Hej.
Kan någon rekommendera ett bra märke på hembatteri /solcellerbatteri.
Mvh Toni

T tonymk2 skrev:
Hej.
Kan någon rekommendera ett bra märke på hembatteri /solcellerbatteri.
Mvh Toni
Har du solceller idag? Vilken växelriktare har du i så fall?

Har solceller på 10kw och växelriktare Growatt som tydligen passar inte till bättre batterier. Alla instalatörer jag har pratat med säger att deras batterier är bäst:)

T tonymk2 skrev:
Har solceller på 10kw och växelriktare Growatt som tydligen passar inte till bättre batterier. Alla instalatörer jag har pratat med säger att deras batterier är bäst:)
Vill du ha gynna fler kinesiska företag?
Jag skulle välja nåt som inte är kinesiskt.

Jag har homevolt/polarium, då det var det som fungerade med tibber när jag köpte. Har fungerat bra för mig, men det finns säkert andra som är bättre.

G gmogmo skrev:
Finns det något batteri med topprestanda som inte är kinesiskt?

• Gilla
David__11
  • Laddar…
gjorde själv rätt mycket efterforskning. Sigenergy utklassar alla andra!

D Dilato skrev:
Pixii? Sonnen? Varta? Polarium? Fronius?

Vad är topprestanda för dig? Att kinesiska företag kan sänka vårt elnät när ryssen kommer? Eller något annat?

• Haha
Frerider
  • Laddar…
G gmogmo skrev:

Vad är topprestanda för dig? Att kinesiska företag kan sänka vårt elnät när ryssen kommer? Eller något annat?
VARTA
VARTA tillverkar inte sina egna litiumjonceller för de stora energilagringssystemen (som VARTA.wall, pulse neo eller element).
Istället köper VARTA in cellerna från externa asiatiska tillverkare – främst från marknadsledande sydkoreanska och kinesiska cellproducenter som Samsung SDI och CATL.

Om du planerar att köpa eller redan äger ett solcellsbatteri från VARTA bör du känna till att VARTA AG nyligen har genomgått en ekonomisk rekonstruktion på grund av finansiella problem. Verksamheten löper vidare medan en långsiktig ägarstruktur tas fram. Detta kan i framtiden påverka hanteringen av garantier och mjukvaruuppdateringar

Sonnen

Battericellerna: Själva battericellerna inuti systemet – som bygger på den säkra litiumjärnfosfat-tekniken (LFP) – köps in från externa celltillverkare (historiskt bland annat Sony/Murata). Sonnen bygger sedan själva kretskorten, mjukvaran (BMS) och integrerar växelriktarna i sina egna fabriker.

Pixii

Pixii har valt att inte ha en egen kemisk fabrik för att producera battericeller. Istället fungerar det så här:
Tredjepartstillverkning:
Pixii köper in färdiga batterimoduler som uppfyller deras krav på standarder och säkerhet. Pixii specificerar att deras system är öppna och kompatibliga med en mängd olika batterimärken och teknologier (främst standardiserade 48V-moduler).

Polarium
Polarium köper in sina battericeller från externa, noga utvalda asiatiska och europeiska tillverkare.
Företaget har valt en strategi där de är så kallat "cellagnostiska". Det innebär att de inte är låsta till en specifik fabrik eller tillverkare, utan köper in de celler som har bäst prestanda, lägst pris och högst säkerhet för stunden.De celltillverkare som Polarium huvudsakligen använder eller har samarbetat med är:

EVE Energy: En mycket stor kinesisk tillverkare som är känd för sina högkvalitativa LFP-celler (Litiumjärnfosfat).

Samsung SDI: En sydkoreansk jätte som levererar både NMC- (Nickel-Mangan-Kobolt) och LFP-celler.
Northvolt: 😆 Det svenska batteribolaget som Polarium tidigt etablerade ett samarbete med för att kunna använda europeiskt producerade celler.

Fronius
Mörkar vem som tillverkar bsttericellerna, vilket tyder på att det är som vanligt, kinesiska.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Pixii har valt att inte ha en egen kemisk fabrik för att producera battericeller.
Är väl dumt att ens tänka tanken att den som tillverkar batterisystemet skulle tillverka sina egna battericeller om det inte handlar om system från redan etablerade tillverkare av battericeller. Det är en alldeles för komplex komponent för att tillverka in-house för en specifik tillämpning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är väl dumt att ens tänka tanken att den som tillverkar batterisystemet skulle tillverka sina egna battericeller om det inte handlar om system från redan etablerade tillverkare av battericeller. Det är en alldeles för komplex komponent för att tillverka in-house för en specifik tillämpning.
Självklart, men vissa begriper ju inte detta...

D Dilato skrev:
Självklart, men vissa begriper ju inte detta...
Ja, det var ju inte vem/var battericellerna tillverkas eller varifrån råvarorna kommer som var huvudpoängen i denna diskussion.

AIn som skrev den sammanfattningen missförstod uppenbarligen problemet helt.

G gmogmo skrev:
Ja, det var ju inte vem/var battericellerna tillverkas eller varifrån råvarorna kommer som var huvudpoängen i denna diskussion.
Jo det är det enligt dig.
G gmogmo skrev:
D Dilato skrev:
G gmogmo skrev:
Här visar jag då att ingen av dom uppräknade företagen tillverkar det som är batteriets kärna, nämligen cellerna.

Du tycker det är ok att batteriernas kärna kommer från Kina så länge batterier bara monteras ihop någon annan stans, då är dom inte längre kinesiska?

Sedan kommer en helt bisarr konspirationsteori om att kinesiska företags batterier kan sänka elnätet (i sammarbete med ryssen🤔).
G gmogmo skrev:
Vad är topprestanda för dig? Att kinesiska företag kan sänka vårt elnät när ryssen kommer? Eller något annat

D Dilato skrev:
Jo det är det enligt dig.

Här visar jag då att ingen av dom uppräknade företagen tillverkar det som är batteriets kärna, nämligen cellerna.

Du tycker det är ok att batteriernas kärna kommer från Kina så länge batterier bara monteras ihop någon annan stans, då är dom inte längre kinesiska?

Sedan kommer en helt bisarr konspirationsteori om att kinesiska företags batterier kan sänka elnätet (i sammarbete med ryssen🤔).
Har jag möjlighet så föredrar jag sydkoreanska batterier framför kinesiska.

Om det är bisarrt eller inte återstår att se.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G gmogmo skrev:
Har jag möjlighet så föredrar jag sydkoreanska batterier framför kinesiska.

Om det är bisarrt eller inte återstår att se.
Jag med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.