3 030 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Hemgjort limträ
Läste om en medlem som gjorde egna limträbalkar och blev inspirerad. Någon som vet om impregnerat trä är svårare att limma? Och vilket lim man ska ha? Det ska bli bärlinor till en friggebod.
Problemet med tryckimpregnerat är att det ofta är väldigt fuktigt, så det behöver torka först.
Ett vattentålig lim som Bostik 800 är nog lämpligt detta är också bra på att ta upp ojämnheter eftersom det expanderar lite.
Varför tryckimpregnerat? Ska det vara i marken?
Ett vattentålig lim som Bostik 800 är nog lämpligt detta är också bra på att ta upp ojämnheter eftersom det expanderar lite.
Varför tryckimpregnerat? Ska det vara i marken?
Kan nog hända att virket är fuktigt, efter vad jag sett så förvarar byggfirmorna sånt utomhus.
På platsen där friggeboden ska stå är det en spricka i berget och där blir vatten stående. Hjälper inte att det är tätt mot ytvatten för vattnet kommer via sprickor. Kommer att ha en pump i botten som tar det mesta (tips från en släkting som byggde på en åker nära Hjälmaren och hade fukt under huset, han grävde en grop och ställde ner en pump).
Limmet: köpte en variant från Casco som har samma egenskaper som Bostik-limmet du nämnde. Virket har jag inte köpt än.
På platsen där friggeboden ska stå är det en spricka i berget och där blir vatten stående. Hjälper inte att det är tätt mot ytvatten för vattnet kommer via sprickor. Kommer att ha en pump i botten som tar det mesta (tips från en släkting som byggde på en åker nära Hjälmaren och hade fukt under huset, han grävde en grop och ställde ner en pump).
Limmet: köpte en variant från Casco som har samma egenskaper som Bostik-limmet du nämnde. Virket har jag inte köpt än.
Vad är det för spännvider det handlar om? Det låter konstigt att du skulle behöva limträ till en friggebod?
Tryckimpregnerat är precis vad det låter som, virke som har blivit lagt i en tryckkammare och fyllt med impregneringsvätska. Köper du virke i år räkna med att det är torrt till nästa år. Det borde fungera med någon form av polyuretanlim. Det behöver dessutom ett litet tillskott av fukt för att härda. Men jag hade inte räknat med att få samma hållfasthet som en riktig limträbalk.
Tryckimpregnerat är precis vad det låter som, virke som har blivit lagt i en tryckkammare och fyllt med impregneringsvätska. Köper du virke i år räkna med att det är torrt till nästa år. Det borde fungera med någon form av polyuretanlim. Det behöver dessutom ett litet tillskott av fukt för att härda. Men jag hade inte räknat med att få samma hållfasthet som en riktig limträbalk.
Firman som gjort byggsatsen till boden föreslår (eller föreslog, för de har konkat) 100x100 mm tryckt virke, 4800 mm långt med fem plintar = 1200 mm spann. Nåt sånt fick jag inte tag på när jag surfade runt hos byggfirmorna, och nu är tanken att köpa trallbräder 22x95 mm, fem stycken på varann = 110x95.
(Två av "plintarna", de yttersta, är inte plintar utan betongmur med finjablock ovanpå. Men det ändrar ju inte spännvidden.)
Nån kanske tycker att jag tar till i överkant, jag vet inte. När vi amatörer bygger och inte kan räkna blir det ofta för mycket. Och nån gång alldeles för lite.
För att göra en kort historia längre: friggeboden är början till ett tillbygge på sommarstugan, det avgjorde placeringen. Jag ställer friggeboden en meter från befintlig stuga och fyller mellanrummet med garderober. Så får jag ett sovrum som är ljudisolerat från resten av stugan. Vi har lite olika morronrutiner i familjen...
(Två av "plintarna", de yttersta, är inte plintar utan betongmur med finjablock ovanpå. Men det ändrar ju inte spännvidden.)
Nån kanske tycker att jag tar till i överkant, jag vet inte. När vi amatörer bygger och inte kan räkna blir det ofta för mycket. Och nån gång alldeles för lite.
För att göra en kort historia längre: friggeboden är början till ett tillbygge på sommarstugan, det avgjorde placeringen. Jag ställer friggeboden en meter från befintlig stuga och fyller mellanrummet med garderober. Så får jag ett sovrum som är ljudisolerat från resten av stugan. Vi har lite olika morronrutiner i familjen...
N NoOne2k skrev:
Jag undrar vidare:
Nu har jag fått invändningar och informationer.
1. Det tar ett år att torka impregnerat trä.
2. Det borde funka med någon form av polyuretanlim.
3. Det behöver fukt för att härda.
"Det borde funka" om ett år?
I så fall är jag på fel spår. Det här ska vara klart igår.
Nu har jag fått invändningar och informationer.
1. Det tar ett år att torka impregnerat trä.
2. Det borde funka med någon form av polyuretanlim.
3. Det behöver fukt för att härda.
"Det borde funka" om ett år?
I så fall är jag på fel spår. Det här ska vara klart igår.
Jag tycker du är inne på fel spår. På svenskt Trä finns det bra guider för dimensionering, tyvärr har jag inte möjlighet att ta fram dem till dig just nu, men surfa in på www.svenskttra.se/ så finns det bra dimensioneringsguider där.L Lasse Morin skrev:
Men för att ta den korta versionen så beräknas böjmotståndet som bxh^3.
100x100^3= 100 000 000mm^3. 45x145^3=137 188 125mm^3. Vill man istället hålla nere byggnadshöjden kan man gå ner till att skruva ihop 2st 45x120 som ger ett böjmotstånd på 155 520 000mm^3
Tack, NoOne2k!
Bra, vi är överens om spåret. Jag skruvar ihop två 45 mm (x det som byggfirman har). De ska stå på högkant, eller hur?
Om ingen protesterar blir det tryckimpregnerat. Är det nån idé att lägga lim emellan, på nyköpt tryckt?
Svenskt Trä - jag var inne där för en annan dimensioneringsfråga nyligen. Man ska nog vara åtminstone halv ingenjör för att hantera deras tabeller (den gången valde jag 45x220, det häftigaste som fanns).
Men strunt i mina problem med tabellerna, dina förslag räcker!
Bra, vi är överens om spåret. Jag skruvar ihop två 45 mm (x det som byggfirman har). De ska stå på högkant, eller hur?
Om ingen protesterar blir det tryckimpregnerat. Är det nån idé att lägga lim emellan, på nyköpt tryckt?
Svenskt Trä - jag var inne där för en annan dimensioneringsfråga nyligen. Man ska nog vara åtminstone halv ingenjör för att hantera deras tabeller (den gången valde jag 45x220, det häftigaste som fanns).
Men strunt i mina problem med tabellerna, dina förslag räcker!
Jag hamnade långt från utgångspunkten. Nu blir det dubbla 45x145 (med polyuretanlim emellan, kan knappast skada).
Bygget bli högre än på ritningen...
Bygget bli högre än på ritningen...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken limträberäkning är att lita på? Olika resultat på olika sidor.
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan jag måla en limträbalk inohus med grundfärg för trä utomhus?
Färg, Måla & Tapetsera -
Rak trappa i limträ
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur mycket sprickor i impregnerad limträpelare blir det med tiden?
Altan & Uteplats -
Hur fräsa dekoration i limträstolpe?
Byggnadsvård