Hej!

Huset är totalrenoverat av tidigare ägare, dom har generellt gjort ett bra jobb. Värmeslingor i källaren finns, dränering runt är inte mer än 6 år gammal. Alla väggar i huset känns ok men just denna vägg som är på bild har jag problem med.

Jag brukar ha hög luftfuktighet i källaren under juli-september och brukar hålla den nere med luftavfuktare så det borde inte vara problemet.

Väggen har tidigare varit yttervägg innan huset byggdes ut med ett till rum på 70 talet (det rum ni ser till höger i bakgrunden). Väggen jag har problem med är nu alltså en innervägg, problemet med bubblig fär är endast på den sidan jag tagit bild på.

Jag har provat knacka upp färgen, spacklat och målat om men det blir bubbligt ca 2 år senare igen. Misstänker att markfukt tränger in underifrån, men tycker det är konstigt att det är det enda stället jag har problem med? Övriga delar av huset, oavsett ytterväggar eller innerväggar är helt problemfria.

Vad kan jag göra? Jag funderar på dessa åtgärdsförslag (jag är långt ifrån kunnig i detta område, så jag tar tacksamt emot hjälp):
1. Byta till ventilerade socklar
2. Spackla och måla om med silikatfärg
3. Sätta in "Arid-Dränering utan grävning", men har läst att många har delade meningar kring metoden.

Kan nämnas att tidigare husägare sålde med en 10 års "dolda fel försäkring/garanti", kan detta gå under den försäkringen eftersom det inte syntes vid köptillfället?

• Innervägg med bubblig färg, eluttag till vänster och markerad påverkan längst ner. Trälist längst golvet. Problem med fukt misstänks.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.