Läst en del i trådar och hoppas få lite tankar och feedback på mina försök att bygga min första trappa.
Förutsättningar:
Rak trappa till ett entresolplan
Ena vangstycke mot vägg för infästning
Lutning ca 40 grader
Vid mindre vinkel (mindre än 40 grader) riskerar man slå i huvudet efter några steg. Bild visar bara mått och grovt inritad trappa.
Tankar kring material:
Vangstycke: 42x270 mm limträ
Steg: 42x270 mm limträ
Tanken är att fräsa in stegen i vangstycke, skruva+lim. Oerfaren fräsare, men tänker mall i osb/mdf, testfräsa. Skruva fast mall inför varje fräsning. Trappa i grovutrymme, så estetik inte prio även om det är trevligt om det kan se snyggt ut.
Fräsdjup? 15 mm för lite?
Steghöjd: ca 18 cm
Svårt att hitta bra material till trappsteg, vill inte spånta/foga - därav val av 42x270. Är stegen för grova/tjocka? Stegdjup ok?
Limträ till vangstycke för att minimera vridning. Billigare med 45x220 regel men tänker 270 ger mer möjlighet för infästning? Dessutom lättare med bara ett material att plocka hem.
Förutsättningar:
Lutning ca 40 grader
Vid mindre vinkel (mindre än 40 grader) riskerar man slå i huvudet efter några steg. Bild visar bara mått och grovt inritad trappa.
Tankar kring material:
Tanken är att fräsa in stegen i vangstycke, skruva+lim. Oerfaren fräsare, men tänker mall i osb/mdf, testfräsa. Skruva fast mall inför varje fräsning. Trappa i grovutrymme, så estetik inte prio även om det är trevligt om det kan se snyggt ut.
Svårt att hitta bra material till trappsteg, vill inte spånta/foga - därav val av 42x270. Är stegen för grova/tjocka? Stegdjup ok?
Limträ till vangstycke för att minimera vridning. Billigare med 45x220 regel men tänker 270 ger mer möjlighet för infästning? Dessutom lättare med bara ett material att plocka hem.
Produkter som diskuteras: "mdf Skruva"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
108 kr inkl moms
Läs mer
Novissnickare skrev:
Läst en del i trådar och hoppas få lite tankar och feedback på mina försök att bygga min första trappa.
Förutsättningar:
Lutning ca 40 grader
Tankar kring material:
Klar
Allvetare
· västkusten
· 125 inlägg
Snyggt jobbat! Den ser enkelt bra ut. Jag skall kanske ge mig på ett liknande projekt, så jag har många frågorNovissnickare skrev:
Den behöver kanske någon list som förhindrar att små barn kryper igenom eller fastnar med huvudet, det finns ett maxmått på tillåten öppning i trappor.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...s-byggregler/sakerhet-vid-anvandning/Trappor/
Ja, följde planen med att fräsa ut spår, limma och skruva.lyckograbben skrev:
Snyggt jobbat! Den ser enkelt bra ut. Jag skall kanske ge mig på ett liknande projekt, så jag har många frågorFöljde du din plan enligt första inlägget? Några tips nu efter du byggt? Är den stadig utan knarr?
Den behöver kanske någon list som förhindrar att små barn kryper igenom eller fastnar med huvudet, det finns ett maxmått på tillåten öppning i trappor.
[länk]
Lärdomar:
Svårt att få till bra lutning, steghöjd och stegdjup. La mycket tid på att testa lutning med snöre och vinkelmått. Fick kompromissa och göra en avsats längs upp för att få ner lutningsvinkel till slutlig 37,5 grader. Underskatta inte detta moment!
Lägg tid på att göra en bra mall i stadigt material. Använde själv en tjock plastskiva (ca 4mm tjock). Övade på spillbitar innan. Fixera helst med att skruva fast mall vid varje urfräsning. Jag skruvade i det föregående spåret som sedan döljs av steget ju (undantag det första steget). Stärkte upp med tving ibland men ofta i vägen för överhandsfräsen.
Klurigt att ”spegelvända” det diagonala mönstret till andra vangstycke. Slog i små korta stift på det utritade mönstret, lyfte över andra vangstycke och knackade ner och ”kopierade” mönster. Fyllde i med blyerts. Kanske gick jag över ån efter vatten?
Fräste ca 12 mm djupa spår, räckte, men bygger på att du håller samma avstånd hela vägen och att vangstycke inte buktar ut på mitten.
Valde att montera på plats: skruvade första vangstycke i väggen, måttade in motsatt sida med hjälp av två steg. Ursprungsplan att montera allt på mark, skruva stegen från sidor övergavs pga trappans totala vikt.
Limmade i spåren, knackade in resp steg och skråskruvade i stegets bakkant, verkar än så länge vara i princip helt knarrfri- ta i trä…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden