8 555 läst ·
52 svar
9k läst
52 svar
Helt igensatt varmvattenledning
snurret kan nog vara närmare blandaren, se bilder ovan på hur långt skruvmejslarna går in. Eller också är kopparn snurrad men plasten intakt. Funderar på att ta bort träplattan för att se mer men inte bestämt mig, det är ju den plattan med muttrarna är fäst i (man ser 2 skruvändar)R roke skrev:Röret ser ju ut att vara osnurrat på bilden med den öppnade väggen(?)
Eller har plasten och kopparröret särat på sig så att det bara är plasten som är och ser rak och fin ut.
Eller är det så att snurret på röret inte syns på bilden utan ligger närmare blandaren(?)
Det där har jag inte sett tidigare.
Vilken grej.
Tack jag tänker detsamma, det är bara ett garage under men visst, worst case är ju att bjälklaget under hinner bli rejält fuktigt innan man upptäcker en läcka - t ex om 15 årBernieberg skrev:
Man får också komma ihåg att branschreglerna inte är någon lag utan att man gör som man vill men då med risk att det blir svårt att få något från villaförsäkringen om något skiter sig. Man kan göra egna bedömningar också om vad som händer om det skulle börja droppa och välja villa risker man vill ta. Det är lite hysteri ibland med svindyra plåtlådor. Men se det mer som en uppmaning att inte glömma bort att tänka själv snarare än en rekommendation att göra stora avsteg från reglerna.
Jag hade börjat att kapa rören ca en dm från där rören börjar böjas. Sen skulle jag montera ballofixer på rören. Sen kan du sätta på vattnet igen. Kanske lite sent men lita inte på att rören håller tätt när dom är snurrade på det där viset. Då kan du använda andra tappställen i huset. När rören är lösa, dom som går neråt kan du rycka lite i dom samtidigt som någon är i källaren. Då får du förhoppningsvis reda på om rören är utbytbara på enkelt sätt eller går i böjar i bjälklaget och inte är utbytbara på enkelt sätt! Går det att byta ut är det bäst! Sen kommer nästa problem! Va jätteförsiktig när du lirkar den täckplattan i badrummet och dom dåliga rören! Bryt inte! Kaklet kan spricka och troligen håller tätskiktet rören fast stenhårt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Jag hade skarvat med ny prisol och mjuklödit skarven. Sen lämnat gluggen öppen ett tag och spanat efter läckage. Om inget hade jag gipsat igen.
tackO Oaken skrev:Jag hade börjat att kapa rören ca en dm från där rören börjar böjas. Sen skulle jag montera ballofixer på rören. Sen kan du sätta på vattnet igen. Kanske lite sent men lita inte på att rören håller tätt när dom är snurrade på det där viset. Då kan du använda andra tappställen i huset. När rören är lösa, dom som går neråt kan du rycka lite i dom samtidigt som någon är i källaren. Då får du förhoppningsvis reda på om rören är utbytbara på enkelt sätt eller går i böjar i bjälklaget och inte är utbytbara på enkelt sätt! Går det att byta ut är det bäst! Sen kommer nästa problem! Va jätteförsiktig när du lirkar den täckplattan i badrummet och dom dåliga rören! Bryt inte! Kaklet kan spricka och troligen håller tätskiktet rören fast stenhårt.
Många bra ideer om hur jag kan skarva röret på ett säkert sätt alternativt att undvika att skarva det genom att byta ut det ända till nästa skarv
En lika viktig fråga är ju hur man göra i blandar-änden av röret. Sitter röret ihop med plattan på väggen antar jag. Kan man ta bort plattan från väggen och ersätta den med en ny utan att förstöra tätskicktet? Eller kan man laga tätskiktet? Får jag loss plattan utan att spräcka kakelplattor tro? Detta funderar jag på nu
Angående skarvning och skvallerrör mm så rakt under väggen är garagetaket. Man kanske skulle kunna tänka sig att helt enkelt borra ett stort hål rakt under röret från garagetaket upp i innerväggen så att man ser om det börjar droppa ner vatten. I kombination med att ha kvar luckan i gipsen för inspektion förstås
En lika viktig fråga är ju hur man göra i blandar-änden av röret. Sitter röret ihop med plattan på väggen antar jag. Kan man ta bort plattan från väggen och ersätta den med en ny utan att förstöra tätskicktet? Eller kan man laga tätskiktet? Får jag loss plattan utan att spräcka kakelplattor tro? Detta funderar jag på nu
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående skarvning och skvallerrör mm så rakt under väggen är garagetaket. Man kanske skulle kunna tänka sig att helt enkelt borra ett stort hål rakt under röret från garagetaket upp i innerväggen så att man ser om det börjar droppa ner vatten. I kombination med att ha kvar luckan i gipsen för inspektion förstås
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Röret sitter framförallt ihop med tätskiktet, förhoppningsvis med en manschett som tätar mot röret. På moderna manschetter brukar det vara ett gummiliknande membran som tätar mot röret. Vet inte om det i så fall är spänstigt nog för att man ska kunna dra ut gamla röret och trycka igenom ett nytt. Har aldrig pysslat med gamla tätskikt. Svårare är det om det är någon tätskiktsmassa som är kletad mot röret. Vågar inte uttala mig om hur lätt eller svårt det är att få till tätskikt runt det nya röret.
Mellan kakel och rör bör det bara ligga silikon så de sitter inte ihop så mycket.
Blandarfästet kommer loss från väggen bara du tar bort skruvarna. Men sen behöver du få bort klämringarna/stödhylsorna från rören för att fästet ska lossna helt. Kanske räcker det att få loss fästet på VV-sidan så kan klämring/stödhylsa eventuellt återanvändas eller om du skaffar ny.
I denna typ av lägen är rör-i-rör inte dumt då tätskiktet tätar mot skyddsröret så att man kan dra igenom nya rör, men klen tröst för dig nu förstås.
Mellan kakel och rör bör det bara ligga silikon så de sitter inte ihop så mycket.
Blandarfästet kommer loss från väggen bara du tar bort skruvarna. Men sen behöver du få bort klämringarna/stödhylsorna från rören för att fästet ska lossna helt. Kanske räcker det att få loss fästet på VV-sidan så kan klämring/stödhylsa eventuellt återanvändas eller om du skaffar ny.
I denna typ av lägen är rör-i-rör inte dumt då tätskiktet tätar mot skyddsröret så att man kan dra igenom nya rör, men klen tröst för dig nu förstås.
Det kommer inte bli lätt att ta bort blandarfästet! Tätskiktet kommer att skadas men troligen kan du fylla upp med silikon. Du kanske tillochmed måste ta bort regeln rören går igenom! Borra bort eller såga bort. Skada inte gipset bakom! Sedan måste du montera ny regel för att få stadga för de nya rören.
Om du kan borra ett stort hål från källaren och upp i väggen som inspektionshål kan du lika gärna borra två mindre hål för nya rör! Då slipper du dolda skarvar i väggen!
Om du kan borra ett stort hål från källaren och upp i väggen som inspektionshål kan du lika gärna borra två mindre hål för nya rör! Då slipper du dolda skarvar i väggen!
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Vet du något om vad det är för tätskikt eller när badrummet är byggt?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Det är ju ett tag sedan men lär väl finnas ett tätskikt av typen ”smeta på” och manschetter på rören. Man får nog räkna med att man behöver komma åt och göra en insats för tätskiktet runt rör som byts. Läser man branschregler så ska reparationer göras enligt tätskiktsleverantörens anvisningar men med ett så gammalt tätskikt får man väl köra lite High Chaparal, kanske limma dit manschett från ett annat modernt system exempelvis. Då skulle man behöva ta bort de fyra plattorna som möts vid VV-röret för att få plats till en manschett.
Tack för alla era goda råd! Mycket uppskattat
Jag funderar mer och mer på hur man hanterar rören mot plattan
Kan man ta loss rören från plattan?
Kan man ta loss plattan från kaklet?
Kan man ta loss ett par kakelplattor och få dit dem igen?
Kan man "laga" tätskikt?
Funderar också på om jag ska börja med att såga bort brädan som håller plattan på plats, för att se mer av rören?
Och borde jag försöka "skala" bort plasten för att se hur kopparrören ser ut innuti (dvs snurrade) jag vill ju inte skapa eller blotta en vattenläcka
Jag ska försöka prata med ett par rörmokare men troligen får jag väl lika många svar som personer jag frågar ..
Jag funderar mer och mer på hur man hanterar rören mot plattan
Kan man ta loss rören från plattan?
Kan man ta loss plattan från kaklet?
Kan man ta loss ett par kakelplattor och få dit dem igen?
Kan man "laga" tätskikt?
Funderar också på om jag ska börja med att såga bort brädan som håller plattan på plats, för att se mer av rören?
Och borde jag försöka "skala" bort plasten för att se hur kopparrören ser ut innuti (dvs snurrade) jag vill ju inte skapa eller blotta en vattenläcka
Jag ska försöka prata med ett par rörmokare men troligen får jag väl lika många svar som personer jag frågar ..