Helgens storm blåste ner takhuven (heter det så?) som ska sitta på avluftningen till avloppet...
Den ser iof ut som att ha haft bättre dagar (huset är från -79) så den borde kanske bli utbytt men är det panik att få dit en ny eller klarar man sig utan den ett tag?
Tänker på om det kommer regn/snö..?
Det är skaplig lutning på taket...alltså inget jag gärna vill klättra upp på själv! 😉
Den ser iof ut som att ha haft bättre dagar (huset är från -79) så den borde kanske bli utbytt men är det panik att få dit en ny eller klarar man sig utan den ett tag?
Tänker på om det kommer regn/snö..?
Det är skaplig lutning på taket...alltså inget jag gärna vill klättra upp på själv! 😉
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om det är tätt vid anslutningen till takpannorna fungerar det utan huv. OK, det kommer att regna, snöa ned i avloppsröret, men det försvinner ut i avloppet. Värre då med fåglar som får för sig att bygga bo och stoppar ned pinnar i hålet! Men det byggs inga bo precis i december.
Med tanke på hur moderna luftningslösningarna ser ut så är det nog inga problem med fåglar och bon heller.
[Bild lånad från www.benders.se]
Så om du ser till att det är tätt runt genomföringen fortfarande så kan du vara lugn.
[Bild lånad från www.benders.se]
Logga in
Skapa konto
Så om du ser till att det är tätt runt genomföringen fortfarande så kan du vara lugn.
Hej
Helga lyfte bort även min huv, vi har tagit bort skorstensrören från vår tidiga oljepanna. Men huven satt kvar på taket med TV-antennen på. När vi kom hem på kvällen låg hela härlighen och svajade på taket. Ett stort hål från vinden rätt ut. Det var bara att börja jobba i blåsten. som tur var hade den inte blåst ner på marken. Så huven var fortfarande intakt.
Borrmaskin och poppnitar fick göra jobbet!.
Tur att man var hemma och förvånad är jag att en sådan huv inte satt fast bättre, den stod bara där!
//erik
Helga lyfte bort även min huv, vi har tagit bort skorstensrören från vår tidiga oljepanna. Men huven satt kvar på taket med TV-antennen på. När vi kom hem på kvällen låg hela härlighen och svajade på taket. Ett stort hål från vinden rätt ut. Det var bara att börja jobba i blåsten. som tur var hade den inte blåst ner på marken. Så huven var fortfarande intakt.
Borrmaskin och poppnitar fick göra jobbet!.
Tur att man var hemma och förvånad är jag att en sådan huv inte satt fast bättre, den stod bara där!
//erik
Jag tolkar det som att jag kan slappna av lite grann...? Har inte varit upp på taket och kollat på nära håll men jag skulle gissa att det enda som har hänt är att huven har flugit bort? Eller vad tror ni..?
När vi ska köpa ny huv...säljs det standardstorlekar eller måttbeställer man sånna? Vilken sort rekommenderar ni?
När vi ska köpa ny huv...säljs det standardstorlekar eller måttbeställer man sånna? Vilken sort rekommenderar ni?
Logga in
Skapa konto
Medlem
· västragötaland
· 1 555 inlägg
Den huven/gallret är inget som behövs och ganska säkert något som någon satt dit i eterhand då dom tror det behövs.
Sen är det nog svårt att hitta någon ny tror det är galler till någon tak brun från början.
Sen är det nog svårt att hitta någon ny tror det är galler till någon tak brun från början.
Finns i olika storlekar. Fråga efter takhuvcattisask skrev:
https://www.soliduct.se/takhuv/kineshatt/c-122_233_179.htm
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Jag tycker du bara ska pilla dit en boll med rostfritt nät i hålet, bara för att stoppa fåglar att göra ett kamikazedyk ned i evigheten....)
När du ändå är däruppe sen, kolla så det inte är glapp i någon rörkoppling. Där kröp det in vatten hos mig när det regnade. Jag tätade och satte en kinahatt på, snabbaste och enklaste lösningen för mig när Gorm skulle komma dagen efter.
Klicka här för att svara