Vad är det som inte fungerar?

Vilken av tändtrådarna används?

Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det som inte fungerar?

Vilken av tändtrådarna används?
Det lyser inte. Den brunbeiga. Den vita används inte.

Du har väl en L (FAS) som kommer uppfrån in till brytaren/dimmerns L, sedan går den vidare ner till vägguttaget som L där.
Den ska därför kopplas ihop i samma L på dimmern.
Nollan går rakt igenom dosan tilll väggutttaget.

D Dilato skrev:
Du har väl en L (FAS) som kommer uppfrån in till brytaren/dimmerns L, sedan går den vidare ner till vägguttaget som L där.
Den ska därför kopplas ihop i samma L på dimmern.
Nollan går rakt igenom dosan tilll väggutttaget.
Ja. Men det är lite trångt i dimerns L1. Därför har jag lagt ihop dem i en kopplings klämma och sedan till dimerns L1.

R Rogge55 skrev:
Ja. Men det är lite trångt i dimerns L1. Därför har jag lagt ihop dem i en kopplings klämma och sedan till dimerns L1.
ok, så då fungerar vägguttaget?
Om du kopplar ihop tändtråden direkt med L i klämman (utan dimmern), lyser det då?

Vägguttaget fungerar.

Har du en spänningsprovare eller multimeter? Lättare att "se" vad som är fel då...

D
Om jag tyder den lite suddiga bilden på kopplingsschema rätt fattar jag det som att dimmern vill ha nolla också.

Tillägg: glöm vad jag skrev

Redigerat:
D datja skrev:
Om jag tyder den lite suddiga bilden på kopplingsschema rätt fattar jag det som att dimmern vill ha nolla också.
Min tolkning är att det räcker med nolla på andra sidan lampan.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
ok, så då fungerar vägguttaget?
Om du kopplar ihop tändtråden direkt med L i klämman (utan dimmern), lyser det då?
Ja. Då lyser det.

D datja skrev:
Om jag tyder den lite suddiga bilden på kopplingsschema rätt fattar jag det som att dimmern vill ha
Nej det vill den inte, det som visas är att nollan går till lampan, andra sidan från lampan är tändtråden.

• Gilla
datja
  • Laddar…
R Rogge55 skrev:
Ja. Då lyser det.
Då återstår att kolla att det finns ström in på L från din klämma, och ström ut på pilen från dimmern.

Vet du att din lampa kan dimmas?

D Dilato skrev:
Då återstår att kolla att det finns ström in på L från din klämma, och ström ut på pilen från dimmern.
Eftersom det lyser nu utan dimmer så måste det finnas ström in iallafall eller?

R Rogge55 skrev:
Eftersom det lyser nu utan dimmer så måste det finnas ström in iallafall eller?
Om du kopplat ihop tråden som ska in i L och tändtråden så finns det ström så långt.
Då återstår dimmern eller dess skruvanslutningar...

Får kolla anslutningarna till dimmer. I annars är det väl fel på dimmer. Konstigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.