672 läst ·
12 svar
672 läst
12 svar
Hur stor effekttopp ska man sikta på med elbil, hembatteri, FLVP?
Hur stor eller liten effekttopp är det rimligt att sikta på för ett hushåll?
Den problematiska tiden är självklart på vintern.
Förutsättningar:
Ellevio som nätägare, effektavgift är genomsnitt av 3 högsta heltimmar per månad där toppar mellan 22-06 bara räknas till hälften, så det är bäst att dra effekt på natten.
Villa 160 kvm, byggår 2005, frånluftvärmepump, norra Halland
Solceller ca 14 kWp i två väderstreck, brukar ge ca 12,3-13,4 MWh per år, men produktionen är försumbar december-januari och väldigt låg i november och februari.
18 kWh hembatteri, praktiskt möjlig användning är mellan 1,8 kWh upp till 17,8 kWh.
2 personer i hushållet
elförbrukning hushåll ca 11-13000 kWh per år.
elbil, mestadels kort pendling, borde bli ~2500-3000 kWh per år som laddas hemma.
Utan batteri och effektvakt (toppkapning) så har vi haft effekttoppar på nästan 8 kWh vintermånader. Vår och höst kring 5-6 kWh och sommar strax under 4 kWh snitt på effekttoppar.
Hittills så verkar det svårt att komma under 4,5 kWh. Om det blir kallt för att vara här under -7 grader så kommer förbrukning stiga mycket då hushållet utan elbil kan dra kring 100-110 kWh per dygn.
Vad har ni för tankar kring detta?
Vilken effekttopp är rimlig att sikta på?
Förutsättningar:
Ellevio som nätägare, effektavgift är genomsnitt av 3 högsta heltimmar per månad där toppar mellan 22-06 bara räknas till hälften, så det är bäst att dra effekt på natten.
Solceller ca 14 kWp i två väderstreck, brukar ge ca 12,3-13,4 MWh per år, men produktionen är försumbar december-januari och väldigt låg i november och februari.
18 kWh hembatteri, praktiskt möjlig användning är mellan 1,8 kWh upp till 17,8 kWh.
2 personer i hushållet
elbil, mestadels kort pendling, borde bli ~2500-3000 kWh per år som laddas hemma.
Utan batteri och effektvakt (toppkapning) så har vi haft effekttoppar på nästan 8 kWh vintermånader. Vår och höst kring 5-6 kWh och sommar strax under 4 kWh snitt på effekttoppar.
Hittills så verkar det svårt att komma under 4,5 kWh. Om det blir kallt för att vara här under -7 grader så kommer förbrukning stiga mycket då hushållet utan elbil kan dra kring 100-110 kWh per dygn.
praktiken kommer panelerna upp till max installerad effekt juli augustiE Eldräven skrev:Hur stor eller liten effekttopp är det rimligt att sikta på för ett hushåll?
Förutsättningar:
2 personer i hushållet
75%
75% juni september
övrig tid mest ett lotteri obetydligt oktober nov dec jan feb mars
så...
Min första tanke är att jag är glad att jag har "gratis" effekt på låglasttid. Hoppas inte min nätägare kopierar Ellevio i framtiden. Håller mig på ungefär max 3kWh/h på höglasttid men bilen laddar med 11kW så blir många toppar omkring 15kWh/h och kanske ännu högre om det blir kallt.E Eldräven skrev:Hur stor eller liten effekttopp är det rimligt att sikta på för ett hushåll?
Förutsättningar:
2 personer i hushållet
På höglasttid jobbar vi enligt principerna "max en sak åt gången" och "ingen laddning av bilen eller torktumlare" (den drar vad jag observerat klart mer än disk, tvätt, eller matlagning).
Om jag hade haft din situation så blir det elbilsladdning först när allt annat är klart och på kanske 8A 3-fas för att hålla ner natt-toppen till elbil plus värmepump. Min har 2,2kW maxeffekt på kompressorn, så då blir det med lite tur 8 kWh/h låglasttid och 4 kWh/h höglasttid.
Men jag hade kunnat köra torktumlare dagtid och diskmaskin och spis samtidigt under höglasttid.
Jobbigt system de har hittat på med några få eller en timme man straffas för.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Jag klarar mig på ca 3,2kW med elbil mm.
Har en Garo box med lastvakt och ställt så det laddar på natten och med 1-fas max 18A på huvudsäkring. Då laddar den upp till 3,4kW och det har inte varit några natt-toppar med den inställningen.
Fru och barn har bra koll och kör inte effektslukande saker samtidigt. Försöker hålla duschandet till efter 21:30.
I december blev högsta toppen när nyårsmiddag skulle fixas, så matlagning är rätt påverkande. 3,8kW blev det den timmen. Ca 30kr extra så det går att leva med.
Har en Garo box med lastvakt och ställt så det laddar på natten och med 1-fas max 18A på huvudsäkring. Då laddar den upp till 3,4kW och det har inte varit några natt-toppar med den inställningen.
Fru och barn har bra koll och kör inte effektslukande saker samtidigt. Försöker hålla duschandet till efter 21:30.
I december blev högsta toppen när nyårsmiddag skulle fixas, så matlagning är rätt påverkande. 3,8kW blev det den timmen. Ca 30kr extra så det går att leva med.
Hur ser beräkningsmodellen ut? Vad blir prisskillnaden en månad mellan t.ex. 4 och 6 kW som medeleffekt?E Eldräven skrev:Hur stor eller liten effekttopp är det rimligt att sikta på för ett hushåll?
Förutsättningar:
2 personer i hushållet
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Jag går åt ett annat håll. Jag har ett 33 kWh batteri och 18 kW i växelriktaren. Laddaren till bilen har wifi-anslutning till växelriktarna och går efter batteriernas belastning och status. Det här systemet är från Victron, men jag byggde batteribanken av battericeller jag köpte från Kina och Rec Q BMS.
Där solcellerna inte ger något på vintern har jag haft en Kabola KB40-panna i 4 år som jag använder mycket på vintern. Den är smal, men den är på 13 kW. Brinner vid 1580 grader Celsius och kräver inget underhåll. Med elpriset på vintern är det ofta billigare att köra pannan där den använder nästan all energi i dieseln.
Där solcellerna inte ger något på vintern har jag haft en Kabola KB40-panna i 4 år som jag använder mycket på vintern. Den är smal, men den är på 13 kW. Brinner vid 1580 grader Celsius och kräver inget underhåll. Med elpriset på vintern är det ofta billigare att köra pannan där den använder nästan all energi i dieseln.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Jag hade förstått om du sagt att de sparade pengarna går till verktyg/golfprylar/båttillbehör.....🙃R Robert-san01 skrev:
Det är ju ändå relativt stor skillnad på 4 och 6 kW och då är 200 kr/mån är mindre än vad jag trodde att det kunde kosta. Jag har EON och skall få effektavgift från 1/9, har inte sett vilken modell de skall använda.
Redigerat:
Jag klarar 3.8kWh/h under dyrtid
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log#L972
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log#L972
Jag hade min högsta effekttopp hittills inatt, brukar hamna på drygt tre. Men - 10 påverkar, det är bara att ta. Kommer nu i veckan höja min huvudsäkring till 20 A då jag vill vara säker på att kunna ladda bilen även när det är riktigt kallt.
Det är min första vinter i torp, jag jobbar på att acceptera läget.
Det är min första vinter i torp, jag jobbar på att acceptera läget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppföljning på frågan.
På vintern i januari och februari var det väldigt svårt att få lägre effektopp än 6 kW dagtid / 12 kW nattetid och i praktiken landar det på 7,9 kW.
Mars och april gick under 5,9 kW.
I maj blev snitt av tre effektoppar 3,4 kW.
Från och med juni 2026 så slopar Ellevio effektavgift och går tillbaka till avgift för storlek på huvudsäkringen.
På vintern i januari och februari var det väldigt svårt att få lägre effektopp än 6 kW dagtid / 12 kW nattetid och i praktiken landar det på 7,9 kW.
Mars och april gick under 5,9 kW.
I maj blev snitt av tre effektoppar 3,4 kW.
Från och med juni 2026 så slopar Ellevio effektavgift och går tillbaka till avgift för storlek på huvudsäkringen.
Klicka här för att svara