G GVR4 skrev:
Är det andra regler när man reparerar än när man bygger nytt? Normalt sett får man väl inte ha dolda skarvar?
Ingen aning om vad som är tillåtet i det här fallet
Får det inte vara dolda skarvar så är ju ett alternativ lucka + skvallerrör på andra sidan?
Alternativt så känns det som prio att iaf fixa problemet temporärt

• Gilla
Otto Kulladal och 1 till
  • Laddar…
Gjorde du på samma sätt med kallvattnet? I så fall borde du nog kolla skicket på det röret också när du öppnar upp.

Glöm inte att uppdatera oss med bilder! Är lite nyfiken på hur det ser ut där bakom :oops:

• Gilla
Otto Kulladal och 2 till
  • Laddar…
Ehhh?
Går det inte bara att snurra tillbaka?
Rören är ju hela…

Redigerat:
F FDT skrev:
Ehhh?
Går det inte bara att snurra tillbaka?
Rören är ju hela…
inte troligt om man manglat ihop det sådär.........då spricker det bara.

• Gilla
GVR4 och 1 till
  • Laddar…
Prisolrör! Isolerade prisolrör monterade i öppet väggutrymme med synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två vita prisolrör som går genom en trävägg med isolering ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Dags att läsa på och fundera ut bästa sättet att skarva prisol-rör :-). Funderar på att ha luckan kvar i väggen som inspektionslucka - blir väl svårt att få till nån lösning med skvallerrör

K köksbyggaren skrev:
Dags att läsa på och fundera ut bästa sättet att skarva prisol-rör :). Funderar på att ha luckan kvar i väggen som inspektionslucka - blir väl svårt att få till nån lösning med skvallerrör
Som minst skulle jag ha kvar en lucka för att kunna titta till att allt ser bra ut. Ska det vara enligt branschregler (Säker Vatten) ska skarven göras i en låda med tät botten och skvallerrör. En något hempulig variant som dök upp i huvudet: typ en glasslåda med hål i botten till vattenröret och till ett skvallerrör som mynnar ut ur väggen. Över rören träs tätskiktsmanschett som limmas mot botten. Eller en gummigenomföring som används i skåp avsedda för ändamålet. Sen en vanlig inspektionslucka som inte behöver vara särskilt stor. Sen hoppas man att man aldrig behöver visa skapelsen för någon :)

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
K köksbyggaren skrev:
Dags att läsa på och fundera ut bästa sättet att skarva prisol-rör :). Funderar på att ha luckan kvar i väggen som inspektionslucka - blir väl svårt att få till nån lösning med skvallerrör
Det är inte så att du kan komma åt nästa koppling så att du kan byta dem i hela längden för att slippa ha en koppling i väggen?

• Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Inte direkt gratis lösning, men skarven skulle kunna göras i en innbyggnadslåda, t.ex. https://www.golvpoolen.se/golv/golv...nbyggnadsskap-lk-systems-m5/p-1119235-1119237, rören går in i botten och ut igenom toppen. Utmaningen blir ju vart man drar skvallerröret, för att det ska vara "godkänt" enligt säkert vatten så ska det dras till utrymme med golvbrunn. Om det inte hade varit möjligt hade jag nöjt mig med att dra det till ett utrymme där man hade upptäckt eventuellt läckage tidigt. Eventuellt komplettera med läckagevarnare som @olofh länkade.

Kan ju nämna att jag har betydligt värre skarvar i mitt hus från 80, fördelare i kattvind (utan låda, läckage rinner rakt ner i mellanbjälklaget), dolda skarvar i innerväggar, etc...

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Man får också komma ihåg att branschreglerna inte är någon lag utan att man gör som man vill men då med risk att det blir svårt att få något från villaförsäkringen om något skiter sig. Man kan göra egna bedömningar också om vad som händer om det skulle börja droppa och välja villa risker man vill ta. Det är lite hysteri ibland med svindyra plåtlådor. Men se det mer som en uppmaning att inte glömma bort att tänka själv snarare än en rekommendation att göra stora avsteg från reglerna.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
B
Oj va jobbigt läge, lider verkligen med dig. Alltid jobbigt med vvs när det inte går som planerat. Tur att det inte blev nån vattenskada.

Jag hade nog övervägt att ta bort mer av väggen för att få skarven på våningen nedanför (med antagande om att röret är utanpåliggande där). Tror det är mindre jobb att göra det än att bygga en låda osv. Jag gillar inte skarv i vägg, även om det borde vara ok med skvallerrör och låda. Det gäller ju att man upptäcker läckan + att det kan påverka hur man möblerar rum osv.

För mig känns fel att ha en sådan låda på oväntade ställen helt enkelt.

Prisol skarvar du "som vanligt". T.ex. Med en sådan här: https://www.vvsochbad.se/vatette-ra...HCIaXbVvre_TlPSLFA26FKZpU9mL7TjBoCOY8QAvD_BwE

+stödhylsa, eftersom röret är mjukt.

• Gilla
köksbyggaren och 1 till
  • Laddar…
Röret ser ju ut att vara osnurrat på bilden med den öppnade väggen(?)
Eller har plasten och kopparröret särat på sig så att det bara är plasten som är och ser rak och fin ut.
Eller är det så att snurret på röret inte syns på bilden utan ligger närmare blandaren(?)
Det där har jag inte sett tidigare.
Vilken grej.

Redigerat:
Bernieberg Bernieberg skrev:
Som minst skulle jag ha kvar en lucka för att kunna titta till att allt ser bra ut. Ska det vara enligt branschregler (Säker Vatten) ska skarven göras i en låda med tät botten och skvallerrör. En något hempulig variant som dök upp i huvudet: typ en glasslåda med hål i botten till vattenröret och till ett skvallerrör som mynnar ut ur väggen. Över rören träs tätskiktsmanschett som limmas mot botten. Eller en gummigenomföring som används i skåp avsedda för ändamålet. Sen en vanlig inspektionslucka som inte behöver vara särskilt stor. Sen hoppas man att man aldrig behöver visa skapelsen för någon :)
Tack låter som en lösning

D Dublin skrev:
Det är inte så att du kan komma åt nästa koppling så att du kan byta dem i hela längden för att slippa ha en koppling i väggen?
Ska försöka kolla men misstänker den går neråt och sen i golvbjälklaget en bit och sen är den synlig utanpåliggande på nästa våning men inte rakt under - att undersöka vidare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.