Hej
För en amatör är allt görbart. Det är ju först när en blir expert som en inser sina begränsningar.
Hur som så är det väl fullt möjligt att göra några raka spår med en överhandsfräs. Ta bara och öva på lämpligt virke några gånger innan du ger dig på limträstolparna.
För en amatör är allt görbart. Det är ju först när en blir expert som en inser sina begränsningar.
Hur som så är det väl fullt möjligt att göra några raka spår med en överhandsfräs. Ta bara och öva på lämpligt virke några gånger innan du ger dig på limträstolparna.
Jag tycker du kan använda två snabbvinklar som du sätter fast med tvingar (två per snabbvinkel) i stolpen som stopp för uppe/nere så att du inte kör för långt. Du kan ersätta en snabbvinkel med en helt rak träbit annars. Sen anhåll till fräsen vilket brukar ingå i de flesta. Och så bättre att köra flera gånger lite djup i taget än allt på en gång. Första djupen kör du på känsla och sista djupet med stoppet på fräsen.
Produkter som diskuteras: "snabbvinkel"
Snabbvinkel MRS Speed Square Hultafors
Mät och markera vinklar snabbt
199 kr inkl moms
Läs mer
Pjosk75 skrev:
Tack båda för tipsen, låter ju kul att det kan vara görbart.S Svante Svenson skrev:Jag tycker du kan använda två snabbvinklar som du sätter fast med tvingar (två per snabbvinkel) i stolpen som stopp för uppe/nere så att du inte kör för långt. Du kan ersätta en snabbvinkel med en helt rak träbit annars. Sen anhåll till fräsen vilket brukar ingå i de flesta. Och så bättre att köra flera gånger lite djup i taget än allt på en gång. Första djupen kör du på känsla och sista djupet med stoppet på fräsen.
En överhandsfräs? Tips på en lagom modell?
Vad behöver jag för "stål" till den för att kunna göra dessa spår?
Jag tror att valfri handöverfräs från Biltema/Jula/Clas Ohlson/Bauhaus/Lidl duger bra.
Sedan behöver du fräsar liknande denna om det räcker att spåren har raka kanter och slät botten.
https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/handoverfrasar/hardmetallfrassats-6-delar-2000020619
Sedan behöver du fräsar liknande denna om det räcker att spåren har raka kanter och slät botten.
https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/handoverfrasar/hardmetallfrassats-6-delar-2000020619
Du behöver en fräs med sänkbas, inte en enbart gjord för kantfräsning. Jag kan inte tipsa om någon specifik modell då de jag har har utgått.
Beroende på hur du vill ha botten i spåren behöver du antingen en notfräs om det ska vara helt rakt i botten, eller hålkälsfräs om du vill ha runt i botten. Frässtålet ska ha det mått du vill ha i bredd på spåren. Rekommenderar rätt bra frässtål även om du har en budgetmaskin, bra är tex CMT, Cobolt. Finns en hel del trådar om det. Finns också en youtubekanal för Byggahus vill jag minnas där det finns en bra frässkola. Kolla på den!
Beroende på hur du vill ha botten i spåren behöver du antingen en notfräs om det ska vara helt rakt i botten, eller hålkälsfräs om du vill ha runt i botten. Frässtålet ska ha det mått du vill ha i bredd på spåren. Rekommenderar rätt bra frässtål även om du har en budgetmaskin, bra är tex CMT, Cobolt. Finns en hel del trådar om det. Finns också en youtubekanal för Byggahus vill jag minnas där det finns en bra frässkola. Kolla på den!
Att den har sänkbas låter viktigt och det vore nog snyggt om spåret var lite rundat i botten.S Svante Svenson skrev:Du behöver en fräs med sänkbas, inte en enbart gjord för kantfräsning. Jag kan inte tipsa om någon specifik modell då de jag har har utgått.
Beroende på hur du vill ha botten i spåren behöver du antingen en notfräs om det ska vara helt rakt i botten, eller hålkälsfräs om du vill ha runt i botten. Frässtålet ska ha det mått du vill ha i bredd på spåren. Rekommenderar rätt bra frässtål även om du har en budgetmaskin, bra är tex CMT, Cobolt. Finns en hel del trådar om det. Finns också en youtubekanal för Byggahus vill jag minnas där det finns en bra frässkola. Kolla på den!
Har t.ex. denna denna det jag behöver (just ordet sänkbas hittar jag inte i beskrivningen)?
https://www.clasohlson.com/se/Bosch-POF-1200-AE-handöverfräs,-1200-W/p/40-7852
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Jag hade gjort det där för hand med ett halvcirkelrundat stämjärn (som säkert har något mer professionellt namn)
Med en vanlig överhandsfräs, är ju detta bland det enklaste man kan göra. Om du nu ändå måste köpa en fräs, så är det ju lika bra att köpa en sänkbar, då inte priset skiljer så mycket. Det går ju annars att borra ett hål, där man startar. Men annars köper du bara en enkel överhandsfräs från exempelvis Jula, eller Biltema. Där köper du även en ask med olika frässtål, där ett lämpligt för ändamålet ingår. Det brukar visas en liten skiss vid varje frässtål, som visar hur spåret blir. Ibland går det även att köpa lösa frässtål.
På vissa överhandsfräsar finns det möjlighet att ställa in avstånd, med en skena. På ungefär samma sätt som på en cirkelsåg. Annars så fäster du bara en brädbit på rätt avstånd från kanten på fräsen, så spåret hamnar på rätt ställe, och blir rakt. Brädbiten fäster du lämpligen med tvingar. Du kan även sätta brädbitar som stopp, vid början och slut av spåren, för att få det mer exakt. Sen ställer du bara in fräsdjupet, på fräsen, och sen är det bara att köra.
På vissa överhandsfräsar finns det möjlighet att ställa in avstånd, med en skena. På ungefär samma sätt som på en cirkelsåg. Annars så fäster du bara en brädbit på rätt avstånd från kanten på fräsen, så spåret hamnar på rätt ställe, och blir rakt. Brädbiten fäster du lämpligen med tvingar. Du kan även sätta brädbitar som stopp, vid början och slut av spåren, för att få det mer exakt. Sen ställer du bara in fräsdjupet, på fräsen, och sen är det bara att köra.
Du behöver en hålkälsfräs för att få till spåren med rund start/slut och botten.P Peter321 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.proffsmagasinet.se/mask...MI5uvlsIOtjgMVkheiAx28fzmlEAQYASABEgKJ5PD_BwE


