B byggarätt skrev:
Visst är det bra med regler om reglerna är skrivna baserade på förnuft!
Uppskörtningen sker för att reglerna uppdateras varje år och de gamla badrummen skrivs av vilket leder till enorma kostnader för badrum i Sverige jämfört med andra jämförbara länder!
Tex bjälklag i trä borde inte vara godkänt för badrum!
Vet inte om din uttalanden baseras på fakta eller dina egna tankar, tror att det är det sistnämnda!
Och det baserar jag på egna erfarenheter efter att byggt badrum i 35år....

• Gilla
Nordin89
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Förstår inte vad du menar.

De flesta av anmärkningarna gäller ju golvbrunnarna, som du tycker borde åtgärdas.

Sedan har vi en anmärkning om för stort fall i duschen. Det har inget med tätskiktsregler att göra, men att golvet skall inte luta så mycket att man halkar omkull i duschen. Det är inte varken svårare eller billigare att bygga fallet rätt. Men det förutsätter en kunnig hantverkare.

Öviga anmärkningar är av estetisk karaktär, fogsprång flisade plattor osv. Detta har inget med tätskikt att göra. Men man vill ju inte betala fullt pris för ett dåligt utfört hantverk, eller hur?

Fogsprång kan även en duktig plattsättare misslyckas med, men en duktig plattsättare upptäcker det omgående och åtgärdar innan fixet härdat. Flisade plattor kan nog också drabba en duktig plattsättare, men en duktig hantverkare monterar inte plattor som skadats vid kapningen.
Ja, besiktningmannen sade vid besiktningstillfället att det är viktigt vid Purus-brunn, att man inte har något under klämringen, och då heller ingen bit av matta. Det ska vara absolut noll springa ner mot brunnssätet! Om man inte gör det kommer inte överkanten av klämringen förbi den utbuktning/klack som finns i överkant. Denna utbuktning syftar till att hålla klämringen nere och inte hoppa ut.

Det framkom också att de vänt fel sida av den sk. Purus-plattan neråt. så att den upphöjda ringen gick neråt. Tydligen ska man bara göra så när man ämnar lägga en matta i badrummet och inte när det ska klinklas. När man klinklar ska istället den upphöjda ringen (på 12mm) vara uppåt och det är mot denna kant som man flytspacklar. De hade istället flytspacklat mot en fastklistrad skumgummi-list.

Ni fårstår säkert att när man står där och hör allt detta skadas ju tilliten i grunden.

/Martin

• Gilla
  • Ledsen
leifberggren och 3 till
  • Laddar…
E eztoril skrev:
Hej,

Vi har nyss låtit bygga ett nytt badrum. Planlösningen och slutresultatet ses i bilder nedan:

[bild] [bild]

[bild]

Entreprenören vi anlitade går att hitta på Byggkeramikrådets hemsida bland godkända plattsättare och de visade även upp intyg från just Byggkermikrådet vid projektstart. Detta var naturligtvis väldigt viktigt för oss, inte minst pga av att badrummet har byggts på vår övervåning. Detta har vi också skrivit in som krav i Hantverkarformuläret.

För att sova gott om natten lät vi efter utfört arbete en extern besiktningsman gå igenom badrummet i en slutbesiktning.

Denna besiktning gav tyvärr vid handen att badrummet är underkänt:

"Arbetena godkänns ej på grund av noterade fel avseende tätskikt och golvbrunnar. Beslutet
meddelades av besiktningsmannen till parterna vid besiktningen."

Det allvarligaste synpunkterna följer:

[bild]

Nedan syns bilder på brunnarna utan galler:

[bild]

[bild]

[bild]

Brunnarna är av Purus-typ och det framkom att ingen Purus-kniv användes, utan entreprenören skar mattan för hand, vilket kan ses här och där under klämringen. Tätskiktsystemet är Bauhaus ProBau.

Entreprenören har efteråt medgivit att de gjort fel och säger sig vilja fixa detta. Då vi inte ännu har betalt mer än 50% så håller vi inne en hel del pengar.

Jag har pratat med tätskiktsleverantören och de säger att det går att reparera, även om det inte är optimalt, det är ju för all framtid en svag punkt vid skarvarna.

Dock, det som är jobbigt och olyckligt är att vad som än görs (förutom att göra om allt) kommer badrummet få en anmärkning, då man har reparerat tätskiktet. Inte alls roligt när att ha detta från dag 1.

Som jag ser det har vi 4 alternativ:

1) Låta dem ta bort klinkers i en ca. 1 m2 fyrkant runt vardera brunn, ta bort gamla fixen och lyckas frilägga tätskiktet, skär i denna en lite mindre fyrkant (så att kan lägga den nya mattan med överlapp 5cm) samt limmar på en ny tätskiktsmatta, använder Puruskniven och gör nya hål i denna samt gör om brunnarna med nya klämringar, därefter klinklar om den del av golvet som krävs.

2) Ett annat alternativ är att göra som 1) ovan fast på hela golvet, dvs, ta bort varenda klinkersplatta, ta bort gamla fixen samt ta bort hela våtrumsmattan under, men lämna 5 cm våtrumsmatta längs med väggarna, för överlappet, limmar på en ny tätskiktsmatta över hela golvet, använder Puruskniven och gör nya hål i denna samt gör om brunnarna med nya klämringar, därefter klinklar om hela golvet

3) Ta bort hela golvet, varenda klinkersplatta, samt den nedersta raden av kakel runt om. Därefter, ta bort gamla fixen, ta bort hela våtrumsmattan under, även en bit upp på vägg, men lämna 5 cm våtrumsmatta på väggarna (under andra raden kakel) för att ha överlapp, limmar på en ny tätskiktsmatta över hela golvet samt en bit upp på väggarna, limmar skarvarna på väggarna samt använder Puruskniven och gör nya hål i denna samt gör om brunnarna med nya klämringar, därefter klinklar om hela golvet samt nedersta raden kakel.

4) Entreprenören gör om allt, dvs hela badrummet, alltså riva ner allt och göra om allt från tätskikt till kakling och klinkers.

Fördelen med 3) och 4) är att den nya skarven inte hamnar på golvet, utan en bit upp på vägg - borde vara säkrare på sikt, men kräver förstås större arbete. Personligen gillar jag inte att ha srarvarna på golvet. OM X antar år kan ju limmet släppa och skarven läcker? Bätte då att ha skarv på vägg.

Vad hade ni gjort? Vad hade ni krävt om ni vore mig?
Hur mycket av badrummet hade ni begärt göras om?

Stort tack på förhand,

mvh Martin
Jag som har 0 kännedom förklara gärna med bild vad som är fel

Det finns ansvarsförsäkringar som företagare kan teckna. Om den faller ut i detta fall är ju smällen för hantverkaren minimal.

• Gilla
sesese och 2 till
  • Laddar…
janwide
Kan en försäkring verkligen täcka detta? Hantverkaren har ju uppenbarligen gjort ett dåligt jobb. Försäkringar är väl mer för att täcka upp för sådant som man inte riktigt råder över?

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Jag som har 0 kännedom förklara gärna med bild vad som är fel
OK, jag är inte heller någon expert men denna bild visar hur det ska se ut med en Purus-brunn:

Illustration av tätskikt vid Purus golvbrunn med markerad klämring och rätt mattplacering.

Notera på bilden klämringen som precis går ner nedanför utbuktningen i brunnens överdel. Om man låter mattan gå för långt ner så hamnar den under klämringen med följden att du inte kan få ner den i botten, vilket i sin tur leder till att dess överkant inte kommer förbi utbuktningen. Då får man två problem:

1) Klämringen klämmer endast åt tight vid utbuktningen och inte, som menat, utefter en större del av mattan
2) Klämringen kan hoppa upp, på sikt, eftersom klacken inte kan hålla den nere.

Med en Purus-kniv (som en passare med en kniv i änden) får man en exakt längd på mattan och man får enligt bilden ovan.

/Martin

Redigerat:
  • Gilla
sebnor och 10 till
  • Laddar…
E eztoril skrev:
OK, jag är inte heller någon expert men denna bild visar hur det ska se ut med en Purus-brunn:

[bild]

Notera på bilden klämringen som precis går ner nedanför utbuktningen i brunnens överdel. Om man låter mattan gå för långt ner så hamnar den under klämringen med följden att du inte kan få ner den i botten, vilket i sin tur leder till att dess överkant inte kommer förbi utbuktnngen. Då får man två problem:

1) Klämringen klämmer endast åt tight vid utbuktningen och inte, som menat, utefter en större del av mattan
2) Klämringen kan hoppa upp, på sikt, eftersom klacken inte kan hålla den nere.

Med en Purus-kniv (som en passare med en kniv i änden) får man en exakt längd på mattan och man får enligt bilden ovan.

/Martin
Fråga 2 På dina bilder som jag tittade på igen .. är det den grå som är klämring å ska mattan/ nerviket synas under den?

• Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Det finns ansvarsförsäkringar som företagare kan teckna. Om den faller ut i detta fall är ju smällen för hantverkaren minimal.
E eztoril skrev:
Hej,

Denna besiktning gav tyvärr vid handen att badrummet är underkänt:

"Arbetena godkänns ej på grund av noterade fel avseende tätskikt och golvbrunnar. Beslutet
meddelades av besiktningsmannen till parterna vid besiktningen."

Det allvarligaste synpunkterna följer:

[bild]
Ang. felaktigt fall i brunnen: Som ses ska fallet vid duschplats ligga mellan 7-20mm/m. Det finns alltså en övre gräns, vilket jag inte hade koll på.
Besiktningsmannen hade med sig ett mätverktyg och mätte upp 80mm/m vid duschbrunnen(!)

Helt oacceptabelt och bryter inte bara mot BKRs regler utan även mot Boverkets dito. Man refererar till halkrisk.

/Martin

• Gilla
  • Arg
karlmb och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Efter råd från er i denna tråd ringde jag mitt försäkringsbolag och förklarade läget samt felen i brunnarna. Han blev förskräckt över hur oproffsigt de hade byggt.

Han tyckte att jag skulle begära att de antigen gör om hela badrummet eller, enligt alternativ 3), dvs. gå upp en bit upp på vägg. Jag frågade honom hur lätt det är att ta bort gammal fix från gammal matta, utan att förstöra den? Han sade att det är mkt tidskrävande och man måste arbeta mkt försiktigt! Speciellt vid duschhörnet.

Han rådde mig också att ta in en besikningsman som kollade igenom det nya tätskiktet INNAN de lägger på fix och kaklar/klinklar.

Han nämnde dock att min försäkring ändå numera skulle gälla ifall det blev fel - under förutsättning att jag har använt mig av ett godkänt företag som utgav sig att kunna göra enligt BKRs branchregler. De har tydliigen nyss ändrat reglerna, eftersom de såg att det var orimligt att deras kunder skulle stå för problem som en oproffsig entreprenör orsakade. Kunden har ju gjort allt rätt och försökt göra allt enl. bok.

Dock sade han att det inte finns några garantier att denna regel inte kan komma att försvinna/skrivas om i framtiden.

/Martin

• Gilla
agne987 och 7 till
  • Laddar…
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Fråga 2 På dina bilder som jag tittade på igen .. är det den grå som är klämring å ska mattan/ nerviket synas under den?
Ja, som jag förstår det: den gråa är klämringen och nej, den ska inte synas, vid Purus-brunn.

Andra brunnstillverkare har andra system så man måste följa brunnstillverkaren exakt!
Exvis var det en leverantör som hade en klämring som var som en kon. Då var det istället viktigt att den INTE bottnade i brunnssätet. Anledning: man vill att själva konade delen ska vara den som klämmer mot mattan i den konade delen m.a.o. den ska inte hindras komma längre ner p.g.a. att man bottnar, för då klämmer ringen inte åt mot mattan. Bottnar den inte, "vet" man att klämringen tightar till mot mattan i konen.
Denna typ av klämring skruvade man också tydligen fast.

/Martin

• Gilla
jakobbohem och 1 till
  • Laddar…
E eztoril skrev:
Ja, som jag förstår det: den gråa är klämringen och nej, den ska inte synas, vid Purus-brunn.

Andra brunnstillverkare har andra system så man måste följa brunnstillverkaren exakt!
Exvis var det en leverantör som hade en klämring som var som en kon. Då var det istället viktigt att den INTE bottnade i brunnssätet. Anledning: man vill att själva konade delen ska vara den som klämmer mot mattan i den konade delen m.a.o. den ska inte hindras komma längre ner p.g.a. att man bottnar, för då klämmer ringen inte åt mot mattan. Bottnar den inte, "vet" man att klämringen tightar till mot mattan i konen.
Denna typ av klämring skruvade man också tydligen fast.

/Martin
Tack nu är jag på banan

• Gilla
alothman
  • Laddar…
Använder seriösa företag Probau? Trodde det va för hemmafixare:thinking:
Visst... det är säkert ett godkänt system, men det är väl Biltemas också...

• Gilla
S.lips och 9 till
  • Laddar…
F Freddy_kruger skrev:
Använder seriösa företag Probau? Trodde det va för hemmafixare:thinking:
Visst... det är säkert ett godkänt system, men det är väl Biltemas också...
Om det leder till lägre priser för kunden så kan det väl kvitta vad man använder för material? Tänk om man hade sluppit Dahl och Ahlsells ockerpriser exempelvis, som de allra flesta hantverkare använder i någon utsträckning.

• Gilla
leeo och 5 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Om det leder till lägre priser för kunden så kan det väl kvitta vad man använder för material? Tänk om man hade sluppit Dahl och Ahlsells ockerpriser exempelvis, som de allra flesta hantverkare använder i någon utsträckning.
Nu vet vi inte vad prislappen på TS badrum landade på? Men jag hade inte velat ha det.
Men jag betalar gärna det lilla extra!:D

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
F Freddy_kruger skrev:
Nu vet vi inte vad prislappen på TS badrum landade på? Men jag hade inte velat ha det.
Men jag betalar gärna det lilla extra!:D
Nä det vet vi inte, och förmodligen så har lägre inköpspriser förmodligen inte lett till lägre priser för TS utan för mer klirr i kassan till firman. Fast i just detta fallet blev det förmodligen en förlustaffär för densamme. :rolleyes:

• Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.