installation än synliga magnetkontakter på alla fönster och dörrar 😊gol skrev:
Å andra sidan, vem vet hur det ser ut om 8-10 år på marknaden, jag kanske byter ut de tidigare och det hade nog hänt även med de traditionella magnetkontakterna. Tekniken går ju jäkligt snabbt framåt.
Så kan man iofs säga om mycket, en ny dator för 15 000 som håller i 10 år kostar dig 125kr/månad. Och 10 år för en dator är nog i längsta laget 😜
Redigerat:
Och jag tackar för det, men ser mig ändå som en kostnadsmedveten konsument 😊gol skrev:
Räknar du på att ett cr2 batteri kostar 20kr (2st för 39kr på pricerunner) som behöver bytas varje år plus inköp och livslängd på 8år (jämför med Strips) så landar det på 7kr/månad mot Strips 5kr.
Och ja, ingreppet blir större och tvivlar på att den hade gått in i alla mina karmar runt mina fönster..
Som jag förstår det är den ett "riktigt" larm med skydd för åverkan etc. Poängen är att den har en Z-wave-integration så ens övriga enheter kan läsas av larmet. Men jag är inte säker på hur det fungerar, är själv i uppstartsfasen och letar information!Husägaren87 skrev:Den ser snygg ut, men ser ganska dyr ut. Ska den fungera som en avstängning av larmet? Kanske inte så säkert då tjuven själv kan stänga av det.
Ska man bara ha en touch skärm så kan du sätta upp en billig surfplatta typ [länk]
Eller jag tänker fel?
Jag kommer till en början att bara styra via mobilen. Ska man sedan släppa in andra som bara har nyckel, typ svärföräldrarna, så är det kanske smart med någon keypad typ Zipato rfid keypad [länk]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden