271 läst ·
13 svar
271 läst
13 svar
Hembatteri
Vill du ha gynna fler kinesiska företag?T tonymk2 skrev:
Jag skulle välja nåt som inte är kinesiskt.
Jag har homevolt/polarium, då det var det som fungerade med tibber när jag köpte. Har fungerat bra för mig, men det finns säkert andra som är bättre.
VARTAG gmogmo skrev:
VARTA tillverkar inte sina egna litiumjonceller för de stora energilagringssystemen (som VARTA.wall, pulse neo eller element).
Istället köper VARTA in cellerna från externa asiatiska tillverkare – främst från marknadsledande sydkoreanska och kinesiska cellproducenter som Samsung SDI och CATL.
Om du planerar att köpa eller redan äger ett solcellsbatteri från VARTA bör du känna till att VARTA AG nyligen har genomgått en ekonomisk rekonstruktion på grund av finansiella problem. Verksamheten löper vidare medan en långsiktig ägarstruktur tas fram. Detta kan i framtiden påverka hanteringen av garantier och mjukvaruuppdateringar
Sonnen
Battericellerna: Själva battericellerna inuti systemet – som bygger på den säkra litiumjärnfosfat-tekniken (LFP) – köps in från externa celltillverkare (historiskt bland annat Sony/Murata). Sonnen bygger sedan själva kretskorten, mjukvaran (BMS) och integrerar växelriktarna i sina egna fabriker.
Pixii
Pixii har valt att inte ha en egen kemisk fabrik för att producera battericeller. Istället fungerar det så här:
Tredjepartstillverkning:
Pixii köper in färdiga batterimoduler som uppfyller deras krav på standarder och säkerhet. Pixii specificerar att deras system är öppna och kompatibliga med en mängd olika batterimärken och teknologier (främst standardiserade 48V-moduler).
Polarium
Polarium köper in sina battericeller från externa, noga utvalda asiatiska och europeiska tillverkare.
Företaget har valt en strategi där de är så kallat "cellagnostiska". Det innebär att de inte är låsta till en specifik fabrik eller tillverkare, utan köper in de celler som har bäst prestanda, lägst pris och högst säkerhet för stunden.De celltillverkare som Polarium huvudsakligen använder eller har samarbetat med är:
EVE Energy: En mycket stor kinesisk tillverkare som är känd för sina högkvalitativa LFP-celler (Litiumjärnfosfat).
Samsung SDI: En sydkoreansk jätte som levererar både NMC- (Nickel-Mangan-Kobolt) och LFP-celler.
Northvolt: 😆 Det svenska batteribolaget som Polarium tidigt etablerade ett samarbete med för att kunna använda europeiskt producerade celler.
Fronius
Mörkar vem som tillverkar bsttericellerna, vilket tyder på att det är som vanligt, kinesiska.
Redigerat:
Är väl dumt att ens tänka tanken att den som tillverkar batterisystemet skulle tillverka sina egna battericeller om det inte handlar om system från redan etablerade tillverkare av battericeller. Det är en alldeles för komplex komponent för att tillverka in-house för en specifik tillämpning.D Dilato skrev:
Självklart, men vissa begriper ju inte detta...C cpalm skrev:
Jo det är det enligt dig.G gmogmo skrev:
G gmogmo skrev:
D Dilato skrev:
Här visar jag då att ingen av dom uppräknade företagen tillverkar det som är batteriets kärna, nämligen cellerna.G gmogmo skrev:
Du tycker det är ok att batteriernas kärna kommer från Kina så länge batterier bara monteras ihop någon annan stans, då är dom inte längre kinesiska?
Sedan kommer en helt bisarr konspirationsteori om att kinesiska företags batterier kan sänka elnätet (i sammarbete med ryssen🤔).
G gmogmo skrev:
Har jag möjlighet så föredrar jag sydkoreanska batterier framför kinesiska.D Dilato skrev:Jo det är det enligt dig.
Här visar jag då att ingen av dom uppräknade företagen tillverkar det som är batteriets kärna, nämligen cellerna.
Du tycker det är ok att batteriernas kärna kommer från Kina så länge batterier bara monteras ihop någon annan stans, då är dom inte längre kinesiska?
Sedan kommer en helt bisarr konspirationsteori om att kinesiska företags batterier kan sänka elnätet (i sammarbete med ryssen🤔).
Om det är bisarrt eller inte återstår att se.
Klicka här för att svara