D
Hej, lät en firma lägga in heltäckningsmatta i 4 små rum (6-7m2) för några år sedan.

Mattan las in före golvlisterna spikades upp. Jag vill minnas att det var några mm marginal utmed kanterna. Dubbelhäftande tejp användes utmed kantern.

3 av 4 mattor har bubblat sig. Huset har extrema temperaturväxlingar över årstiderna. Kan få upp emot 40 grader inomhus på sommaren 0ch eftersom det är ett fritidshus har vi nog inte mer än 13-14 grader på vintern.

Vad kan man göra, går det rädda mattan?

Två har ett långt väck och en är bubblig (förstadiet till väckning?)

Mvh

• Grå heltäckningsmatta med bubblor och ett veck, med hörnet av en möbel samt en Lego-förvaringslåda i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte så underligt om kanterna limmats/inte tillräckligt med rörelsemån för mattan att töjas/expandera. Du borde reklamera jobbet.

Annars får du göra jobbet själv - förhoppningsvis kan du ta bort socklarna utan att de går sönder. Den enda plats jag själv fäst mattan är vid dörröppningar.

D
Men tillverkaren rekommenderar dubbelhäftande tejp i kanterna. Jag tyckte också att det kändes fel men googlar man så rekommenderas dubbelhäftande tejp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.