Är det görbart för en amatör och vilka verktyg behöver jag i så fall för att fräsa in ett sånt här mönster i en limträstolpe..? Kanske 0,5 cm djupt och stolpen är 140 cm bred.

Limträstolpe med vertikalt fräst linjemönster, monterad vid fönster mot röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej

För en amatör är allt görbart. Det är ju först när en blir expert som en inser sina begränsningar.

Hur som så är det väl fullt möjligt att göra några raka spår med en överhandsfräs. Ta bara och öva på lämpligt virke några gånger innan du ger dig på limträstolparna.
 
  • Gilla
  • Haha
Tjrex och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker du kan använda två snabbvinklar som du sätter fast med tvingar (två per snabbvinkel) i stolpen som stopp för uppe/nere så att du inte kör för långt. Du kan ersätta en snabbvinkel med en helt rak träbit annars. Sen anhåll till fräsen vilket brukar ingå i de flesta. Och så bättre att köra flera gånger lite djup i taget än allt på en gång. Första djupen kör du på känsla och sista djupet med stoppet på fräsen.
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

För en amatör är allt görbart. Det är ju först när en blir expert som en inser sina begränsningar.

Hur som så är det väl fullt möjligt att göra några raka spår med en överhandsfräs. Ta bara och öva på lämpligt virke några gånger innan du ger dig på limträstolparna.
S Svante Svenson skrev:
Jag tycker du kan använda två snabbvinklar som du sätter fast med tvingar (två per snabbvinkel) i stolpen som stopp för uppe/nere så att du inte kör för långt. Du kan ersätta en snabbvinkel med en helt rak träbit annars. Sen anhåll till fräsen vilket brukar ingå i de flesta. Och så bättre att köra flera gånger lite djup i taget än allt på en gång. Första djupen kör du på känsla och sista djupet med stoppet på fräsen.
Tack båda för tipsen, låter ju kul att det kan vara görbart. :D Om jag skulle investera i utrustning för att kunna göra detta snyggt, vad behöver jag (har ingen överhandsfräs idag)? Jag tänker att spåren kanske kan vara ca 10 mm breda och 3-4 mm djupa eller så.

En överhandsfräs? Tips på en lagom modell?
Vad behöver jag för "stål" till den för att kunna göra dessa spår?
 
Du behöver en fräs med sänkbas, inte en enbart gjord för kantfräsning. Jag kan inte tipsa om någon specifik modell då de jag har har utgått.
Beroende på hur du vill ha botten i spåren behöver du antingen en notfräs om det ska vara helt rakt i botten, eller hålkälsfräs om du vill ha runt i botten. Frässtålet ska ha det mått du vill ha i bredd på spåren. Rekommenderar rätt bra frässtål även om du har en budgetmaskin, bra är tex CMT, Cobolt. Finns en hel del trådar om det. Finns också en youtubekanal för Byggahus vill jag minnas där det finns en bra frässkola. Kolla på den!
 
S Svante Svenson skrev:
Du behöver en fräs med sänkbas, inte en enbart gjord för kantfräsning. Jag kan inte tipsa om någon specifik modell då de jag har har utgått.
Beroende på hur du vill ha botten i spåren behöver du antingen en notfräs om det ska vara helt rakt i botten, eller hålkälsfräs om du vill ha runt i botten. Frässtålet ska ha det mått du vill ha i bredd på spåren. Rekommenderar rätt bra frässtål även om du har en budgetmaskin, bra är tex CMT, Cobolt. Finns en hel del trådar om det. Finns också en youtubekanal för Byggahus vill jag minnas där det finns en bra frässkola. Kolla på den!
Att den har sänkbas låter viktigt och det vore nog snyggt om spåret var lite rundat i botten. :)

Har t.ex. denna denna det jag behöver (just ordet sänkbas hittar jag inte i beskrivningen)?
https://www.clasohlson.com/se/Bosch-POF-1200-AE-handöverfräs,-1200-W/p/40-7852
 
Redigerat:
Jag hade gjort det där för hand med ett halvcirkelrundat stämjärn (som säkert har något mer professionellt namn)
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Att den har sänkbas låter viktigt och det vore nog snyggt om spåret var lite rundat i botten. :)

Har t.ex. denna denna det jag behöver (just ordet sänkbas hittar jag inte i beskrivningen)?
[länk]
Japp.
 
Med en vanlig överhandsfräs, är ju detta bland det enklaste man kan göra. Om du nu ändå måste köpa en fräs, så är det ju lika bra att köpa en sänkbar, då inte priset skiljer så mycket. Det går ju annars att borra ett hål, där man startar. Men annars köper du bara en enkel överhandsfräs från exempelvis Jula, eller Biltema. Där köper du även en ask med olika frässtål, där ett lämpligt för ändamålet ingår. Det brukar visas en liten skiss vid varje frässtål, som visar hur spåret blir. Ibland går det även att köpa lösa frässtål.
På vissa överhandsfräsar finns det möjlighet att ställa in avstånd, med en skena. På ungefär samma sätt som på en cirkelsåg. Annars så fäster du bara en brädbit på rätt avstånd från kanten på fräsen, så spåret hamnar på rätt ställe, och blir rakt. Brädbiten fäster du lämpligen med tvingar. Du kan även sätta brädbitar som stopp, vid början och slut av spåren, för att få det mer exakt. Sen ställer du bara in fräsdjupet, på fräsen, och sen är det bara att köra.
 
  • Gilla
Peter321 och 1 till
  • Laddar…
Det där gör man enkelt med en skölp.
 
E Eld skrev:
Det där gör man enkelt med en skölp.
Jag var tvungen att kolla upp vad det var för något men "man" är nog inte jag, åtminstone inte om jag kommer ihåg ungefär hur framgångsrik jag var med sådana där i träslöjden. 🙂
 
Här är förresten originalet som jag ska försöka efterlikna från två olika vinklar (det finns inte kvar längre).

Grangrenar framför ett fönster med vit spröjs och röd bakgrundsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött och vitt hus med gröna dörrar och dekorativ panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Eld skrev:
Det där gör man enkelt med en skölp.
Vad är orsaken att göra det med en skölp istället för en billig överhandsfräs?
Jag kan tänka mig att gammelfarfar för hundra år sedan hade varit eld och lågor om han hade haft tillgång till en sådan. 🙏
 
  • Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.